BEDRIFT OG KONSUMENT PÅ SAMME ARENA

Canon Norge AS økte omsetningen fra 1,4 til 1,5 milliarder kroner i fjor. På messen Arena 11 viste de for første gang i Norge proff- og konsumentproduktene samlet.

Det er gått et drøyt år siden Canon omorganiserte i Norge. Administrerende direktør Erik Mikalsen oppsummerer selskapets gjennomslag i markedet med den nye organisasjonen slik:

– I Norge står vi sterkt når det gjelder markedsandeler, sammenlignet med våre søsken ellers i Europa. Det viktigste er at vi i fjor økte markedsandelene på de tre viktigste produktområdene våre: multifunksjonsskrivere for bedrift fra 25 til 29 prosent, kompaktkamera fra 27 til 29 prosent og systemkamera fra 47 til 50 prosent. Vi hadde ikke tatt disse andelene hvis markedet ikke hadde reagert positivt på omorganiseringen, sier Mikalsen.

I slutten av mars hadde de invitert 700 kunder og samarbeidspartnere til kurs- og konferansesenteret Ullevaal Business Class, som er et heleid datterselskap av Norges fotballforbund (NFF). Her viste selskapet hele sin portefølje for både bedrifts- og konsumentmarkedet.

– Dette er første gang dere gjør dette. Hvordan har det vært å få gehør for at dette er et arrangement kundene bør være med på?

Océ på laget

– De fleste synes det er interessant og tillitsvekkende å se hele bredden vår, selv om de kanskje bare selger ett produktområde. Av rundt 700 gjester arbeider 200 med konsument, mens områdene hver står for cirka halvparten av Canons totalomsetning i Norge.

Arena 11 pågår over to dager. Mikalsen forteller at de tar med kundene gjennom hele porteføljen både når det gjelder tjenester og produkter, og de kan velge blant et 20 talls seminarer.

– Seminarene er alt fra nisjeorienterte spesialseminar til foredrag av allmenn interesse – for eksempel med Børge Ousland som er Canonbruker. En annen kjent fotograf som bruker Canon, Marcel Lelienhof, har rigget opp sitt eget studio i messehallen, sier Mikalsen.

– Dere har også kjørt inn en skriver som er litt større enn dem folk har på hjemmekontoret?

– Vi har med oss Océ Norge. Canon eier 93 prosent av aksjene i morselskapet i Nederland, og her i Norge selger vi og Océ Norge nå hverandres produkter. På Arena 11 viser vi storformatløsningen Arizona, som veier 3 tonn og koster 2,5 millioner kroner.

Rekordomsetning

– Når man ser på konsumentproduktene, kamera og skrivere, har disse fått et forholdsvis lite areal i hallen?

– Arealmessig har bedrift 70 prosent av arealet, mens konsument har 30 prosent - fordi disse produktene tar mindre plass. Men de fleste bedriftskundene kommer innom konsumentavdelingen, også fordi de selv er forbrukere.

Mikalsen forteller at Canon Norge i fjor endte på en vareomsetning på 1,5 milliarder kroner, mot 1,4 i 2009.

– Dette er tidenes høyeste, og vi har hentet tilbake omsetningen vi tapte etter at finanskrisen – og vel så det. Vi er godt fornøyde, også fordi vi øker mer enn konkurrentene og tar en større del av markedet.

– Canon har to ben å stå på, hva betyr det for selskapet?

– Det betyr en sterk substans og soliditet. Hvis vi går gjennom perioder der konsumentene bruker mindre mens aktivitetsnivået innen bedriftsmarkedet opprettholdes, gir dette oss et trygt ben å stå på – og visa versa. Under finanskrisen avtok investeringsviljen i bedriftsmarkedet ganske kraftig, mens konsument ikke gikk like mye ned. Det gir oss en bedre balanse enn hvis vi hadde vært rendyrket innen ett av områdene.

– Er det planlagt et Arena 12?

– Det er litt tidlig å si. Denne gangen passet det godt siden vi er sponsorer til Norges fotballforbund. Det var betimelig å arrangere messen her på Ullevål torsdag og fredag, med landskampen Norge-Danmark lørdag som avslutning.

Slik fungerer Canons 3D-løsning, med to polariserte glass foran hver sin projektor.

Powered by Labrador CMS