Forbrukerombud Bjørn Erik Thon ønsker dialog med bransjen. Foto: John Berge.

Ber bransjen gi et realistisk bilde av digital-TV

– Det er kjempeviktig at markedsføringen av digital-TV blir korrekt og gir et riktig inntrykk, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Han lover på vegne av forbrukerne en tett oppfølging av introduksjonen av digital-TV.

- Mange av dere i salen kjenner jeg fra før av. Vi er opptatt av dialog med alle aktører i næringslivet. Vi har kjempet noen slag med bransjen deres tidligere, men vi har en god retning på diskusjonene, fastslo Thon i sitt foredrag under DTV Forum i Filmens hus.Forbrukerombudet fortalte at de norske forbrukernes TV-drøm er valgfrihet. I dagens marked, med ulike satellitt-, kabel- og bredbåndstilbud - og hvor de ulike produktene sys sammen i pakker - er det altfor mange eksempler på for lang bindingstid og automatiske fornyelser, mente ombudet.

Ett område hvor Forbrukerombudet får mye klager er nettopp innenfor dagens TV-tjenester.

- Folk har meget sterke meninger om TV-tilbudet sitt. Det kødder man ikke med! Folk blir fort sure, og de er over gjennomsnittet interessert i kontraktene de inngår. Selskaper må også bli bedre på kundeservice. Vi får ofte klager som går på lang responstid på kundesentra, og når de først kommer frem, blir kundene gjerne satt videre og videre og videre, uten at saken blir løst. Når man selger teknologiprodukter er det viktig at man ikke overselger, men i stedet gir et realistisk bilde av hvilken opplevelse kunden kan forvente å få.

Til toppen