BRILLER SOM SER HVOR DU SER

Nå er det lansert et produkt som faktisk ser hva du ser på, ikke bare retningen på blikket ditt, fra svenske Tobii.

Publisert Sist oppdatert

Tobii skal være store på såkalt eyetracking, eller øyestyring som vi sier på norsk. Dette brukes foreløpig mest til spill i forbrukerproduktene. Øyebevegelser er raskere enn taste- eller museklikk, noe som er viktig i enkelte dataspill.

Blikk måling gir mersalg

– Vi har laget en brille som måler blikk punktet til den som har de på, samtidig filmer vi det personen ser. Blikkpunktet markeres med en ring på dataskjermen, sier OEM Manager hos Tobii, Jan-Erik Lundkvist.

Vareplassering er et eget fag, og leverandører og butikker ønsker å ha sine produkter der hvor kundene faktisk ser

Videoen, som er i full HD, lagres i brillen, og kan senere lastes opp. Filmen man ser, er det samme som brukeren av brillen ser, men med selve blikkpunktet markert. Et bruksområde vil være butikker. Gi en kunde et sett briller, send han rundt i butikken, og etterpå kan man se hvor kunden har hatt blikket, og hvor lenge det er på hvert sted.

– Vareplassering er et eget fag, og leverandører og butikker ønsker å ha sine produkter der hvor kundene faktisk ser. Nå kan vi måle dette, sier Lundkvist.

Det viser seg at et menneskes blikk skifter hele tiden. I følge Lundkvist er ikke dette alltid kontrollert av viljen, noe skjer rent instinktivt.

– Vi satte briller på en kollega en times tid. Hun glemte at hun hadde de på, og gikk rundt på jobben, også blant sine mannlige kolleger. Det ble noen flaue øyeblikk for noen og enhver når vi så filmen i plenum, sier Lundkvist.

Brillene er ferdig utviklet, men prisen er ikke satt. Tobii mer enn antyder at det nok blir for dyrt for forbrukermarkedet. Målgruppen er analyseselskap og varehandel.

Powered by Labrador CMS