Nøkkelkundeansvarlig Anders Austad og kategoriansvarlig for smartprodukter, Nils Gautam, viser fram Smartcare-løsningen fra Doro. Foto: Marte Ottemo

DORO I SAMARBEID MED ELKJØP

Senior-teknologiselskapet Doro lanserte ingen nye mobiler under Mobile World Congress, men øker satsingen på tjenester.

I Norge lanserer de nå løsningen Response by Doro i samarbeid med Elkjøp.

– Tradisjonelt har vi i Doro på den ene siden solgt konsumentprodukter som våre telefoner, og på den andre siden løsninger til kommuner med trygghetstelefoner og alarmsentraler. Det vi gjør nå er å utnytte begge deler for å tilby tjenester rettet mot konsumenter. Disse to delene har vært ganske separate, nå samler vi dette. Vi retter oss mot seniorer, men kanskje like mye mot deres pårørende, sier nøkkelkundeansvarlig Anders Austad til fagbladet Elektronikkbransjen.

Assistanse med ett knappetrykk

Response by Doro har ble lansert i Sverige 1. november 2018, og slippes nå i Norge i samarbeid med Elkjøp. Ved ett enket tastetrykk vil pårørende bli varslet dersom brukeren har behov for assistanse. Dersom familien ikke er tilgjengelig, vil varslingen automatisk gå videre til en av Doros alarmsentraler. Response by Doro er integrert via Doros skytjeneste MyDoro, og er for pårørende via Android og iOS fra mars 2019.

– Vi tar i dag 20.000 samtaler om dagen hos våre alarmsentraler, og våre operatører har god erfaring og kunnskap. Alle våre telefoner har en assistanseknapp på baksiden som senioren kan trykke på dersom han eller hun trenger hjelp, sier Austad.

Løsningen selges som et abonnement til 149 kroner i måneden, i tillegg til at senioren må ha en telefon fra Doro. De pårørende kan ha en hvilken som helst annen mobil.

Tjenesten er den første i rekken til forbrukere fra Doro. Senere i år kommer også Smartcare by Doro, en hjemmeløsning som gjør at seniorer kan bo lengre i egen bolig.

Sensorer for hjemmepleie

– Løsningen består av ulike sensorer du setter opp i hjemmet og som måler bevegelse. Det kan være en sensor på kjøleskapet som måler hvor ofte det åpnes, på ytterdøren, på badet eller soverommet, sier Austad.

Ved hjelp av disse sensorene kan systemet rapportere avvik i oppførsel, for eksempel om ytterdøren går opp klokken fire om natten, eller at det ikke har vært bevegelse på baderommet på en lang tid, noe som kan bety et fall.

Vi ønsker å lage et økosystem for eldretjenester og -produkter

Det er samme app og oppsett som Response-løsningen, ved at de pårørende varsles ved ulike hendelser, men her går ikke varselet videre til en alarmsentral enn så lenge.

– Smartcare gir også varsler som ikke er akutte, men som kan være et tegn på at noe er galt, som for eksempel drastiske endringer i sovemønster, sier Austad.

Han forteller at Smartcare kommer på markedet i andre halvdel av året. Prisen vil ligge på omtrent det samme som for Response-løsningen, men man må da også kjøpe selve sensorene.

– Det vil nok også komme en pakkeløsning for de som ønsker begge tjenestene, sier Austad.

I dag er det kun Doro selv som står for plattformen i Smartcare og Response, men Austad ser muligheten for at også tredjeparter som lager smarte hjem-løsninger kan inkorporeres i systemet.

– Vi ønsker å lage et økosystem for eldretjenester og -produkter, sier han.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2019, som ble distribuert 10. april. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen