DE TØFFESTE TIDENE for fotobransjen

– PMA 2009 vil forhåpentligvis symbolisere bunnen på økonomien i fotobransjen og neste års messe starten på en lønnsom periode.

Det sier Peter Lundin, toppsjef i Nikon Nordic AB.

– Vi er forsiktige optimister, men det er veldig tungt nå med færre utstillere, færre forhandlere og færre representanter fra Europa på årets PMA, sier Lundin.

Mange av fotobransjens aktører er forsiktige på kostnadssiden i disse dager. De fleste har dratt på håndbrekket, og Nikon hadde på årets PMA færre representanter på plass enn tidligere.

– Men jeg tror bransjen er optimistiske for fremtiden selv om vi er inne i en av de tøffeste periodene, sier nordisk marketing- og produktsjef Björn Nordgren i Nikon.

Han viser til at 15.000 personer nylig besøkte en fotomesse i Gøteborg, samt at det er en enorm interesse for nye system- og kompaktkamera.

En utfordring for bransjen er å møte det økende behovet for å ta vare på alle bildene som tas.

– Dette er noe vi alle ser på. Det lages ikke så mange papirkopier som tidligere, og folk ser i stadig større grad bildene sine på TV-skjermen eller i en digital fotoramme, sier Lundin.

Bilder i nettsamfunn

– Hos Nikon kan forbrukerne lagre bildene sine gratis og dele dem med andre på My Picture Town, sier Nordgren.

Han viser til at det stadig blir utviklet nye måter å lagre og vise bilder på, for eksempel i nettsamfunn som Facebook.

– Dette vil være en av de store greiene i fremtiden. Imidlertid er bildefilene fremdeles ganske tunge, noe som skaper problemer selv om bredbåndshastighetene øker, sier Lundin.

– Det skal være enkelt å dele bildene med venner og familie. Jeg tror bruken av tilbud som My Picture Town vil eksplodere, sier Nordgren.

Brukervennlighet står i økende grad i sentrum, og Nikon tror vi vil se enklere trådløse protokoller i fremtidens kameraer. I dag kan dette være et problem.

Lundin mener mobiltelefoner med innebygd kamera har bidratt til den økende interessen for fotografering.

– For fire-fem år siden ble det spådd at fotoapparatet nesten ville forsvinne og at mobiltelefonene ville ta over. I dag ser vi at kundene ønsker begge deler; mobiltelefonen for raske bilder og fotoapparat for bedre kvalitet, sier Lundin.

– Tror Nikon den store interessen for kompaktmodeller fører til økt salg av systemkamera?

– Det er det vi håper på. Det er fortsatt en utbredt misforståelse blant forbrukerne at det er vanskelig å ta bilder med en digital speilrefleks. Sannheten er at det er blitt stikk motsatt. Til og med min nesten 80 år gamle mor kan ta gode bilder med et speilreflekskamera med autofokus. Når brukervennligheten og enkelheten går opp for stadig flere vil også salget øke, sier Nordgren.

Handlerne er viktige

Han mener forhandlerne har en viktig rolle i å fortelle kundene om dette.

– Når vi kjører kurs for selgerne bruker jeg rollespill der jeg som forbruker spør etter et enkelt kamera med god kvalitet. Nesten alltid anbefaler selgerne et kompaktkamera istedenfor en speilrefleks, sier Nordgren.

– Tror dere interessen for kompaktmodellene på sikt vil føre til økt salg av systemkamera?

– Vi vil gjerne snu problemstillingen. Dersom forbrukerne kjøper en speilrefleks vil de forhåpentligvis også ha et kompaktkamera de kan ha i lommen når de skal på fest, sier Lundin.

De har også sett tegn på at folk bytter seg opp til stadig mer avanserte speirefleksmodeller.

– Nikon D80 har i tre år vært verdens mest solgte speireflekskamera. Nå er interessen for etterfølgeren D90 enorm. Dette er et fantastisk kamera med videofunksjonalitet - et vanskelig konsept å konkurrere mot, sier Nordgren.

Lundin påpeker at valutasituasjonen vil føre til prisøkninger.

– Valutasvingningene er noe den nordiske organisasjonen stadig må håndtere. I denne miksen inngår de svenske, norske og danske kronene i forholdet til euro. Jeg tror alle ble tatt litt på sengen da svingningene startet rett etter jul. Det nytter ikke å avvente situasjonen, man må agere og ta konsekvensene av valutamarkedet, sier Lundin.

Nikon mener 2009 vil bli et tøft år for fotobransjen.

– Generelt må merkevarene stå på de nærmeste par årene i kampen for å overleve og for å skaffe seg en god posisjon for fremtiden. Vi håper PMA 2010 blir startskuddet for et bedre marked, og at ting har stabilisert seg i løpet av neste år, sier Lundin.

Markedsleder

Han mener Nikon har gjort det godt i det nordiske markedet, og viser til at de i 24 måneder på rad har vært markedsleder innen speilrefleks og at de i løpet av de siste tolv månedene i snitt har hatt over 50 prosent av totalmarkedet.

– Dette er en posisjon vi vil arbeide enda hardere for å beholde, sier Nordgren.

– Én ting er å nå toppen, noe annet er å bli der. Det gjelder å vurdere strategiene hele tiden, opprettholde marginene og vri og vende på hver eneste krone. Det blir enda viktigere å tjene penger på all virksomhet, sier Lundin.

I en priskrig finnes det bare tapere og ingen vinnere. Nordgren håper den nye situasjonen i markedet fører til at handelsleddet ser viktigheten av kunnskap og kompetanse, slik at forbrukerne har tillit til bransjen.

– Jeg selv har arbeidet i handelen, og vet at en dyktig selger med de rette argumentene i 70-80 prosent av tilfellene kan snu en kunde.

Et økt speilreflekssalg vil gagne hele bransjen, fordi det finnes så mye tilbehør å selge som oppleves som merverdi for kunden.

– Det er opp til forhandlerne å presentere dette på en fornuftig måte, sier Nordgren.

Les også:

Casio vil øke i nedgangstidene

Fotomessen i Las Vegas preget av lavkojuktur

Powered by Labrador CMS