DE BESTE I BRANSJEN i Norsk kundebarometer

Komplett som har de mest tilfredse og lojale kundene i følge Norsk kundebarometer. Euronics går igjen forbi Expert.

Selskapet klatrer fra en 13. plass i fjor, og kommer i år på niende plass med 79,1 poeng.

 

– Norsk kundebarometer er en undersøkelse vi har stor tillit til. Kundene får selv si hva de synes om oss, og hvordan det fungerer å handle av oss, sier Hagberg.

 

Norsk kundebarometer (NKB) er et forskningsprogram som gjennomføres ved Handelshøyskolen BI. 187 bedrifter fra 30 bransjer er tatt med på bakgrunn av at de til en viss grad skal være landsdekkende, samt at de til sammen skal utgjøre cirka 70 prosent av bransjeomsetningen på landsbasis (med noen unntak). Det er med andre ord de største aktørene i hver bransje som er med i undersøkelsen, heter det i beskrivelsen av NKB.

 

Norstat har på oppdrag fra NKB spurt 6.049 forbrukere om hvor fornøyd de er med bedrifter de er aktive kunder hos. Det legges mest vekt på tilfredshet, og BMW oppnår høyest resultat med 84,3 poeng.

 

Euronics forbi Expert

Når det gjelder detaljkjedene i bransjen, har Euronics det beste resultatet med 71,4 poeng og 67. plass. Expert kommer med sine 67,9 poeng på 118. plass, mens Elkjøp kommer på 156. plass med 64,5 poeng.

 

– Vi skal alltid gi kunden en merverdi når de handler hos oss. Det innebærer at våre ansatte har nødvendig kompetanse til å gi god hjelp og veiledning. Samtidig ønsker vi å fremstå som en vennlig og åpen aktør slik at handelen blir en positiv og sosial opplevelse for kunden. Det at kundene takker oss med topplassering i bransjen er en viktig anerkjennelse av den innsatsen våre ansatte legger ned i det daglige. Det er vi selvsagt stolte av og det er en skikkelig vitamininnsprøyting i det videre arbeidet, sier markedsdirektør Kirsti K. Berg i Euronics i en pressemelding.

 

– Forbrukerne etterlyser noen som skiller seg ut i en upersonlig bransje. Euronics gjør nettopp det ved å ha en mykere og mer vennlig profil enn sine større konkurrenter. Samtidig har butikkene en sterk lokal forankring og det bidrar ofte til at kunden føler seg bedre ivaretatt, sier Pål Rasmus Silseth, prosjektleder i Norsk kundebarometer ved handelshøyskolen BI i samme pressemelding.

 

Tilfredshet

1 BMW

 

2 Toyota

 

3 Skoda

 

9 Komplett

 

31 Fotoknudsen

 

39 Elite foto

 

41 Japan photo

 

47 Chess

 

63 Netcom

 

67 Euronics

 

94 Telenor (mobil)

 

98 Tele2 (mobil)

 

118 Expert

 

131 Lyse

 

132 Tele2 (fasttelefon)

 

137 Elkjeden

 

141 Telenor (internett)

 

156 Elkjøp

 

168 Get (internett)

 

169 Telenor (fasttelefon)

 

173 Nextgentel (internett)

 

176 Smartclub

 

– Årets resultat er en stor honnør til våre ansatte, og ikke minst retter vi en stor takk til våre kunder. Dette motiverer oss til å bli enda bedre, sier administrerende direktør Anton Hagberg i Komplett.no.
– Å yte 110 prosent handler om evnen og viljen til å gi det lille ekstra. Våre ansatte har stor kunnskap om produktene våre og den skal de dele med kundene våre på en hyggelig måte, sier markedsdirektør Kirsti K. Berg i Euronics.
Til toppen