BEVEGELSESKONTROLL OG NYHÅNDHOLDT fra Microsoft og Sony

Microsoft har klokketro på sin Kinect-teknologi, mens Sony presenterer sin nye håndholdte konsoll, Playstation Vita.

Microsoft åpnet sin årlige pressekonferanse på E3 med Activisions Call of Duty: Modern Warfare 3, et av årets mest etterlengtede spill. Fjorårets Call of Duty: Black Ops slo mange salgsrekorder og er det mest solgte spillet i USA noen sinne, med over 13 millioner solgte spill i amerikanske hjem. Men til tross for et tradisjonelt actionspill som åpnet pressekonferansen, var hovedfokuset til Microsoft, som i fjor, på bevegelsessensoren Kinect.

Der Microsoft i fjor brukte mye tid på å overbevise publikum om at Kinect faktisk fungerte, forsøkte de i år og vise hvordan bevegelsessensoren også kan brukes i mer tradisjonelle spill. Spesielt stemmegjenkjenningen ble demonstrert hyppig i flere spill. Blant annet kan man gi kommandoer til medsoldater verbalt, eller manøvrere i menyer. Kommende storspill som Mass Effect 3 og Tom Clancy’s Ghost Recon har begge støtte for stemmegjenkjenning via Kinect, uten at det hjelper oss i Norge med det aller første. Stemmegjenkjenningen er nemlig lokalisert for hvert land, og Norge vil tidligst få stemmegjenkjenning i Kinect-maskinvaren i 2012, ifølge Microsoft.

For barn og voksne

Mens fjorårets Kinect-spill i stor grad var preget av mer familievennlige titler for barn, demonstrerte Microsoft en større bredde i spillene til Kinect i år. Blant annet viste Microsoft frem et slåssespill fra romertiden kalt Ryse, utviklet av tyske Crytek som er mest kjent for Crysis-serien. Også den populære Fable-serien tar steget fra tradisjonelt actioneventyr til Kinect-spill, med Fable: The Journey. Spillet tar utgangspunkt i det etablerte Fable-universet, men man kontrollerer alt kun med kroppsbevegelser.

– Fable-spillene har alltid handlet om at du er helten, så i dette spillet har vi spurt oss selv hvordan vi kan gjøre deg hundre ganger mer involvert, sa Peter Molyneux fra utvikleren Lionhead under presentasjonen.

Selv om Microsoft var ivrig etter å understreke at Kinect nå også får mer modne og dype spillopplevelser, var det mange mer tradisjonelle familiespill å spore. Disneyland Adventures er en interaktiv versjon av Disneyland med masse minispill, mens Star Wars Kinect lar barna leke seg som jedi-ridder i Clone Wars-universet.

Lunken respons

På forhånd var det spådd at Microsoft ville fokusere mer på spill og mindre på Kinect i år, men slik ble det ikke. Med over ti millioner Kinect-enheter levert til forhandlere, er Microsoft svært opptatt av å fortsette å få Kinect inn i stuene til folk. Det store fokuset på Kinect skuffet mange av de fremmøtte pressefolkene.

– Jeg ble skuffet over Microsoft, deres fremtidsvisjoner virker litt uklare - selv om fokuset på bevegelseskontrollen Kinect er sylskarpt. Jeg er usikker hvor smart det er å glemme spillene til fordel for det som så langt har vært en avansert gimmick, mener Mikael Harstad Groven fra Gamer.no.

– Det som skuffet meg mest på E3 i år var at Microsoft hadde et så ensidig fokus på Kinect. Pressekonferansen manglet X-faktoren - en overraskelse eller to som ikke var relatert til Kinect. Samtidig blir det spennende å se om man klarer å forbedre Kinect gjennom programvareoppdateringer, som det ble lovt fra offisielt hold, synes redaktør Kjetil Svenssen i Pressfire.no.

Mediesenter

En solid del av pressekonferansen ble viet til ulikt medieinnhold på Xbox 360.

– Vi arbeider med å tidoble antall innholdspartnere via Xbox Live, og innholdet skal øke fra hundretusener til millioner, kunne Xbox Live-sjef Marc Whitten fortelle.

Både musikk, film, TV-serier, sportssendinger, YouTube og mye annet er tilgjengelig via Xbox Live, og for å lette søket etter innhold lanserer Microsoft en egen versjon av søkemotoren Bing. Med verbale stemmekommandoer kan man søke og finne ulikt medieinnhold. Verdt å merke seg er at mye av medieinnholdet som tilbys via Xbox Live ikke er tilgjengelig i Norge, og heller ikke søketjenesten Bing blir å dukke opp her med det aller første.

Ny konsoll?

I forkant av Microsofts E3-presentasjon ble det spekulert i at de kom til å annonsere en ny konsoll. En heller mager lanseringsplan, bestående av Gears of War 3 og Forza Motorsport 4 i år, kan være et tegn på at Microsoft er i full gang med spilltitler for sin neste konsoll. Pressekonferansen ble avsluttet med annonseringen av en helt ny Halo-trilogi som starter med Halo 4 høsten 2012, og det la ikke akkurat en demper på spekulantene, som nå spår at Halo 4 kommer til å bli en lanseringstittel på oppfølgerkonsollen til Xbox 360.

