DETTE ØNSKER NORDMENN SEG TIL JUL

27 prosent av nordmenn ønsker seg forbrukerelektronikk til jul. Høyest på ønskelisten står smartklokker- og armbånd og hodetelefoner, og nettbrettet har fornyet populariteten.

Når det kommer til harde pakker, kommer forbrukerelektronikk på andreplass på nordmenns ønskeliste, bare slått av nye klær og sko. Det viser en undersøkelse Respons Analyse har gjort for Stiftelsen Elektronikkbransjen.  Det er sjuende året på rad undersøkelsen gjennomføres. 

Vi regner med å bruke rundt 5.354 kroner på julegavene i år. Det er en økning på 126 kroner fra fjorårets 5.288 kroner. Kvinner bruker en 200-lapp mer på presanger enn menn, men vi finner noen regionale forskjeller. 

– Folk i Nord-Norge planlegger å bruke mest penger på presanger, her er gjennomsnittet nesten 6.000 kroner, mens folk fra Hedmark og Oppland bruker minst med et gjennomsnitt på 4.470 kroner, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen. 

Forskjeller på menn og kvinner
18 prosent av nordmenn ønsker seg ikke julegaver i år. Det er også mange som ikke ønsker seg harde pakker under treet, og det mest populære gaveønsket er reiser og opplevelser (51%) og penger eller gavekort (41%). Blant de harde pakkene er klær og sko mest populært (30%), med forbrukerelektronikk hakk i hæl (27%). 

Bryter man det ned på kjønn, er forbrukerelektronikk den andre mest populære julegaven blant norske menn, knapt slått av reiser og opplevelser. 

– Det er fortsatt forskjeller mellom menn og kvinners julegaveønsker. 38 prosent av norske menn ønsker seg forbrukerelektronikk, mens 19 prosent av norske kvinner gjør det samme, sier Ottemo.

Kvinner vil ha mobil, menn vil ha smarte hjem
Blant de som ønsker seg forbrukerelektronikk til jul, er det mobiltelefoner, nettbrett og smartklokker og -armbånd som topper listen.

 – Vi ser at smartklokker og -armbånd er på topp, 11 prosent ønsker seg et slikt produkt, og andelen som vil ha et nettbrett under treet stiger kraftig. Også hodetelefoner hopper et godt stykke opp på nordmenns ønskeliste, sier Ottemo.

 Her er topp ti-ønskelisten innen forbrukerelektronikk:

 

2018

2017

2016

Smartklokker og -armbånd (11%)

Mobiltelefon (11%)

Nettbrett (13%)

Nettbrett (10%)

Kjøkkenprodukter (10%)

Smartklokke/-armbånd (10%)

Mobil (10%)

Smartklokke/-armbånd (9%)

Mobil (10%)

Hodetelefoner (9%)

Nettbrett (7%)

Kjøkkenprodukter (7%)

Kjøkkenprodukter (8%)

Bærbar PC (6%)

Bærbar PC (7%)

Bærbar PC (8%)

DAB-radio (6%)

Musikkanlegg (6%)

TV (6%)

Smarthjem-produkter (5%)

Foto/videokamera (6%)

Musikkanlegg (5%)

Personlig pleie-produkter (5%)

Virtual Reality-briller (5%)

Smarthjem-utstyr (5%)

Spillkonsoll (5%)

Spillkonsoll (5%)

Personlig pleie-produkter (5%)

Hodetelefoner (5%)

Personlig pleie-produkter (5%)

 

 

Det er forskjell på hvilke dingser menn og kvinner ønsker seg. Kvinnene setter smartklokker, mobil, nettbrett og hodetelefoner øverst på ønskelisten. Smartutstyr og nettbrett står høyt på menns ønskeliste også, men de vil også i større grad ha smarthjem-dingser og musikkanlegg.

 

Her er menn og kvinners ønskeliste for 2018:

 

Kvinner

Menn

Smartklokker- og armbånd (14%)

Smartklokker- og armbånd (9%)

Mobil (14%)

Nettbrett (9%)

Nettbrett (11%)

Smarte hjem-produkter (9%)

Hodetelefoner (11%)

Musikkanlegg (8%)

Kjøkkenprodukter (10%)

Hodetelefoner (7%)

Bærbar PC (9%)

Bærbar PC (7%)

DAB-radio (6%)

Kjøkkenprodukter (7%)

TV (5%)

TV (6%)

Personlig pleie-produkter (4%)

Personlig pleie-produkter (5%)

Hvitevarer (4%)

Hvitevarer (4%)

Det er også noen regionale forskjeller på hva vi ønsker oss til jul. I Nord-Norge er det mobil og musikkanlegg som ligger på topp, mens i Akershus og Oslo er smartutstyr og nettbrett mest populært. Trønderne ønsker seg smartutstyr og musikkanlegg, mens man i Hedmark og Oppland setter hvitevarer og mobiltelefon øverst på ønskelisten. På Sør- og Østlandet vil folk ha mobil og hodetelefoner under treet, i Agder og Rogaland er personlig pleie og hodetelefoner på topp, og på Vestlandet ønsker folk seg smartklokker og nettbrett .

 Hele landet er derimot enige om hva som kjennetegner en fin julegave, nemlig at de er gitt med omtanke, mens rundt 40 prosent setter pris på at gaven er nyttig. At den følger ønskelisten havner på plass nummer tre både for menn og kvinner.

 

Her er det norske folks kjennetegn på en fin julegave:

Gitt med omtanke

70 %

Nyttig

45 %

I tråd med ønskeliste

36 %

Relevant

28 %

Gitt etter evne

25 %

Noe jeg ikke har fra før

15 %

Lang varighet

13 %

Hjemmelaget

12 %

Morsom

6 %

Høy verdi på gaven

1 %

* Overskrider 100% da folk kunne velge flere alternativer

 

Hele undersøkelsen og bakgrunnstall kan lastes ned her

Her finner du pressebilder fra Stiftelsen Elektronikkbransjen.

 

 

Til toppen