Administrerende direktør Christian Göke i Messe Berlin på scenen under IFA-messens globale pressekonferanse i Andalusia den siste helgen i april. Foto: IFA

BARE IFA VISER DEN FULLE BREDDEN

– IFA Berlin er blitt en del av et globalt nettverk som knytter sammen handlere, medier og forbrukere som ingen annen messe i bransjen.

Det sier administrerende direktør Christian Göke i Messe Berlin.

Under IFA-messens globale pressemøte er samskapende innovasjon (co-innovation) et gjennomgående tema når arrangøren skal fortelle hvorfor de mener bransjen bør være tilstede i Berlin i september.

Administrerende direktør Christian Göke i Messe Berlin. Foto: IFA.

– Ingen bransjer opererer i isolasjon, men det er kun på IFA man får se forbrukerteknologi-bransjen i full bredde, siden co-innovasjon er mer enn selskaper som konkurrerer med hverandre. Morgendagens smarte hjem utvikles i dag av selskap innen forbrukerelektronikk, helse og velvære, hvitevarer og mange andre sektorer. Det eneste stedet alle disse samles er på IFA Berlin, sier Göke fra talerstolen på messens årvisse globale pressemøte, som denne gangen går av stabelen i Andalusia i Spania den siste helgen i april.

Det eneste stedet alle disse samles er på IFA Berlin

Her er over 300 journalister fra 55 land samlet. Reise og opphold for fagbladet Elektronikkbransjen er betalt av Messe Berlin.

Bidrar til vekst

– Nettopp co-innovasjon er hjertet i IFA-opplevelsen, sier Göke.

Se vår oversikt over norske aktører på IFA

– Innovasjon trenger en plattform, et sted der man kan inspirere og bli inspirert, oppnå tillitt og møte mennesker som aldri ellers ville sett firmaet ditt og innovasjonene deres. Det er nettopp dette IFA er og gjør; vi er en plattform som folk har tillitt til, som vokser sammen med og bidrar til vekst for alle våre partnere, sier Göke.

Christian Göke (t. v.) i Messe Berlin presenterer generaldirektør Keita Nishiyama i byrået for handel og informasjon i det japanske finansdepartement. Japan er messens første globale innovasjonspartner. Foto: IFA

Han mener det å delta på IFA Berlin også handler om å ta et steg tilbake, for å se hva som faktisk har skjedd når det gjelder den teknologiske utviklingen.

– Det er bare 12 år siden smarttelefonene kom på markedet. På IFA får man se produktene som er på vei ut i handelen. Det første stedet man kunne se og høre MP3-kodeken, var på IFA i 1999. Svært få kunne forutse hvor stor påvirkning denne teknologien ville ha på livene våre, sier Göke, og lar det være åpent hva som blir årets store nyheter.

Fra venstre Jens Heithecker (IFA), Andreas Sennheiser (Sennheiser), Keita Nishiyama (Japans finansdepartement), Margot Edelman (Edelman), Miss IFA, Hans-Joachim Kamp (GFU), Melinda Crane (moderator) og Christian Göke (Messe Berlin). Foto: Stian Sønsteng.

Japan vil overraske

Han forteller at åpningstalen på IFA vil holdes av toppsjef Richard Yu i Huawei, og at Japan blir den første globale innovasjonspartneren under IFA Next. Dette er en del av IFA-messen, der selskap i oppstartsfasen (Start-ups), forsknings- og utviklingsavdelinger (R&D) og globale innovasjonsledere er samlet på ett sted, for å diskutere idéer og knytte kontakt med potensielle forretningspartnere.

– Japan var med å skape forbrukerelektronikken slik vi kjenner den i dag, og er igjen blitt et viktig nav for nye innovasjoner, sier Göke.

– At vi er det første landet som er partner med IFA, er en fin anledning til å kommunisere med omverdenen, der vi kanskje vil overraske når det gjelder hva Japan står for, sier generaldirektør Keita Nishiyama i byrået for handel og informasjon i det japanske finansdepartement.

IFA-direktør i Messe Berlin, Jens Heithecker (t. v.), med administrerende direktør Andreas Sennheiser i Sennheiser, som messens første globale audiopartner. Foto: IFA.

Sennheiser audiopartner

Göke mener IFA Next for mange nye selskap er inngangen til suksess.

– På IFA Next trenger man ikke bygge en utstilling, den er ferdig oppsatt, og man kan bare møte opp og fortelle sin historie, sier Göke.

Maximilian Voigt i Sennheiser viste 5.1.4-lydplanken Ambeo, med 13 drivere og en bassrespons ned til 30 Hz. Foto: Stian Sønsteng.

Jens Heithecker presenterer Sennheiser Electronic som messens globale audiopartner. Heithecker er administrerende direktør i IFA og visepresident i Messe Berlin-gruppen.

– Lydsegmentet har alltid vært viktig, men ikke alle har klart overgangen til smartaudio. Sennheiser er et selskap som definitivt har lykkes med dette, og de er vår første globale samarbeidspartner på lydsiden, sier Heithecker.

Andreas Sennheiser, som er medeier i Sennheiser og deler stillingen som administrerende direktør sammen med sin bror, sier de i tillegg til å være utstiller i Berlin vil bistå IFA på lydsiden i alle deres internasjonale aktiviteter.

