Per-Åke Angleflod (t. v.) i Kodak Nordic AB og Rune Reiersen i Aronsen AS med Kodaks første bilderamme med OLED-skjerm.

BILDERAMME MED OLED fra Kodak

Kodak viste sin første bilderammene med OLED-skjerm på Photokina. Også LCD-modellene deres er sterkt forbedret fra i fjor.

– Ikke bare er betraktningsvinkelen på LCD-modellene forbedret, brukervennligheten er bedre med knapper rundt på rammen – slik at man slipper knappene på baksiden og fjernkontrollen, sier Per-Åke Angleflod i Kodak Nordic AB.

 

OLED-bilderammen kommer først i salg i USA i november. Siden vil Kodak rulle den ut i Europa første og andre kvartal 2009. Prisen i USA er 1.000 dollar, i Europa 900 euro.

 

– Vil en konsument ha mye mer glede av OLED-bildet enn en ordinær LCD-ramme?

 

– Både ja og nei. Enn så lenge er OLED-teknolgien en tidlig og dyr teknologi. Men den viser hva vi i fremtiden kan se av bildekvalitet og betraktningsvinkel. Skjermen er tynn, den er fleksibel. Hjernen er egentlig begrensingen når det gjelder fremtidige bruksmuligheter. For 900 euro blir dette ikke noe volumprodukt, men det viser hvilke muligheter teknologien har, sier Angleflod.

 

– Skjermen er 2 mm tynn mens basen er 10-12 cm, hva er da poenget med en så tynn skjerm?

 

Første generasjon

– Basen er et stativ. Dessuten er dette første generasjon, så man vil helt sikkert finne andre konstruksjoner – slik at man for eksempel kan henge rammen på veggen, sier markedssjef Rune Reiersen i Aronsen AS som distribuerer Kodak i Norge.

 

– Hva betyr Kodak for Aronsen?

 

– Det er et av våre største agenturer, og digitale bilderammer er en varegruppe i veldig sterk vekst – med nesten en dobling hvert år. Som i fjor tror jeg digitale bilderammer kommer til å være en stor slager i julesalget, - det er et gaveprodukt mer enn noe annet i vår bransje. Dessuten begynner man å se på det som et interiørprodukt, slik at omsetningen vokser også i de andre månedene i året, sier Reiersen.

 

Rammene på 7 tommer selger mest, mens 8 tommer i følge Reiersen har tatt en større andel andre halvår i år.

 

– Dette er et typisk produkt der det raskt kommer ukjente leverandører på markedet. Hva har dette å si for Kodak?

 

Enkelt for bestemor

– Slik er det alltid når interessante produkter dukker opp, da vil mange være med å dele på kaken. Siden vil enkelte leverandører utkrystallisere seg og leve videre, sier Angleflod.

 

– Hva med brukervennlighet, mange av rammene blir avanserte med mange funksjoner. Det blir ikke for vanskelig for bestemor å betjene en slik ramme?

 

– Egentlig ikke. Funksjonene er der, men du behøver ikke bruke alle. Den enkleste måten å bruke rammen på, er å sende et minnekort til bestemor. Alt hun trenger å gjøre er å sette kortet i rammen, så vises bildene automatisk – hvis du har valgt en Kodak-ramme, sier Angleflod.

 

– Er handelen flinke nok til å utnytte potensialet som ligger i denne produktgruppen?

 

– Det er alltid et forbedringspotensial. Også her handler det om plass i butikken og hvilket personale man har – det er snakk om salg, ikke ordremottak, sier Reiersen.

 

– Hvor viktig er det at det står Kodak på rammene?

 

– For oss er det viktig, og hvis en forbruker har kjøpt en ramme eller kamera av god kvalitet vil de gjerne at det skal vises, sier Reiersen.

 

Kodak V1073 har 10 MP, optisk bildestabilisator, 3 tommers berøringsskjerm, HD-opptak av stillbilder og video (1280 x 720) som kan spilles av i HD ved bruk basestasjonen. Autofunksjon med Kodak Smart Capture-teknologi. Metallhus i bronse eller sort. Pris: 2.500,-
Kodak M1093 har optisk bildestabilisator, 10,3 MP, 3 x optisk zoom, ansiktsgjenkjenning, 2,7 tommers skjerm og Smart Capture-funksjon. Pris: 2.100,-
Den digitale bilderammen W820 på 8 tommer har Kodaks nye betjeningssystem kalt Quick Touch Border, med trykkfølsomme felter på rammens passepartout som korresponderer med ikoner på skjermen. Leveres med 2 utskiftbare rammefronter i sølv og mørk rød. Innebygget Wi-Fi, samt RSS-funksjon for oppdaterte nyheter og vær. Oppløsning: 800x480 piksler. Pris: 2.000,-
Til toppen