Robert Storm Olsen ved Dexibell VIVO H10, som kommer i handelen til høsten. Foto: Stian Sønsteng

DEXIBELL NÆRMERE ORIGINALLYDEN

– Ved å kombinere sampling og fysisk modellering oppnår Dexibell nyanser og klanger konkurrentene ikke er i nærheten av å kunne levere.

Det sier Robert Storm Olsen og Frode Skinstad i Procom Music AS når vi møter dem hos den italienske produsenten Dexibell under messen The NAMM Show i California den siste helgen i januar.

Frode Skinstad med Dexibell VIVO S7 Pro, som snart kommer i handelen. Pris: 22.000,- Foto: Stian Sønsteng.

Dexibell ble etablert i 2013 av tidligere ansatte ved forsknings- og utviklingsavdelingen til Roland Europa, da Roland flyttet produksjonen fra Italia til Taiwan. Selskapet holder til i Sant'Omero, en time nord for Pescara, ved Adriaterhavet på østkysten av Italia. I 2015 ble selskapet og det tidligere produksjonsanlegget til Roland kjøpt av det italienske selskapet Proel, som i dag produserer varemerkene sine Axiom, Sagitter og Dexibell her.

– Hvordan er det å komme inn på markedet med et såpass nytt merke?

– Folkene bak Dexibell har 30 års fartstid, så de er ikke akkurat nye i bransjen. Men, det er klart det er en utfordring for oss som distributør å selge dem inn i konkurranse med etablerte varemerker som Yamaha, sier Storm Olsen.

VIVO S9 er Dexibells flaggskip blant scenepianoene, ifølge leverandøren med ubegrenset polyfoni. Allerede i handelen. Pris: 32.000,- Foto: Dexibell.

Han etablerte Procom i 1996, først og fremst som nettbutikk.

– Det var ikke så mange som hadde internett på den tida, og vi var nok den første nettbutikken i Skandinavia som solgte profesjonelt studioutstyr, sier Storm Olsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Stevie Wonder

I 2012 flyttet selskapet fra sine loftslokaler i Drammen inn i Nedre Storgate 23 i samme by. To år senere fusjonerte de med Jonny Musikk, musikkbutikken hans far, Jonny Storm Olsen, og de har siden drevet under navnet Procom. Storm Olsen senior startet i 1972 med Opland Musikk, og etablerte i 1989 Jonny Musikk.

Scenepianoet Dexibell VIVO S3 PRO kommer i handelen i mars. Foto: Dexibell.

– I dag har vi det meste innen profesjonelt lydutstyr og musikkinstrumenter, og vi viser mye av dette i butikken vår på 750 kvadratmeter. De seneste 10-12 årene hatt våre egne agenturer. Vi forsøker å holde prisene på samme nivå som i utlandet, og leverer mye til andre butikker, sier Robert Storm Olsen.

Han er daglig leder i selskapet, som i 2017 omsatte for 17,2 millioner kroner, og i dag har sju ansatte. Robert Storm Olsen er hovedaksjonær med 79 prosent, mens Frode Skinstad eier 15 prosent av selskapet.

Sammen med Fluid Audio, som er drevet av amerikanske Kevin Zuccaro og norske Kenneth Rustad, er Dexibell blitt Procoms viktigste merke som distributør.

– Dexibell kommer bare til å bli større og større. Det er mange av de store amerikanske artistene som spiller på Dexibell, for eksempel Stevie Wonder, sier Storm Olsen.

Det var kaotisk hos Dexibell da Stevie Wonder besøkte dem på The NAMM Show i Anaheim. Foto: Stian Sønsteng.

Lydmessig foran

– Hvem vil dere sammenligne merket med?

– Det er vel Nord fra svenske Clavia som kommer nærmest, sier Frode Skinstad.

– Gjelder dette både kvalitet, ytelse og pris?

Scenepianoet Dexibell VIVO S7 PRO kommer i handelen i mars. Pris: 22.000,- Foto: Dexibell.

– Prisen er ganske lik, men Dexibell benytter en nyere teknologi slik at de lydmessig ligger litt foran. De har en mye høyere oppløsning på samplingene sine. Ingen digitale effekter er brukt for å skape de naturlige rommene rundt lydene, alt er gjort i selve opptaket, sier Skinstad.

– Er det mange norske musikere som har forstått dette?

– Vi har solgt endel, og de som har konvertert fra andre merker er veldig godt fornøyd. Dexibell får også mye skryt av lydteknikerne fordi det låter så bra, sier Skinstad.

Dexibell VIVO S9 tilkoplet iPad. Foto: Dexibell.

– Kan dere si litt mer om teknologien de bruker?

– Har man en ren samplingsteknologi, låter det likt hele tiden. Dexibell bruker i tillegg sin T2L-teknologi (True 2 Life), som gjør at ting endrer seg underveis og gir utøveren mulighet til å påvirke lyden i instrumentet, både når det gjelder innstillingene i forkant men også når de spiller, sier Skinstad.

Forbløffende realisme

Teknologiene finnes både i Dexibells scenepiano og orgel, med lydbibliotek på 24bit i 48kHz med lydsekvenser (samples) på 15 sekunder.

Lydmodulen VIVO SX7 har Dexibells lydbibliotek med 15 sekunders samplingstid, i en modul på 1,9 kilo som også fungerer som lydkort over USB. Pris: 11.000,- Foto: Dexibell.

– Standarden hos konkurrentene er ett til fem sekunder, som går i sløyfe og kan gi en unaturlig klang. Det helt spesielle med Dexibell er at man med en pianolyd også hører resonansen fra de andre strengene, slik man gjør på et stort piano. Resultatet er forbløffende realisme og levende overtoner, fra man trykker ned tangenten til man slipper den opp igjen, sier Skinstad.

Hvert lydsett er innspilt tone for tone fra de originale akustiske instrumentene, som et honkeytonk-piano og Chopins favorittklaver fra 1850.

Dexibell kommer bare til å bli større og større

Fulvio Pesenti i det italienske selskapet Dexibell, flankert av Frode Skinstad (t. v.) og Robert Storm Olsen i Procom Music AS. Foto: Stian Sønsteng.

– Det er ikke brukt digitale romklanger for å skape og forme innspillingene. Alt du hører er naturlig, og du kan i tillegg legge på ønsket effekt med den innebygde effektprosessoren. På konkurrerende produkter vil tonen kun holdes lenger med en pedal, mens man på det Dexibell-produkt bestemmer hvor mye hammerne skal åpnes, samtidig som man får resonansen fra de andre strengene, sier Skinstad.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2019, som ble distribuert 13. februar. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet.
Til toppen