DEILIG Å VÆRE NORSK – I NORGE

– Kundene bryr seg nok om at Beha er den siste produsenten av hvitevarer i Norge. Men det må fortelles.

Det sier regionsjef Sven Åge Henriksen i Beha elektro AS. Porsgrunnsbedriften ble etablert i 1917, og er i følge Henriksen alene igjen med å produsere hvitevarer i Norge.

– Vi fokuserer naturlig nok på dette. Etter krigen var det 48 slike bedrifter i Norge, nå er vi alene tilbake. Det betyr veldig mye at vi har hånd om alle ledd, både på produksjons- og servicesiden, sier Henriksen.

Når man tar med varmeovnene, regner Henriksen med at rundt 60 prosent av produktene de selger er produsert ved fabrikkanlegget på Heistad utenfor Porsgrunn.

– Våre norskproduserte komfyrer er bygd for norske steke- og baketradisjoner. De gir opplevelsen av at man har et norsk produkt av topp kvalitet. Men samtidig med at vi bygger på solide tradisjoner driver vi innovativ produktutvikling. Et eksempel på dette er at man kan steke fire brett om gangen på varmluftskomfyren vår, sier Henriksen.

På Elektrofil 2010 la Beha-folket vekt på å fortelle forhandlerne om bedriftens historie.

– Det utrolig viktig at vi har gode forhandlere som kan fortelle kundene om fordeleneved å kjøpe et Beha-produkt fremfor et kanskje billigere produkt fra konkurrentene, sier Henriksen.

Førstegangskjøperne

Expert er Behas største kunde. I tillegg er de representert hos Euronics, Coop og frittstående handlere.

Henriksen mener elektrofaghandelen har en stor jobb å gjøre for å få tak i førstegangskjøpere som skal kjøpe innbyggingsprodukter.

– Disse havner ofte hos kjøkkenhandleren. For å snu denne trenden må man tilby kunnskap og opplevelse i forretningen. Hvis ikke taper man ikke bare komfyrsalget, men også topp, ventilator, mikrobølgeovn og kjøleskap.

– Så Beha leverer med andre ord ingen produkter til kjøkkenbransjen?

– Veldig lite. Vi har bare noen få kjøkkenforhandlere på kundelista.

– Hva gjør dere for å hjelpe elektrobutikkene med dette?

– Vi gjør så godt vi kan, ved at vi produserer de beste varene som er å oppdrive. Vi gir god opplæring og har et landsdekkende salgsapparat som er ute for å skolere våre forhandlere. Vi bruker alle de gode salgsargumentene som de skal bringe videre til forbrukerne, slik at kundene skal oppleve at de handler hos fagfolk, sier Henriksen.

– På Elektrofil i 2008 viste dere vannfylte varmeovner. Hvordan gikk det med disse?

– Det gikk bra, inntil leverandøren vår la ned fabrikken i Kina. Teknologien og selve produktet var det ikke vesentlige feil ved, men selskapet bak hadde nok tatt seg vann over hodet…

Powered by Labrador CMS