Utviklingsdirektør Frank Wirum i Itegra (t.v.) og eksportsjef Kurt Choi i Viewell. 37-tommeren er på markedet i Norge til 16.000 kroner. Foto: Stian Sønsteng.

Datagigant satser brunt

- Vi leter etter nye merker og løsninger vi kan introdusere. Målet er å bli en komplett distributør.

Det sier direktør for forretningsutvikling i TCG, som eier Itegra, Frank Wirum. Sandefjordselskapet Itegra ble etablert i 1999, og betegner seg selv som en breddedistributør av data, tele, foto og lyd og bilde-utstyr. De produserer også datamaskiner under merkenavnet Cinet.

- Det er snart halvannet år siden vi bestemte oss for å videreutvikle satsingen på lyd og bilde, og det har vært et spennende møte mellom de tradisjonelle data- og brunevareverdenene, sier Wirum.

Itegra omsetter for 890 millioner kroner. Av de 50 ansatte jobber fem med lyd og bilde. Wirum har hatt ansvaret for videreutviklingen av forretningsområdet sammen med avdelingsleder Bengt Pettersen.

- Vi vil gjerne åpne kanalen litt. Sonos er et godt eksempel på et produkt som er en mellomting mellom data og lyd, som tradisjonelt hører hjemme i brunevarehandelen. Vi har introdusert det i begge kanaler, og marginmessig opererer vi midt mellom. Brunevarehandelen vil nok møte større utfordringer for å beholde det marginbildet de har. På den annen side håper vi at datahandlere klarer å la være å skvise marginene på nye produktgrupper som Sonos, sier Wirum.

Han forteller at Itegra er i ferd med å øke bemanningen på lyd og bilde-avdelingen, og at de nå får medarbeidere som kan være ute på veien og selge inn Itegra som distributør.

Vant til lave marginer

- Tradisjonelle brunevareimportører vil gjerne ikke ta i denne type produkter. Vi har erfaringen fra databransjen, og er vant til lavere marginger, sier Wirum.

Han kjenner ikke til andre datadistributører som har fokus på å utvide virksomheten i samme retning som Itegra.

- Alle datadistributører har flate TVer i porteføljen, men vi får tilbakemeldinger fra mindre aktører i begge leire at vi har et bredere utvalg enn noen annen. Vi ser at det går an å tjene penger for alle spillerne i markedet, man må bare modifisere tankegangen litt, sier Wirum.

Produktene Itegra har fått størst oppmerksomhet for i brunevarebransjen, kommer fra amerikanske Sonos. Det trådløse systemet gir over hele huset tilgang til musikksamlingen som ligger på en datamaskin. Inntil 20 enheter kan koples sammen, de kan spille ulik eller samme musikk, og styres med en eller flere kontrollere.

- Alle som har testet Sonos har vært veldig positive. Spesielt pressen setter pris på brukervennligheten. Vi venter imidlertid på at salget skal ta av. Kanskje har vi ikke lykkes med å bringe ut informasjonen, kanskje er systemet ikke bredt nok ute hos handlerne ennå, sier produktsjef Stian Bjerkenes.

ZP80 uten forsterker

Under CES kunne han for første gang vise frem den nye enheten ZP80.

- Denne er uten forsterker, men kan tilkoples både coax og optisk kabel. Dette gjør den spesielt egnet for dem som vil kople Sonos til et eksisterende anlegg eller til å forlenge signalene, sier Bjerkenes.

ZP80 kommer i handelen i april til 4.000 kroner. ZP100 koster 5.000 kroner, med to ganger 50 watts forsterker ? men uten digital utgang.

Itegra er distributør for kjente merkevarer som Pioneer, Yamaha og Panasonic, men de ønsker også å skaffe våre egne agenturer slik at de kan tilby bedre marginer til handlerne.

- Vi representerer en fremragende koreansk TV-produsent. Viewell har som ambisjon å være best på LCD, og tester opp mot andre og tekniske vurderinger her hjemme viser at de ligger godt an. Designet skiller seg ut fra mye annet, med blanke flater og et eksklusivt utseende. 32- og 37-tommerene koster 11.000 og 16.000 kroner. Dette er HD-klare TVer, med paneler fra LG/Philips og Samsung, sier Bjerkenes.

Viewell utvikler sine egne hovedkort, og viste disse frem på CES.
Europeisk salgssjef i Sonos, Ingvar Meijers (t.v.) og produktsjef i Itegra, Stian Bjerkenes, med den nye fjernkontrollen og den nye ZP80.
Til toppen