Konsernsjef Yannick Fierling i Haier Europe på scenen under IFA-messens globale pressekonferanse. Foto: IFA

CANDY SKAL GJØRE HAIER STØRST

– Haier er verdens største selskap innen elektriske husholdningsapparater. Med vårt oppkjøp av Candy ønsker vi å få den samme posisjonen i Europa.

Det sier Yannick Fierling, konsernsjef i Haier Europe, under IFA-messens globale pressemøte den siste helgen i april.

– Globalt har vi en markedsandel på 15,4 prosent. Vi er ledende i Asia, og har en sterk andreplass i USA. Det har vært ett unntak; Europa, sier Fierling, og viser et verdenskart.

Her går det frem at markedsandelen til Haier i Kina, Asia, Australia og Midt-Østen/Afrika er over 22 prosent, mens den i Nord-Amerika er 19,9 prosent.

– I Europa har vi vært på niendeplass, med 2,15 prosent, men her vokser vi tre ganger raskere enn resten av bransjen. I januar kjøpte vi Candy-gruppen, for å bli europeisk leder, sier Fierling.

Som hånd i hanske

Han viser til at ett av fire kjøleskap og én av fire frysere som selges globalt, kommer fra Haier, mens én av fem vaskemaskiner eller tørketromler kommer fra den kinesiske produsenten. Dette gjør dem til markedsledere i disse tre kategoriene, samt innen vinskap, der de står for 17,9 prosent av det globale salget.

Konsernsjef Yannick Fierling i Haier Europe viser på IFAs globale pressekonferanse neste generasjon Haier Duo. Foto: IFA.

– Candy står sterkt i Europa innen kategoriene vask/tørk (9,5%), støvsugere (5,6%), kjøleskap (6,3%) og aircondition (8,6%), sier Fierling og tar for seg veksten til de to selskapene.

– I 2018 økte Haier salget med 26 prosent i Europa målt i verdi, mens Candy-gruppen i Europa økte med 11 prosent målt i antall solgte enheter. Dermed har bransjens to raskest voksende selskap i Europa nå gått i kompaniskap, sier Fierling.

Han mener de to selskapene, når det gjelder produktene de produserer, passer som hånd i hanske.

– Hva er vår visjon? Smarte hjem er et viktig stikkord. Haier har 65 millioner oppkoplede hjem i Kina, og vi vil være et ledende selskap som skaper et økosystem som genererer verdi, og gir en fremragende brukeropplevelse, sier Fierling.

Dermed har bransjens to raskest voksende selskap i Europa nå gått i kompaniskap

I porteføljen har Haier nå blant annet varemerkene Candy, Hoover, Haier og Fisher & Paykel, samt General Electric innen aircondition.

Candy

– Candy er et merke man skal ha råd til, med smarte produkter som er enkle i bruk og gjør livet bedre hver eneste dag. Våre undersøkelser viser at 65 prosent av kundene velger raske program. Vi vil derfor tilby ni raske program på våre 2019-vaskemaskiner. En annen nyhet fra Candy er «Snap & Wash», der man tar et bilde av klærne som skal vaskes. Appen beregner vekt, registrerer fargene på tøyet, og velger hvilket hurtigprogram som er best egnet, sier Fierling.

RapidO er navnet på Candys nye serie vaskmaskiner, med en trommelstørrelse på 35x70,5 cm.

– På IFA kommer vi med markedets bredeste portefølje med oppkoplede stekeovner, og appen vår har over 200 oppskrifter, sier Fierling.

Hoover

Et annet nytt merke for Haier-gruppen, er Hoover.

– Varemerket har en historie på over 100 år. Fokuset her er på velvære, kvalitet, elegant design og ytelse, og vi kommer med en ny serie stekeovner for mattilberedning ved lave temperaturer. Her holder vi alltid temperaturen over 63 grader, slik at man unngår bakterier, samtidig som maten kan holdes varm over lang tid, sier Fierling.

Haier

Med varemerket Haier ønsker gruppen å tilby kloke løsninger.

– Siden Haier er en av verdens fem store, bør man kunne vente det neste nye store fra oss. På IFA viser vi neste generasjon Haier Duo, som gjør vaskemaskinen til et vaskesenter. Den øverste trommelen er for tørk, den nederste er en kombinert tørk/vask, med varmepumpeteknologi. Det vil være sensorer over alt, som måler vekten på vasken, farger, gir korrekt mengde vaskemiddel, og 256 punkter som måler temperaturen, sier Fierling.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2019, som ble distribuert 13. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen