DÅRLIG FERIEVÆR GIR GODT SALG

Sommeren er blitt en god salgsperiode for bransjen. Skal vi tro kjedene er det grunn til å håpe på dårlig vær.

– Når sommerværet er dårlig kommer det et enormt oppsving både i butikk og på nett, sier Knut Grimstad i Euronics Norge.

Han er e-handelsansvarlig og fungerende markedssjef i kjeden, og forteller at dårlig ferievær er godt salgsvær.

Han får støtte av kategoridirektør Pål Trudeng i Expert Norge.

– Sommeren er blitt en god salgsperiode. Tidligere var juli en svak måned, men dette har endret seg de siste fire-fem årene med lave renter kombinert med at mange får penger igjen på skatten samtidig med at feriepengene kommer inn på konto. Folk føler seg litt rike fra 20. juni og utover, sier Trudeng.

Markedssjef Magnus Jahr Iversen i Soundgarden forteller at sommeren representerer starten på året for deres del.

Ferie- og skattepenger

– Feriepenger og skattepenger gir en oppsving for oss. Det er nå folk unner seg å kjøpe den forsterkeren eller den litt dyrere flat-TVen de har ønsket seg. Det er heldigvis ikke slik at alle bruker alle pengene på ferie, sier Jahr Iversen.

Grimstad er enig i at det er en konkurranse mellom bransjene når det gjelder folks prioriteringer.

– Det er viktig for oss å vise at vi har en stor bredde. Mange forbrukere kjenner ikke til alle produktene de kan ha nytte og glede av om sommeren. Dette legger vi derfor vekt på, for eksempel i sommerkatalogen vår, sier Grimstad.

Trudeng i Expert sier mange har sjekket markedet i forkant, og at de handler når skatte- og feriepenger kommer inn på konto.

– TV er viktig hele året, og i sommer tror vi mange bytter ut tjukkas-TVen på hytta med en ny og flat. Hvitevaremarkedet er også spennende, da mange oppgraderer standarden på hytta. Det virker som folk også her kjøper dyrere produkter, gjerne hele serier med hvitevarer, sier Trudeng.

Jahr Iversen i Soundgarden understreker at selv om det først og fremst er hjemmeelektronikk kjeden holder på med, kjøper mange produktene til hyttene sine hos dem.

PC til skolestart

– Folk bruker mer penger på underholdning på hytta, og det er viktigere enn tidligere at man også her har en god flatskjerm og et godt lydsystem. Folk stiller enkelt og greit høyere krav. Samtidig er det blitt noe rimeligere å kjøpe god kvalitet, sier Jahr Iversen.

Soundgarden har få butikker i hyttenære områder, men Jahr Iversen har inntrykk av at folk kjøper utstyret der de bor og tar det med seg til fjells eller ut til sjøen.

– Både flate TVer og andre produkter er blitt mindre, mer stilrene og dermed lettere å integrere i hytta, sier han.

Grimstad i Euronics mener derimot at mange gjør innkjøpene i nærheten av der de ferierer.

– Mange handler også på impuls. De sentrumsnære butikkene merker nok ikke så mye til dette sammenlignet med dem som ligger i nærheten av hytteområder og havner. Mange kunder har tenkt gjennom hva de ønsker seg, men de har kanskje ikke hatt tid til å handle, sier Grimstad.

Trudeng i Expert har samme syn:

– Folk har bedre tid i ferien, og spesielt på dager med dårlig vær reiser de på handletur. Kanskje benytter de anledningen til å kjøpe PCen de trenger til skolestart, eller de kjøper større brune- og hvitevarer som de trenger hjemme eller på hytta. Innlandsbutikkene nær fjelldestinasjonene har en stor del av omsetningen fra hytteområdene, og de har også et sortiment som er mer tilpasset hyttebruk, sier Trudeng.

12 volts-utstyr

Det samme gjelder butikkene som ligger langs kysten, som i tillegg har produkter tilpasset båtfolket.

Grimstad i Euronics forteller at det fortsatt selges mye 12 volt-utstyr, selv om mange etter hvert har fått innlagt strøm på hytta.

– Spesielt til båten kjøper mange en 12 volt-TV som tar liten plass, gjerne med integrert DVD-spiller og bakkenettmottaker. De nye LED-belyste LCD-TVene trekker dessuten mindre strøm. Når det gjelder pris og funksjonalitet ligger de fleste likt, og stort sett har det gått i 19-tommere – men også her blir modellene større. I de større hyttene med innlagt strøm er det 32 tommer og større som gjelder, sier Grimstad.

Av andre produkter trekker både Grimstad og Trudeng frem bærbare DVD-spillere for montering i bilen, gjerne modeller med spenstige farger beregnet for små barn. Med et smil legger Grimstad til at disse nok blir kjøpt på forhånd, før man tar fatt på ferieturen.

– Mobiltelefoner, bærbare datamaskiner og navigatører er andre produkter folk gjerne har med seg på ferie. Til datamaskinen kjøper folk ofte mobilt bredbånd for bruk i ferien, sier Trudeng.

Jahr Iversen i Soundgarden forteller at kjeden har opplevd en kraftig vekst i salget av bærbare spillere.

Hodetelefoner og reiseradioer

– Dette er produkter man også tar med seg på hytta og ferieturen, og det er ikke lenger bare innovatørene som kjøper til bedre hodetelefoner eller ørepropper enn dem som følger med. Hodetelefoner med støyreduksjonskrets er blitt populært, tidligere var dette noe de som reiser mye med fly brukte. Yngre mennesker reiser mye kollektivt og de hører musikk i bybildet. Da fungerer denne teknologien veldig bra, sier Jahr Iversen.

Grimstad i Euronics forteller at salget av reiseradioer får en oppsving om sommeren.

– Batteridrevne modeller er populært, gjerne med god lyd siden de brukes ute. Vi har billige modeller fra 250 kroner, men selger gjerne radioer som koster en tusenlapp eller to. Forbrukerne er ikke så opptatt av DAB, men de ender ofte med å kjøpe en kombiradio som også har DAB, sier Grimstad.

Innen småelektrisk er blendere populært om sommeren. Grimstad mener man her får mye for pengene, og at det holder med 500 kroner for en god blender.

– Bruker du mer er det gjerne for designets del, sier han.

Klimaprodukter får også en oppsving om sommeren. Luftkjølere og vifter selger godt, hvis været er varmt.

– Dette er ikke et innkjøp folk planlegger. Vi har tro på flyttbare aircondition-anlegg i år. Prisen er fra 3.000 kroner, og for 5.000 kroner får du modeller som dekker 40-50 kvadratmeter, sier Grimstad.

Powered by Labrador CMS