Salgssjef Kent Antonsen i Doro viser stolt fram selskapets nyeste mobilmodell, Doro 622.

DEDIKERTE FOR 60+

Doro fortsetter sin satsning på enkle telefoner og programvare tilpasset seniorer. Målgruppen er 60-65 år og eldre.

Telefonprodusenten tok i fjor steget over i smarttelefonverdenen med sine populære mobiltelefoner beregnet for eldre og andre som ønsker en mobil som er enkel i bruk. Under årets Mobile World Congress (MWC) viste Doro fram en splitter ny modell, men denne gang i den klassiske klappdesignen.

Vi jobber nå med store aktører som Telenor innen helse, og det er også andre som har kontaktet oss for å få implementert våre løsninger hos seg

Enkelhet må også se bra ut

– Vi er dedikerte og jobber med seniorer. Vår målgruppe er folk mellom 60 og 65 og eldre, der skal vi være også med vår nye Doro 622, sier Kent Antonsen, salgssjef i Doro, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han sier de med 622 har hatt fortsatt fokus på design, i tillegg til at telefonen er enkel i bruk, ligger behagelig i hånden og har lang batterilevetid.

– Også enkle mobiltelefoner skal se bra ut, vi vil unngå en stigmatisering av brukergruppen. Klapptelefonen er blant den desidert mest populære designen, og våre brukere liker en mobiltelefon med lang batterilevetid; 622 har en batterikapasitet på én måneds standby, sier Antonsen.

Med 622 har Doro lansert sin mest avanserte «feature»-telefon så langt, og den har blant annet mulighet til å ta opp video, menyene har fått en oppfrisking og det er lagt inn blant annet værtjenester.

– Seniorgruppen blir større og større, og har mer erfaring med teknologi. Det gjør at de har store krav til sine enheter, sier Antonsen.

Fortsatt spesialfunksjoner

Han forteller at trygghetsfunksjonene fortsatt er på plass også i Doro 622.

– Vi har fortsatt trygghetsalarmen på baksiden, som er koblet opp til opptil fem personer i telefonlisten. Med ett trykk på knappen starter telefonen å ringe disse numrene, og får mobilen ikke svar ett sted, fortsetter den til neste nummer på listen. Dersom en mobilsvarer slår seg inn, oppdager telefonen dette, og fortsetter til neste nummer på listen i stedet for å spille inn beskjed, sier Antonsen.

I telefonen er det også en høreslynge som kobler seg direkte til høreapparatet, og sørger for at det ikke er interferens mellom mobilen og høreapparatet. I tillegg har Doro satset mye på lydkvalitet i sine mobiler.

– Det er ikke bare muligheten til å ha høyere volum, mange eldre mister også mye av mellomtonene. Det har vi kompensert for i våre modeller, så lyden er en viktig funksjon for oss.

Programvare for eldre

Telefonen jobber også sammen med Doro Experience, programvare gjør at mobilen også enkelt kan fjernstyres med oppsett og annet fra en annen PC, og synkronisering av bilder, videoer og annet innhold kan gjøres sømløst. Her er også spesiallagede apper for eldre, og program for bildebehandling, musikkavspilling og –synkronisering og mer.

Antonsen ser også at gapet mellom smarttelefoner og såkalte «feature»-telefoner blir stadig mindre, også hos Doro.

– Vi vil komme med mer avanserte funksjoner etter hvert som målgruppen vår blir mer avansert, men vi tror alltid enkelhet kommer til å være etterspurt.

Størst i verden

Ifølge tall fra analysebyrået GfK er nå Doro verdens største leverandør av enkle telefoner, og Antonsen er godt fornøy med selskapets posisjon også her på berget.

– Vi har gleden av å jobbe med alle de store kjedene, har bevist at vi kan levere, og er glade for å jobbe sammen med dyktige folk hos våre partnere. Vi legger også igjen gode marginer, og er flinke på support. Vi ser at det i andre land er stor konkurranse innad i vår marked, men i Norden er vi omtrent alene om å tilby produkter i seniormarkedet, sier Antonsen.

Helse var under årets MWC et stort tema, gjerne med smarttelefonen som utgangspunkt for ulike sensorer og løsninger.

– Vi i Doro har en egen divisjon internt som jobber med omsorg. Det er en viktig avdeling for oss, og vi har mange nye spennende prosjekter innenfor området. Helse er noe vi brenner veldig for, vi ser at både de eldre selv gjerne vil bo hjemme lengre, og det er også noe kommunene ønsker.  Da er det viktig at også sikkerheten og tryggheten er ivaretatt, og vi har flere produkter og løsninger på markedet som sikret nettopp dette.

Blant produktene er Doro 211, en stasjonær hub som via sensorer måler både bevegelse, fall, røyk og åpning av dører. Denne kan også kobles opp mot telefonmodellen 681, slik at denne kan varsle videre.

– Vi jobber nå med store aktører som Telenor innen helse, og det er også andre som har kontaktet oss for å få implementert våre løsninger hos seg, sier Antonsen.

Doro har også kommet med brukervennlig programvare til PC og nettbrett, for de som ønsker å redigere bilder og overføre innhold fra mobilen til datamaskinen.
Doros alarmknapp er fortsatt på plass, selv om mobilene blir smartere i takt med at brukergruppen blir med teknologiorienterte.
Doro har en rekke produkter og løsninger beregnet på omsorgspersonal og – mottakere. 
Til toppen