Skandinavisk salgsdirektør Niels Erik Haug-Larsen (t. v.) og Bang & Olufsens toppsjef Kalle Hvidt Nielsen ved lanseringen av Beovision 10 i København.

BUNNEN ER NÅDD FOR B&O

– Vi har hele tiden vært til stede i Norge. Dessverre har enkelte aviser skrevet artikler som kan tyde på noe annet.

Det sier Niels Erik Haug-Larsen i Bang & Olufsen AS (B&O). Han har tittelen skandinavisk salgsdirektør, men har ansvaret for hele det nordiske markedet.

 

– Bang & Olufsens situasjon er avklart. Vi har nådd bunnen av de utfordringene vi står overfor, og har en stabil og lojal distribusjon i Norge. Vi har ambisjoner om vekst, men dette vil ikke skje i morgen, sier Haug-Larsen.

 

Omsetningen i Norge ligger i dag på 66 prosent av det den var for et par år siden. På det meste hadde B&O over 40 utsalgssteder i Norge, hvorav 17 var rene B&O-butikker. I dag gjenstår 12 rene B&O-butikker og fem butikk-i-butikk-løsninger.

 

– Vårt første mål er ikke å øke antall butikker, men omsetningen i hver enkelt butikk. Men er det byer i Norge vi selvsagt burde vært representert, for eksempel Trondheim, sier Haug-Larsen.

 

Fagbladet Elektronikkbransjen møter ham i København i forbindelse med lanseringen av den nye LCD-TVen Beovision 10 med kant-LED, som foreløpig kommer i en 40-tommers utgave til 50.000 kroner. Da er ikke bordstativ, veggfeste eller fjernkontroll inkludert i prisen, og det koster ekstra hvis man vil ha et antirefleksbelegg på glasskjermen.

 

Flere nyheter

Haug-Larsen mener lanseringen av TV-apparatet er den første av en lang rekke viktige produktnyheter fra B&O. I desember kommer Beovison 7 i 55 tommer, og i mai kommer et nytt lydsystem.

 

Fjoråret var B&Os første med røde tall, og Haug-Larsen sier med et smil at de gjorde det med stil når det først skulle gå dårlig.

 

– I år har vi meddelt markedet at vi regner med å gå i null. Vi har tatt de nødvendige konsekvenser av nedgangen, og er privilegert som har så stor lojalitet i Struer der hovedkontoret og fabrikken ligger. Dette gjør det lettere å oppskalere produksjonen igjen, sier Haug-Larsen.

 

Selskapet har redusert staben med 620 medarbeidere, til rundt 2.000. Det meste av produksjonen foregår i Struer, i tillegg kommer et produksjonsanlegg i Tsjekkia.

 

For et års tid siden la B&O ned sitt norske kontor i Oslo.

 

– Vi er 19 medarbeidere i den nordiske salgsorganisasjonen som daglig er i kontakt med våre norske forhandlere. Av disse er to butikkkonsulenter (RDMere) som arbeider med base i Norge. Disse støttes av en servicesjef, tre produkt- og salgstrenere, en arkitekt, fem marketingmedarbeidere, tre ordremottakere, to økonomer, en salgsdirektør samt en markedsassistent, som alle arbeider for forhandlerne i hele Norden, sier Haug-Larsen.

 

Servicesenter i Drammen

I Drammen ligger B&Os servicesenter, som også foretar større reparasjoner ute hos kundene. Mindre reparasjoner skjer lokalt hos servicepartnere.

 

Haug-Larsen sier med et smil at han opplever det som man i Norge har valgt å ha finanskrise.

 

– Hvis man sammenligner den norske økonomien med den danske og svenske, har man i Norge valgt å følge resten av verden – mens den lokale økonomien ikke har de samme problemene. Vi mener situasjonen for B&O i Norge kunne vært den samme som i Nederland og Sveits, der vi har hatt en svært positiv utvikling, sier Haug-Larsen.

 

– Hva har dere gjort feil i Norge, siden dere har lykkes i andre land?

 

– Vi har kanskje ikke tatt nok hensyn til de geografiske utfordringene Norge byr på, når man kommer utenfor de store byene, sier Haug-Larsen.

 

God lyd en dyd

Han sier B&O er blant de få som fortsatt mener god lyd er en dyd, og innrømmer at den oppvoksende MP3-generasjonen som er vant til komprimert lyd er en utfordring.

 

– Det er en krig blant TV-produsentene om hvem som skal vinne det europeiske markedet, og det gjør at fokuset dreies bort fra lyd, sier Haug-Larsen.

 

– I dette markedet, hvordan er kvaliteten på bildet B&O tilbyr?

 

– For oss er det viktig at vi tilbyr et riktig bilde, og vi bruker et eget testpanel i Struer i utviklingen av dette. Selvsagt har vi gode tekniske spesifikasjoner, og vi er blitt åpnere når det gjelder å fortelle om disse, men vi fokuserer helst på opplevelsen produktene våre gir – både når det gjelder lyd og bilde. Hvis vi taper denne kampen, taper vi det som gjør oss unike, sier Haug-Larsen.

 

– Hvem er konkurrentene deres?

 

– De andre tingene folk bruker penger på, som for eksempel reise. Det er kun plass til ett husalter i stuen, og her er den største konkurrenten slagsmålet som pågår mellom Samsung og Sony. Vi være gode nok til å forklare prisforskjellen, sier Haug-Larsen.

 

STOR STÅHEI FOR BEOVISION 10

Avdukingen av Beovision 10 foregikk i designsenteret Pakhus 48 på Frihavnen i København, den 19. oktober.

 

– Dette er nesten som å lansere en ny film. En lang rekke av våre absolutt beste folk har vært med på utviklingen av produktet, sa B&O-sjef Kalle Hvidt Nielsen.

 

For å sette flere ord på begivenheten overlot han podiet til sin medarbeider Martin Bloch Nielsen. Her er et ekstrakt av hans beskrivelse av Beovision 10:

 

– Dette er et mesterverk. B&O har laget flere produkter for plassering på gulvet, men vi har aldri laget en TV som først og fremst skal henges på veggen. Vi måtte finne en form som både appellerte til øyet og innredningen, og ville lage et produkt som sier noe mer enn ”se på meg, jeg er en monitor!”. Vi har lykkes i utviklingen av en organisk ramme. Rammen og formen er vakker på veggen, og veggfestet ødelegger ikke den slanke formen. TVen er tynn, men den høres ikke slank ut. Den har den beste lyden av TVene på denne størrelsen i markedet. Vi vet at mange av våre kunder ikke har erstattet TVen de kjøpte av oss for ti år siden. Nå er tiden inne.

 

BEOVISION 10

Bang & Olufsens nye 40-tommer har full HD med 200/240 Hz bildeoppdateringshastighet og bevegelseskompensering. Under skjermen sitter en integrert stereohøyttaler bak et farget frontstoft som kan byttes ut – i fargene sort, hvitt, sølv, mørkegrå, blå og orange. Innebygd RiksTV-mottaker og mulighet for tilkopling av fem ekstrahøyttalere.

 

Kan festes med et spesielt veggfeste, som gjør det mulig å trekke skjermen ut 45 grader fra enten høyre eller venstre side.

 

LCD-TVen har kant-LED med 300 hvite lysdioder. Skjermen er dekket med en glassplate, som mot et tillegg i prisen leveres med antirefleksbehandling. Rammen er høyglanspolert aluminium.

 

I kabinettet sitter et aktivt, toveis stereohøyttalersystem med senterbass og egen bassport, mens diskant- og mellomtoneenhetene sitter i et separat trykkammer. Med denne bassportløsningen mener Bang & Olufsens akustiske ingeniører at de har lykkes i skape fantastisk lyd i et slankt fjernsyn. Bassportens åpning sitter på baksiden av apparatet. Dette skal forbedre bassgjengivelsen ved at eventuell støy fra bassporten dempes av apparatet.

 

Mål: 100,9×94,5×6,4 cm (6,8 cm med veggfeste). Vekt: 45 kg. Pris: 50.000,-

 

Beovision 10 er 6,4 cm dyp. Hvis man kjøper et spesielt veggfeste som er tilpasset TVen, bygger den 6,8 cm ut fra veggen.
Beovision 10 leveres med frontpanel i fargene sort, hvitt, sølv, mørkegrå, blå og orange. Disse festes med magneter, slik at det skal være enkelt å bytte dem ut.
Martin Bloch Nielsen hadde mange kamera rettet mot seg da han presenterte Beovision 10 i lyriske ordelag.
Bang & Olufsen ønsker at deres Beovision 10 skal fremstå som et bilde på veggen.
Til toppen