Nordisk salgsdirektør for hvitevarer, Martin Jensen, med et De'Longhi side by side-skap. Foto: Stian Sønsteng

CAMPUS HOME ET MINI-IFA

– Vi ser på Campus som et slags mini-IFA, og her viser vi alt fra våre nye De'Longhi-hvitevarer til LGs toppserie Signature, sier Martin Jensen.

Publisert

Han er nordisk salgsdirektør for hvitevarer i Elkjøp, og denne kategorien er for første gang med på kjedens nordiske opplæringsmesse Campus.

– LGs Signature-serie er en svært viktig satsing for oss, og representerer det ypperste innen hvitevarer og teknologi. Per i dag har vi et side by side-skap til 80.000 og en dobbel vaskemaskin til 30.000 kroner. Disse skal ut i utvalgte butikker, og at vi er alene om disse produktene setter oss på kartet som forbrukerdestinasjon. Vi skal arbeide aktivt i markedet med LG Signature, og viser med denne serien at vi virkelig tilbyr hele bredden, sier Jensen.

De'Longhi

Elkjøp er alene om å selge LG Signature-serien i Norden. Her vaskemaskinen med to tromler, og side by side-skapet til henholdsvis 30.000 og 80.000 kroner. Foto: Stian Sønsteng.

En annen nyhet, er kalde hvitevarer med varemerket De'Longhi.

– Disse slipper vi i det nordiske markedet til høsten, og her tilbyr vi et godt varemerke til en god pris, sier Jensen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Når vi møter ham på Campus Home i slutten av mai, kan han for første gang vise kjøle- og fryseskap med varemerket De'Longhi. Det er Elkjøps britiske morselskap Dixon Carphone som har lisensiert varemerket i denne kategorien, og De'Longhi har allerede vært tilgjengelig som hvitevarer i Hellas i 18 måneder.

– Vi ser at hvitevarene med våre egne varemerker Matsui og Logik har en god etterspørsel. For oss er dette en viktig del av forretningen, som gir oss muligheter vi kanskje ikke har med de tradisjonelle merkene, sier Jensen.

For oss er Campus Home enormt viktig

Vi møter ham sammen med Haakon Lavik, som er nordisk produktsjef for integrerte hvitevarer.

– Med våre egne og lisensierte varemerker er vi med i hele verdikjeden, der vi selv kan bestemme spesifikasjonene. Dette gir oss mulighet til å raskt fylle hull i sortimentet, sier Lavik.

Haakon Lavik med Bosch’ Accsent-linje i Black Carbon-design, i et Epoq-kjøkken. – Her tilbyr vi ovner og kaffemaskiner i alle størrelser, og kalde innbyggingsprodukter med funksjoner som tidligere kanskje ikke var oppnåelig for alle, sier Lavik.

– Hva vil kjennetegne kjøle- og fryseskapene merket De'Longhi?

– I utgangspunktet skal det være fornuftig og godt spesifiserte produkter til en god pris, som legger seg på nivået over Matsui og Logik, som fortsatt vil være våre basisprodukter, sier Jensen.

– Vil kundene oppleve at Elkjøp helst selger et De'Longhi-skap?

– Nei. Dette markedet er stort og variert, med mange gode alternativer. Vi ønsker ikke å ta andeler fra leverandørene, men vil heller bruke våre egne og lisensierte varemerker til å vokse i kategorien. Dette handler om å gi kundene flere valgmuligheter, slik at de hos oss finner akkurat det de ønsker seg, sier Jensen.

Ragnar Ekenes i Gram viser Baking Pro-serien, med et ovnsrom på 77 liter og det han sier er markedets største stekebrett. Foto: Stian Sønsteng.

Første hvite Campus

– Hvor viktig er deres egne varemerker innen hvitevarer?

– De er veldig viktige, siden fyller noen plasser i porteføljen der vi kanskje ikke har aktuelle modeller fra de øvrige leverandørene. Samtidig som hele hvitevarekategorien vokser, ligger våre egne varemerker stabilt på 10-15 prosent av omsetningen, sier Jensen.

