Bose har doblet takket være hjemmekino

I løpet av de tre siste årene har omsetningen hos Bose Norge vokst til det dobbelte og ligger nå på om lag 60 millioner kroner i året.

Hjemmekinoproduktene er viktigste årsak til veksten. Bose-navnet er uløselig knyttet til Hi-Fi høyttalersystemer og produkter som forsterkere og tonekontroller. Hjemmekinoproduktene står for den største veksten i Norge.

– Dette har mye med lydkvalitet, design og den sterke veksten av flat-TV å gjøre, sier salgssjef Per-Mårten Olsrud hos Bose Norge.

Han legger vekt på at det er begrenset hva produsentene av flat-TV kan få ut av kabinettene når det gjelder størrelse på høyttalerne. Her mener han spesialprodusenter for Hi-Fi systemer og hjemmekinohøyttalere har store muligheter.

– Vi ser at det er stor konkurranse mellom tokanal- og multikanalsystemer for hjemmekino.

– Hvordan karakteriserer du dette?

– I dag har vi kun multikanalsystemer og ingen komplette tokanalsystemer hos oss. Riktig nok har vi tokanalforsterker og høyttalere du kan kople som en sone rundt i multisystemet ditt. Men hovedløsningen for oss er flerkanalsystem, sier Olsrud.

Romtilpassing

Bose markedsfører fire flerkanalsystemer i det norske markedet: Lifestyle 18, 28, 38 og 48. Det første 48-systemet kom for to og et halvt år siden. I høst kom en ny versjon med en ny bassmodul og noen endringer i programvaren. Olsrud legger stor vekt på at Bose satser på god romtilpasning av anleggene.

– Vi vil forsikre oss om at lyden hjemme i stua er slik publikum vil ha den. Med anleggene følger et lydkalibreringsprogram som er spilt inn på to DVD-plater. Beskrivelsen av kalibreringsprogrammet kommer opp på TV-skjermen. Du velger de fem mest brukte lytterposisjonene i stua og plasserer deg der med et hodesett som har mikrofoner. Systemet sender ut testtoner og så blir lydnivåene tilpasset den akustikken rommet har der du befinner deg. Hele prosessen tar cirka ti minutter, og jeg vil si den er enkel.

Bil og proff

I tillegg til Hi-Fi-høyttalere er Bose kjent som produsent av bilstereohøyttalere, og den amerikanske fabrikanten har også en profesjonell avdeling. Bilstereoproduktene blir ikke markedsført i Norge. Det er en egen avdeling hos Bose som arbeider direkte med høyttalere for kjente bilprodusenter. Alle systemene blir montert inn på bilfabrikkene, og er tilpasset akustisk hver enkelt bilmodell ved hjelp av en separat tonekontroll. Bose-høyttalerne kan ikke kjøpes for ettermontering.

– Årsaken til dette er at når det står Bose på høyttalerne vil vi ha nøyaktig kontroll med hvordan lyden i bilen skal være, sier Olsrud.

Den profesjonelle divisjonen hos Bose lager høyttalere for alt fra den minste restaurant eller frisørsalong og til multianlegg for fotballbaner. Også her har Bose egne designverktøy som gjør det mulig å tilpasse lydsystemene til mange typer bruk.

– For oss er selve høyttaleren bare halvparten av det ferdige anlegget. Det er først komplett når et riktig antall høyttalere er tilpasset forsterker og tonekontrollør i tillegg til høyttalernes plassering mot lytterne.

Ikonet 901

Bose-høyttaleren 901 er legendarisk i Hi-Fi markedet. Denne høyttaleren som er basert på en kombinasjon av både direkte og indirekte lydspredning, blir fortsatt produsert.

– Hovedkonseptet vårt er basert nettopp på konstruksjonene i 901, nemlig en kombinasjon av direkte og indirekte lyd. Hovedpoenget vårt er å få høyttalerne til å forsvinne. Det er ikke høyttaleren som skal spille musikken du hører, men veggene og rommet som skal gjengi den. Det skal bli som å sitte i en konsertsal.

Nye forretningsområder er høyttalere for PC. I tillegg er Bose blitt kjent for hodetelefoner med spesielle systemer for reduksjon av støy fra omgivelsene. Dette er et par av amerikanernes nysatsninger.

Powered by Labrador CMS