DMB OG NAVIGASJONer stort i Sør-Korea

– Navigasjonsenheter med DMB har en markedsandel på 36 prosent i Sør-Korea.

– I det portable markedet er bare mobiltelefoner med DMB større – med 40 prosent av markedet, sier Jae-Seob Shin til fagbladet Elektronikkbransjen. Han er administrerende direktør i koreanske Pixtree, og styreleder i markedsføringskomiteen i DMB-alliansen. Pixtree har levert sende- og kodeutstyr til Norges mobil-TV AS, og starter nå produksjonen av terminaler.

– I Korea er det totalt solgt over 17 millioner DMB-enheter. Multimediafunksjonene blir stadig flere, og flere land i Europa tar i bruk teknologien. Jeg er overbevist om at DMB er en av de sterkeste kandidatene for mobil-TV i fremtiden, sier Shin som mener det er viktig å være til stede i Norge under lanseringen av MiniTV.

– DMB byr på mange multimedialøsninger som folk flest bør få glede av, og vi kan sammen med teleaktørene tilby en rekke interaktive løsninger. I Korea brukes DMB av folk på farten, og flere bilprodusenter tilbyr fabrikkmonterte løsninger – også i de rimeligere modellene, sier Shin.

Han forteller at man i busser har koplet DMB-mottakere til 20 tommers skjermer.

– I personbilene er skjermstørrelsen 7 tommer, men siden folk sitter litt unna skjermen i bussen holder kvaliteten, sier Shin.

Powered by Labrador CMS