På IFA Next trenger man ikke bygge en utstilling, den er ferdig oppsatt, og man kan bare møte opp og fortelle sin historie

– Neste år er vi 75 år. Våre profesjonelle produkter skal brukes på IFA, som de også gjøres på Eurovision Song Contest i Tel-Aviv, sier Sennheiser.

Fakta om IFA

IFA Berlin går av stabelen fra 6. til 11. september 2019. De to siste dagene arrangeres for andre år på rad konferansen Shift Automotive i hall 26, med fokus på bilbransjen og mobilitet, mens IFA Global Markets arrangeres fra 8. til 11. september i Station Berlin, 25 minutter unna med en av bussene som settes opp til og fra IFA-messen. Sistnevnte er av IFA tidligere betegnet som et Tinder for OEM-markedet.

I fjor hadde IFA-messen 244.055 besøkende fra 129 land. Av disse kom 152.479 fra bransjen, inkludert 80.814 fra andre land enn Tyskland. I tillegg kom 1.814 utstillere, med et utstillingsareal på 280.000 kvadratmeter.

IFA Global Markets hadde 664 utstillere fra 20 land, og snaut 5.000 besøkende.

Fra media deltok 5.807 journalister og analytikere, hvorav 2.799 fra 160 andre land enn Tyskland.

En rekke leverandører viste produktene sine under IFA-messens globale pressemøte. Her det finske selskapet Safera, som nylig har lansert en smartsensor for kjøkkenet. Foto: IFA.

Philips

Under den globale pressekonferansen i Andalusia presenterte en rekke selskaper sine nyheter. Fra Philips fortalte Marlies Gebetsberger, som har ansvaret for selskapets satsing på personlig helse, hvorfor de mener digitalisering og ny teknologi gir tilgang til nye og rimeligere helsetjenester.

77 prosent sier søvn er viktig for helsen, mens bare én av ti sier de sover ekstremt godt

– Målet er at vi innen 2030 skal forbedre livene til tre milliarder mennesker hvert år, sier Gebetsberger.

Hun viser til en undersøkelse, der 77 prosent sier søvn er viktig for helsen, mens bare én av ti sier de sover ekstremt godt, og 76 prosent sier søvnen påvirker helsen eller dagsformen negativt.

– Mer enn 40 prosent av den globale befolkningen snorker. I mange tilfeller snorker de når de ligger på ryggen, og vi har derfor utviklet et produkt som festes rundt midjen og monitorerer sovestillingen. Hvis man beveger seg over på ryggen, vibrerer produktet for å hindre at man snur seg, sier Gebetsberger.

Marlies Gebetsberger (t. v.) i Philips sammen med Miss IFA, som i 2019 fortsatt kun brukes som messens ansikt utad på bilder. Foto: Stian Sønsteng.

Hun sier munnhelse er en viktig kategori for Philips, og forteller om tjenesten Philips Sonicare Teledentistry, basert på en app.

– Dette er en holistisk plattform både for tannlegen og pasienten. I løpet av seks til 24 timer får man en konsultasjon via mobilen fra en tannlege. På IFA i september vil vi dessuten lansere nye elektriske tannbørster i Sonicare Expert-serien, med 31.000 vibrasjoner i minuttet, som sammen med den samme appen forteller hvor og hvor mye man har pusset, og sier fra når børsten bør byttes, sier Gebetsberger.

På Berlin-messen til høsten lanserer Philips også neste generasjon av den luftbaserte frityrkokeren Airfryer XXL.

TCL

Salgs- og marketingdirektør Frédéric Langin i TCL Europe sier det kinesiske selskapet målt i volum er verdens nest største TV-produsent, med 28,6 millioner apparater i 2018.

Salgs- og marketingdirektør Frédéric Langin (t. h.) og produktutviklings-direktør Marek Maciejewski i TCL Europe. Foto: Stian Sønsteng.

– I Europa hadde vi et rekordår i 2018, med en vekst på 43 prosent. Vi har ti lokale salgskontorer, produserer ved vår fabrikk i Polen, og i fjor satte vi opp vår første forsknings- og utviklingsavdeling i Europa, også i Polen. Vi åpnet dessuten nye kontorer i Storbritannia, Slovenia, Kroatia og Hellas, og i år utvider vi med Portugal, Irland, Nederland, Sveits, Østerrike, Bulgaria, Serbia, Bosnia, Montenegro, Makedonia, Malta og Kypros, sier Langin.

Han sier overgangen fra TCL Multimedia til TCL Electronics er en viktig endring.

– Vi tilfører nye kategorier til TCL-familien, som våre nye hodetelefoner. Ambisjonen er at vi på TV skal være topp tre i Europa innen 2020, sier Langin.

Hisense Gorenje

Marketingdirektør Julian Lietzau i Hisense Gorenje forteller at selskapet er offisiell sponsor av europamesterskapet i fotball 2020 (UEFA Euro 2020).

Marketingdirektør Julian Lietzau i Hisense Gorenje. Foto: IFA.

Slovenske Gorenje ble i fjor kjøpt opp av kinesiske Hisense, og begge varemerker skal brukes i sponsoraktivitetene.

– Med dette sponsoratet vil vi profilere følgende produktkategorier: TV, kjøleskap, frysere, vaskemaskiner, smarttelefoner, nettbrett, aircondition og småelektriske produkter, sier Lietzau.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2019, som ble distribuert 13. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen