John Berge er redaktør for videobransjens fagblad, Release, og har også vært frilansjournalist for fagbladet Elektronikkbransjen i en årrekke.

Blått og deilig

Man kan godt argumentere for at det er først nå, høsten 2008, at man virkelig kan satse på Blu-ray Disc (BD).

Så jeg må medgi at jeg har vært svært skuffet over hvor liten oppmerksomhet elektronikkbransjen generelt til nå har viet dette spennende formatet, både i reklamebrosjyrer og i butikk.

 

Det er nå over et halvt år siden den uheldige formatkrigen mellom BD og HD DVD ble avklart. Bare noen uker i forveien hadde en av kjedene en superlavpriskampanje på den rimeligste HD DVD-spilleren, så det er kanskje for ikke å unødvendig provosere disse kundene at man har vært rolig med BD? Ingen grunn til uro. Man kunne tilbudt utvidet returtid eller ekstra rabatter på BD-spillere. Dette gjorde ulike kjeder, en masse, i USA da formatkrigen ble avklart. Dette er uansett vann under den berømte broen. Nå er det snart jaktstart og vi har ikke bare PS3 å forholde oss til. Masse godbiter fra ulike merker er på vei innenfor BD-formatet. Om få måneder vil utvalget være like stort som på DVD-spillere.

 

Anbefal BD fremfor DVD

Elektronikkbransjen i Norge, anført av Elkjøp især og dernest Expert, har i flere år satset hardt på software, også av film, det vil si DVD. Med årene har bransjen blitt en viktig salgskanal for film, til tross for en del uheldige episoder med direkte prisdumping for å lokke kundene til butikk. I de gode, gamle Ringenes herre-tider var nok den da attraktive filmen til 99 kroner et bra lokkemiddel. I vår tid skal det nok mer krutt til, men jeg ser ikke bort i fra at en storfilm på BD også kan bli brukt henseende på samme måte en gang til neste år. Tenk når neste Bond-film, Quantum of Solace, lanseres på BD (og DVD) i mars 2009!

 

Men, bra: Allerede i år har jeg lagt merke til at nye filmer som for eksempel 1.000 BC blitt annonsert med DVD-pris 99 kroner og BD-pris 149 kroner i samme annonse. BD er altså allerede en «inndrager»

 

Spre det blå budskap

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.6/2008

 

Til toppen