Produktsjef Tommy Valkama viser TV-modellen TX-L42E30Ymed ulike applikasjoner i Panasonics tilbud. Foto: Erik Andersen.

BILDEKVALITET OG SMARTFUNKSJONER

I år vil mer enn halvpartene av TV-apparatene fra Panasonic på det europeiske markedet være klare for oppkopling til nett.

Viera Connect, Viera Link og applikasjoner er stikkordene for de viktigste smartfunksjonene for Panasonic TV.

 

– Ved siden av kraftig fokus på bildekvalitet er smartfunksjonene det vi satser mest på for TV-apparatene våre kommende sesong, sier produktsjef Tommy Valkama i Panasonic Nordic AB.

 

Viera Connect er oppkoplingen til internett. Tilgangen til Panasonics programinnhold skjer via Viera Link eller nedlastede applikasjoner.

 

– Vi fokuserer på ulike områder på nett. Et viktig felt er video og film og tilgang til YouTube. I det nordiske markedet har vi også fokus på musikkinnhold, sier han.

 

I fjor var om lag 30 prosent av TV-apparatene Panasonic solgte i Europa klar for nettilkopling. Målet i år er en andel på mer enn 60 prosent, opplyser Valkama. Vi snakker da om både plasma- og LCD-seriene. Han legger videre vekt på smart-TVenes tilgang til sosiale medier. I tillegg kommer Skype-funksjonalitet ved at noen av modellene har innebygd kamera.

 

Viera Marked

Panasonic mener at tradisjonell fjernkontroll ikke lenger er nok for å styre smart-TV på en enkel og grei måte.

 

– Derfor lanserer vi nå applikasjoner spesielt beregnet på styring og kontroll av oppkoplede smartfunksjoner. Applikasjonene gir tilgang til Iphone, Ipad og mobile enheter med Android operativsystem. Dette tror vi gjør det lettere å styre alle funksjonene, sier Valkama.

 

Panasonic lanserer nå Viera Marked som er et nettsted for handel med tjenester knyttet opp til den japanske fabrikantens programinnhold.

 

– Vi har en hel katalog med applikasjoner du kan kjøpe og laste ned. De gir tilgang til mange nye tjenester. Jeg vil særlig fremheve kjøp av spill og filmer. Det kan også gi tilgang til internasjonale TV-show Panasonic har rettigheter til, sier han.

 

Når det gjelder skjermteknologi, er Panasonics strategi fortsatt å være stor på plasma. Nye plasmamodeller ble lansert tidligere i år, og det var ingen nye modellserier med denne teknologien på IFA.

 

Panasonic satser fortsatt sterkt på plasma. VT30-serien fikk en av årets EISA-priser.
E30 er en av Panasonics nye LCD-serier.
Til toppen