Dette er første gangen hvitevarene er med på opplæringsmessen Campus, som går av stabelen i messehallen The Qube på Gardermoen.

– For oss er Campus Home enormt viktig. Nå er hvitevarer og kjøkken kommet med, og utgjør sammen med de småelektriske produktene en egen messe. Vi har cirka 1.400 hvitevareselgere som skal innom til opplæring, og de får se alle produktene i et fantastisk miljø, sier Jensen.

Han sier hvitevare-kategorien har hatt en positiv utvikling det seneste året.

Ole Meidell (bak) og Helge Løvfall i Grundig viser Beko GN1416220CX, med kombinert vinskap, kjøl og frys, og totalt 446 liter volum. Foto: Stian Sønsteng.

– Vi har med oss en god vekst fra fjoråret, og skal ta markedsandeler også inneværende år, sier Jensen.

– I hvilke produktgrupper vokser dere?

– Integrerte og kalde produkter er to grupper vi har tatt tak i, og hatt kjempesuksess med. Vi er også veldig sterke innen vask og oppvask, og har også her hatt en god utvikling. Innen smartbelysning vokser vi enormt, det samme gjelder robotstøvsugere, sier Jensen.

Side by side-skapet i LG Signature-linjen koster 80.000 kroner. Foto: Stian Sønsteng.

– Spesielt i premiumsegmentet har vi hatt vekst både på integrert og kaldt, men også på oppkoplede og smarte produkter med stemmestyring. Noe av veksten kommer med innovasjonene, og at kundene kjøper dyrere produkter, sier Lavik.

Vil se kaldt i butikk

Jensen sier mange kunder kommer i butikkene når de skal kjøpe kjøl og frys.

– Her finnes det mye å velge blant, i størrelser, varianter, farger og funksjoner, som det er vanskeligere å orientere seg i på nett enn for eksempel når det gjelder vaskemaskiner, sier Jensen.

LG Styler er et dampskap med wifi. Skapet skal glatte ut tøy, samtidig som det fjerner lukt. Pris: 16.000,-.

Lavik sier fokuset på integrerte produkter blir stadig større.

– Ikke minst når det gjelder oppvaskmaskiner er en stadig større andel integrerte modeller. I Norge er andelen integrerte hvitevarer over 40 prosent, og her ser vi store muligheter med vår satsing på kjøkkeninnredning med vårt eget merke Epoq. Veldig mange kunder handler hvitevarene samtidig med kjøkkeninnredningen, og de kjøper gjerne bedre og dyrere modeller som gir den opplevelsen de ønsker. I stedet for å bytte ut stekeovnen med en ny modell som gjør akkurat det samme, legger de stadig oftere til funksjoner som stemmestyring, damp og sous-vide, sier Lavik.

Han sier butikkselgerne på Campus Home får se de nye produktene i sine rette miljøer.

– I butikkene bruker vi våre kjøkkenutstillinger aktivt til å vise frem de fine hvitevarene vi har, og vi er også i ferd med å utvikle nye måter å gjøre dette på, sier Lavik.

– Vi arbeider med nye måter å vise de smarte produktene i butikk, der de spiller sammen og kundene får oppleve at de faktisk er smarte. Dette er relativt utfordrende, både for leverandørene og oss, men dit må vi komme for at kundene skal forstå hele konseptet, sier Jensen.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2019, som ble distribuert 13. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

– Hvordan vil dere gjøre dette?

– Vi arbeider med noen strategiske partnere om nye løsninger, som vi ruller ut i butikk i løpet av sommeren. Et viktig satsingsområde er også de ulike tjenestene vi tilbyr, som installasjon, levering og retur av varer. Kundene ønsker hjelp, de er villige til å betale for det, og dette er en viktig del av totalpakken Elkjøp tilbyr, sier Jensen.

Powered by Labrador CMS