Ydmyk Sony

Mens Microsoft leverte en selvsikker konferanse med sterkt Kinect-fokus, var Sonys pressekonferanse uvanlig ydmyk til den japanske elektronikkgiganten å være. Vanligvis pleier det å være eksklusivt og trangt om plassene på Sonys E3-konferanser, men i år slapp de inn hele 6.000 journalister og samarbeidspartnere. Årsaken var selvsagt det omfattende hackerangrepet i påsken som resulterte i at personlig info til tusenvis av kunder kom på avveie, og stengte onlinetjenester til Playstation 3 i over én måned. Sony åpnet også pressekonferansen med å tale direkte til kundene sine.

– Dere er livsblodet til firmaet vårt. Uten dere ville det ikke eksistert noen Playstation. Jeg vil beklage personlig og på vegne av Sony for alle bekymringer vi har påført dere, sa Sony Computer Entertainments USA-sjef, Jack Tretton.

3D-opplevelsen

Med beklagelsene ute av vei kunne Sony fortsette konferansen med å fokusere på kommende spill og ny teknologi. Sony leverer 3D-teknologi både til kinoer og via TV-apparatene sine, og fokuserte sterkt på 3D-spill under presentasjonen sin.

– Innhold har vært en av barrierene for forbrukere når det gjelder 3D. Det andre hinderet er prisen. Vi vil senke terskelen for å gå over til 3D ved å gjøre det mer rimelig for alle, kunne Jack Tretton fortelle fra scenen, før han annonserte en helt ny TV-modell fra Sony.

Den nye modellen er på 24 tommer, og spesiallaget for Playstation 3-maskiner. Både designet på TV-apparatet og teknologien er optimalisert for spill, og med den nye Playstation-TV-en kan man blant annet spille to stykker samtidig med hvert sitt sett med 3D-briller som oppfatter to ulike skjermbilder. På denne måten slipper man å spille med delt skjerm, hver spiller ser hele skjermen via brillene sine. Pris for TV-apparatet med spill og briller er satt til under 500 dollar i USA.

Playstation Move

Sony lanserte sin variant av Kinect og Nintendo Wii-kontrolleren i fjor kalt Playstation Move. 8,8 millioner kontrollere er solgt til forhandlere så langt, og Sony demonstrerte flere nye titler med Move-støtte under sin pressekonferanse. Skytespillet Resistance 3 kan for eksempel spilles med et eget gevær som man kobler Move-kontrollerne til, mens det kommende basketspillet NBA 2K12 har fått en ny modus som lar deg spille basket mer strategisk ved å kommandere spillerne med Move-kontrolleren i stedet for å styre direkte med en håndkontroller.

Nye Move-spill ble også vist frem eller annonsert, deriblant Medieval Moves: Dead Man’s Quest, et Star Trek-spill og et nytt Bioshock-spill.

– Playstation Move øker verdien på spillene, gir oss dypere og mer engasjerende spillopplevelser, konkluderte Jack Tretton.

Vita

Høydepunktet på Sonys pressekonferanse var Playstation Vita, arvtageren til Sonys syv år gamle håndholdte konsoll PSP. Med en fem tommer bred OLED-skjerm håper Sony å kapre markedsandeler fra både Nintendo og smarttelefonene. I tillegg til trykksensitiv skjerm både foran og bak, har maskinen to analoge spaker og en rekke knapper samt innebygd Wifi, 3G og gyroskop. Fire innebygde A9-prosessorer sammen med en heftig grafikkprosessor gjør at grafikken ser ut som en mellomting mellom Playstation 2 og 3.

– Hva betyr Vita? Vita betyr liv, og vi er overbevist om at Playstation Vita blir det første produktet som visker ut grensene mellom Playstation-underholdning og ditt virkelige liv, sa en entusiastisk Sony Computer Entertainment-sjef Kaz Hirai fra scenen.

Playstation Vita er allerede i produksjon, og vil bli lansert av Sony rundt juletider. Prisen ble annonsert til 249 euro for WiFi-modellen, og 299 euro for 3G-modellen.

– Sony kan maskinvare, og Vita er akkurat så lekker og kraftig som man forventer fra den kanten. Jeg er litt skeptisk til de ekstremt mange kontrollmulighetene, utviklere må passe på å begrense seg litt og ikke overdrive med trykkskjerm/trykkfølsom bakplate/stikker og knapper i alle spillene. Gjør heller noe kreativt med alle disse mulighetene. Fin pris da, sa journalist Thomas Marynowski fra IT-avisen i kjølvannet av pressekonferansen.

Andre var mer skeptiske til om det er plass til nok en dedikert spillmaskin i dagens håndholdte marked.

– Fin skjerm og grafikk, men spørs om ikke mobiltelefoner og tablets er de nye håndholdte konsollene, mente Jarle Hrafn Grindhaug fra Pressfire. Hans redaktør Kjetil Svenssen var mer optimistisk..

– Skjermen er imponerende bra og den ligger godt i hånda. Det er imidlertid litt tidlig å konkludere. Kvaliteten på lanseringsspillene og tjenestene som rulles ut, blir avgjørende. Førsteinntrykket er imidlertid positivt.

Powered by Labrador CMS