Hans Erik Standal (t. v.) i Electrolux og John Henrik Schreiner fra matkurs.no med croissanter stekt i dampovn. Foto: Stian Sønsteng
Hans Erik Standal (t. v.) i Electrolux og John Henrik Schreiner fra matkurs.no med croissanter stekt i dampovn. Foto: Stian Sønsteng

DAMPOVNER ER FREMTIDEN

– Vi ser for oss en mer kresen og oppdatert forbruker, og tilpasser oss det markedet ønsker med vår brede portefølje dampovner.

Det sier nøkkelkundesjef Hans Erik Standal i Electrolux Home Products Norway AS, når vi møter ham på hvitevarekurset Produktexpert i Oslo.

– Vi tror damp er fremtiden innen ovner, der man tilsetter fuktighet på en eller annen måte. Enten som en del av en vanlig ovn eller en fulldamp-ovn, sier Standal.

Vi tror damp er fremtiden innen ovner, der man tilsetter fuktighet på en eller annen måte

– For Experts del er dampovnene en viktig tilførsel til varegruppen, og vi satser bredt på dette. Vi har selvrens og steketermometer, og trenger flere ting å snakke om. Dette krever mer av selgerne, og derfor er Electrolux blant leverandørene vi har med oss her på Produktexpert, sier Lars Jødahl, nordisk innkjøpssjef for hvitevarer i Expert.

Standal sier dampfunksjonaliteten nødvendigvis ikke fordyrer ovnene.

– Du kan få en ovn hvor du tilfører damp, spesielt godt egnet til baking, i samme prisklasse der du får en ovn med pyrolyse og steketermometer.

– Hva er det viktigste budskapet deres til Experts butikkselgere?

 

Bred portefølje

– Vi er opptatt av å forklare de ulike trinnene vi har innen dampovner. Vi har mange ulike modeller, med forskjellige muligheter, fra det vi kan kalle en bakeovn der vi tilfører damp, til en sous-vide for dem som virkelig er glade i å lage mat. Det er viktig for oss å forklare hvilke modeller som passer til de ulike behovene kundene måtte ha, sier Standal.

– Hva ønsker du at butikkene skal gjøre for å vise kundene dampmulighetene?

– Vi tror det er viktig å skape et godt miljø i butikkene, og vet at Expert nå begynner å selge kjøkkeninnredninger. Da er det viktig å skape aktiviteter i butikk som er med på å underbygge argumentene våre. Vi har egne medarbeidere som utelukkende arbeider med Expert, og disse skal bidra med aktiviteter som å tilberede mat i butikk. Siden kan de butikkansatte kanskje selv gjøre dette, sier Standal.

 

Matlukt i butikken

– Hvordan er det å få butikkene med på dette?

– Jeg tror de ser verdien i det, og det er mange som ønsker besøk av oss, sier Standal.

Innkjøpssjef Jødahl i Expert er enig.

– Det vi trenger er interesse og inspirasjon, at det skjer noe og lukter mat i hvitevareavdelingen, sier han.

– Hvor ligger Electrolux når det gjelder wifi-produkter?

– Oppkoplede produkter blir ekstremt viktig fremover, men det må være relevant for forbrukeren og noe de ser nytten av. Electrolux arbeider mye med dette, og man vi se en sterk satsing fra oss i løpet av året, sier Standal.

 

Proprietær wifi-løsning?

På IFA i fjor viste Electrolux hvordan selskapet ser for seg hele prosessen, fra man er i butikken eller handler på nett, oppbevarer matvarene, inviterer gjester til man tilbereder middagen.

– Vi viste blant annet en dampovn med kamera, der man kan se stekeprosessen og kontrollere kjernetemperaturen via en app, sier Standal.

– Det finnes ulike tekniske løsninger på markedet i dag. Er det et mål for hvitevareleverandørene at produkter fra ulike merker kan brukes om hverandre?

– Vi er først og fremst opptatt av å integrere våre egne enheter. Hvilke planer Electrolux har når det gjelder ditt spørsmål, kjenner jeg ikke til, sier Standal.

Til toppen