CANON MED WIFI OG SKYTJENESTE

Canon markerer med slagordet Power to Conncect at de nå satser på wifi-løsninger. De ønsker også at folk skal laste opp bildene til sin nye sky-tjeneste.

Publisert Sist oppdatert

– Delingsaspektet er viktig. Vi lever i en trådløs verden, og har kommet med mange nye produkter som er nettopp dette, sier markedsdirektør Tor Stubberud i Canon til fagbladet Elektronikkbransjen.

På Photokina lanserte det japanske selskapet speilreflekskameraet 6D, som er deres første med både innebygd wifi og GPS.

– Det er ment for et publikum som er mye ute og reiser, og som ønsker alle dataene knyttet til filene. Spesielt GPS-funksjonen tror jeg er viktig, sier Stubberud.

Det er viktig at det nå er mulig å enkelt dele høykvalitetsbilder

På kompaktsiden slapp Canon Powershot S110, som også har wifi. Objektivet har ultravidvinkel og 5 ganger optisk zoom, samt Smart Auto-programmet som skal gjenkjenne opp til 58 ulike motiver. Kameraet har også full manuell kontroll. Powershot G15 kommer med nytt f/1.8-2.8 5 ganger zoomobjektiv, som skal gi ekstra stor blender i hele brennviddeområdet. Skjermen er på tre tommer med 920.000 punkter. Bildebrikken er på 12,1 megapiksler med cmos-sensor.

Sim-kort i kameraet?

– G15 har både wifi og GPS. Dette er fotografens kompaktkamera, med en ekstrem lysstyrke. Vi har dessuten tre Ixus-modeller med wifi, sier Stubberud.

Også på skriversiden har Canon trådløse modeller, med applikasjoner for både Ios og Android.

– Det er viktig at skriverne til tilgjengelig fra alle enhetene man har i hjemmet, både smarttelefoner og nettbrett, samt selvfølgelig datamaskinen. Vi ønsker at det skal være enkelt å skrive ut bilder også direkte fra Facebook, eller dele dem her eller andre sosiale nettsteder, sier Stubberud.

– Dere har foreløpig ingen løsning med sim-kort i kameraene?

– Nei, men de fleste har en smarttelefon, og med wifi er det enkelt å overføre bildet fra kameraet til telefon og videre ut på nettet. Da snakker vi bilder med god kvalitet, i motsetning til bilder fra smarttelefoner som ikke alltid er like bra - spesielt ikke hvis de er tatt i dårlig lys. Når det gjelder sim-kort i kameraene våre, spørs det om dette kommer. Vi er opptatt av fotokvalitet, og synes det er viktigere å komme med fantastisk optikk som gir ekstreme resultat, enn å putte et sim-kort i kameraet. Så lenge enkelheten i å overføre bildene til smarttelefonen er så god som den er, trenger man i teorien ikke dette. Men, hvem vet, sier Stubberud.

Trådløs utskrift

Fra kamera til skriver har Canon lansert en trådløs versjon av Pictbridge.

– Pictbridge kom for noen år siden, der man kunne skrive ut rett fra kameraet via en kabel. Nå kan man skrive trådløst ut på våre nye Pixma- og Selphy-modeller, uten å gå via datamaskinen eller hjemmenettverket.

– Er dere der i dag som dere skulle vært for et par år siden?

– Jeg tror det er viktig for bransjen at vi tar til oss det folk vil ha i forhold til å dele. Det er viktig at det nå er mulig å enkelt dele høykvalitetsbilder. Jeg vil ikke si vi kommer to år for sent, tvert i mot driver vi markedet fremover. Vi har lansert mange nye produkter som bringer oss steget videre, sier Stubberud.

Fra skissestadiet

– For noen år siden kom Eye-fi med SD-kort for wifi. Nå er det lansert SD-kort med trådløs sone for inntil fem enheter. Hvorfor er det så vanskelig for kameraprodusentene å legge tilsvarende teknologier inn i sine kameraer, siden den ikke tar større plass enn at de kan få plass på et SD-kort?

– Det er det vanskelig å svare på. Jeg tror en årsak er at disse teknologiene, og GPS, må være en del av kamerakonseptet fra det er på skissestadiet. For å ta 6D som eksempel, som har både wifi og GPS, har dette vært med helt fra starten i produktutviklingen. Vi ønsker oss absolutt enda mer av disse tingene.

– Hvor lei er du av at pressen stadig etterspør wifi i produktene deres?

– Hehe. Hvis du ser på smarttelefoner er det heftige produkter når det gjelder å dele innhold. Det er viktig for bransjen at vi holder tritt med teknologien rundt oss, og ikke bare tenker kvalitet på optikk og bildebrikker.

Fullformat

– Trengte dere konkurrenter med røtter i den tradisjonelle elektronikkbransjen for å komme dere videre?

– Hvis man ser på markedsandeler i Norge kan man ikke si det, for vi er kraftig dominerende i alle kategorier. Men det er klart det hjelper at det kommer produsenter fra andre segmenter som presser oss videre. Jeg tror likevel Canon skal holde seg til det vi er gode på, samtidig som vi selvsagt er bevisst på nye teknologier, sier Stubberud.

– Det ble mye wifi, slik går det når dere bruker slagordet Power to Connect her på Photokina. Så over til det Canon liker best å snakke om, og da vil du vel fremheve den nye speilrefleks-modellen 6D med fullformat bildebrikke. Hvem er den typiske kunden til dette kameraet?

– Det er mange. Det er mange som er opptatt av fullformat, også blant ”amatørene”. Det har vi sett de senere tre-fire årene med 5D-serien vår, som også er kjøpt av mange entusiaster. At du nå har mulighet til å fotografere i fullformat, med hva det betyr i forhold til optikk og fotoglede, betyr mye, sier Stubberud.

Fjernstyrt 6D

Med en Ios eller Android-enhet kan 6D fjernstyres, og man kan se bildene i søkeren på den håndholdte enheten. Prisen blir rundt 17.000 kroner for huset, og det kommer i butikkene i slutten av november. Stubberud sier kameraet passer perfekt inn i Canons portefølje.

– I mars lanserte vi 5D Mark III på fotomessen på Lillestrøm. 6D vil gå inn rundt 7D og 60D, men som et fullformat-kamera som vil koste mer. 6D er kompakt og vesentlig mindre enn 5D, men med ytelse i samme klasse. Prisen blir 10.000 lavere for 6D enn 5D Mark III.

– Hva har dere kompromisset på med 6D i forhold til 5D Mark III?

– Det har et annet autofokus-system og er ikke like raskt. Det blir som i gamle dager; 5D er et renspikket profesjonelt kamera mens 6D er litt enklere. Men så lenge det leverer kvalitet vil jeg ikke si det er inngått så mange kompromisser til målgruppen, sier Stubberud.

Dyrere kompakt

For Canon er også kompaktkameramarkedet viktig. Under Photokina ble G15 og S110 lansert.

– Kompakt er et fallende marked, det gikk tilbake 16 prosent første halvår i år sammenlignet med i fjor, men det er en vekst når det gjelder de dyrere modellene. Når det gjelder de rimeligere modellene føler nok mange at smarttelefonen gjør arbeidet like bra, sier Stubberud.

Han karakteriserer Canons portefølje når det gjelder skrivere som sterk.

– Vi lanserer en ny Pixma i hvitt som ser nydelig ut. Siden man legger i papiret i front gir det helt nye muligheter for plassering. Dette markedet holder seg stabilt, og det er et viktig segment for Canon.

– Dere lanserer XL-patroner, og sier forbrukerne sparer 30 prosent med disse. Hva har dette å si for en kategori, som er kjent for å subsidiere skriverne for å selge blekk etter slagordet ”den første sprøyta er gratis”?

– Hehe. Det er en riktig vei å gå. Vi ønsker at folk skal skrive ut bildene sine, da er det viktig at kundene kan spare penger ved å kjøpe større blekkpatroner.

Eos M

– Canon har lagt lite vekt på sitt kompakte systemkamera Eos M, både på pressekonferansen, i utstillingshallen - og du har heller ikke nevnt det?

– Det kommer i butikkene i november, etter en liten forsinkelse. Dette blir veldig spennende for oss. Canon sitter med en markedsandel på 63 prosent første halvår i Norge når det gjelder systemkamera, i Europa på i underkant av 50 prosent. Nå kommer vi med et lenge etterlengtet speilløst systemkamera, og vi er spente på responsen fra markedet. Men det er ikke noe rimelig produkt, med en pris på rundt 8.000 kroner.

– Men hva betyr det at dere fokuserer såpass lite på det her på Photokina?

– Kameraet ble jo lansert i sommer, og vi fokuserer mer på nyhetene vi viser første gang her på Photokina.

– Så det er ikke et tegn på at Canon lanserer et kompakt systemkamera, uten at dere egentlig satser så mye på det?

– Nei. Vi satser også i dette segmentet, og har ambisjoner om å bli markedsleder også her det neste halvåret, sier Stubberud.

Skytjenesten Project 1709

Canon markerte også på Photokina at det er 25 år siden Eos-systemet ble lansert, med Eos 650 i 1987. Det japanske selskapet legger vekt på at de i dag selger flere digitale speilreflekskamera enn de noen sinne har gjort, og at halvparten av kameraene som selges med utskiftbar optikk globalt en Canon.

På sitt pressemøte presenterte Canon en skybasert tjeneste, som foreløpig går under navnet Project 1709. Denne ligger ute i beta-versjon, og blir lansert neste år. Project 1709 skal gjøre det enklere å indeksere bildene. Målet er å samle alle bilder på ett sted, uansett hvordan de er tatt. Prosjektet skal ikke bare gjøre det mulig å organisere bildene, men også å dra størst mulig nytte av dem. Canon bygger algoritmer og bruker moderne teknologi som skal gjøre at systemet lærer seg brukerens vaner. Tjenesten vil knyttes opp mot sosiale nettsteder som Facebook, og det skal være enkelt å bestille papirkopier, fotobøker og andre bildeprodukter. Canon forsikrer at de legger vekt på at tjenesten også skal gi mersalg til deres samarbeidspartnere.

I november i fjor lanserte Canon C300, som var et steg inn i filmbransjen. På pressemøtet understrekte selskapet at de satser videre på Cinema Eos.

Powered by Labrador CMS