Strøkne overflater og spennende fargestikk var blant trendene som dominerte under årets EuroCucina. Foto: Carola Merello
Strøkne overflater og spennende fargestikk var blant trendene som dominerte under årets EuroCucina. Foto: Carola Merello

DAMP OG DESIGN I MILANO

Årets store kjøkkenmesse har gått av stabelen i Milano, og vi har sett på de siste trender og nyheter. Damp og minimalisme er to stikkord for 2014.

EuroCucina har vært arrangert siden 1974, og er verdens største kjøkkenmesse. Over 160 utstillere er spredt på over 3.200 kvadratmeter i Milanos messeområde, som er på totalt 32.000 kvadratmeter. Nesten 350.000 bransjefolk fra hele verden besøker kjøkkendelen av utstillingen.

Fortsatt er det mye fokus på selve design- og møbeldelen av utstillingen, men i hallen «FTK – Technology for the Kitchen», finner vi fagbladet Elektronikkbransjens målgruppe med både frittstående og innebygde hvitevarer, og prototyper for framtiden. Vi har snakket med norske og nordiske representanter for seks ulike selskaper under årets EuroCucina, for å se hvilke produkter og trender som vil nå norske butikkhyller.

Noen av trendene som utkrystalliserte seg på årets messe er kjent for oss i Skandinavia fra før, kanskje spesielt bruken av tre og rene, minimalistiske flater

 

Dropper håndtak

Noen av trendene som utkrystalliserte seg på årets messe er kjent for oss i Skandinavia fra før, kanskje spesielt bruken av tre og rene, minimalistiske flater.

Med den minimalistiske stilen vil mange også kvitte seg med håndtak på skuffer og skap, så «bank på» eller «trykk for å åpne» var å finne både i innbyggingsmodulene og i selve interiøret. Også hvitevarene kommer nå i ulike formfaktorer, og med nye farger og materialer. 

På funksjonssiden er det lite tvil om at damp står i høysetet, både med og uten sous vide-løsninger i tillegg. Her hjemme er nordmenn likevel sinker når det kommer til å ta i bruk damp som kokemetode, til tross for at ni av ti nordmenn er opptatt av at maten bevarer næringsstoffer, vitaminer og farge under tilberedning, ifølge en landsdekkende undersøkelse InFact har foretatt på vegne av Miele.

Likevel er det bare fem av ti nordmenn som bruker damp til å tilberede mat, og da stort sett grønnsaker. De siste årene har flere produsenter kommet med dampovner, og prisene har falt, så kanskje blir 2014 og 2015 årene hvor folk får øynene opp for damp- og kombiovner?

 

Fleksible koketopper

Vi så mange ulike former for gassbluss også, men gass er som kjent ingen storselger i Norge. Da er de nye, sonefrie induksjonstoppene mange produsenter presenterte mer interessante. Flere av leverandørene vi besøkte viste fram topper med fleksible muligheter for plassering av gryter, og vi så også prototyper hvor både betjeningspanel og kokesoner ble projisert rett på komfyren ved hjelp av kamerateknologi i ventilatorhetten.

Betjeningspanelene på hvitevarene har også fått en oppgradering hos flere, og der disse ikke er skjulte ser vi at også hvitevareprodusentene har hentet inspirasjon fra smarttelefonen. Panelene er oversiktlige, trykkfølsomme og funksjonaliteten til produktet kan ofte utvides ved å laste ned flere apper eller programmer. Inspirasjonen fra smarttelefonene går også igjen i mulighet for fjernstyring, og kommunikasjon mellom de ulike kjøkkenelementene, som for eksempel automatisk styring mellom avtrekksvifte og komfyr.

 

Spesial-løsninger på kjøkkenet

Det er ikke bare kjøkkeninteriøret som preges av kjente design-navn. Også flere av hvitevareprodusentene har samarbeidet med interiørdesignere på sine nye produkter, og mange har hentet inspirasjon fra egne proff-avdelinger.

Vi så også produsentene forsøke å skille seg ut fra konkurrentene med prototyper på spesialprodukter, fra kjøleskap med innebygd iskrem-maskin til eget kjøleskap til de ferske urtene dine. TV med nettilkobling integrert i kjøleskapdøren skal gjøre det enklere å koke etter internettoppskrifter eller bare underholde deg med siste nytt mens du kokkelerer.

Til toppen