DROPPER LEFDAL-NAVNET

Nå slås Elkjøp og Lefdal sammen, og alle Lefdal-butikkene omprofileres til Elkjøp.

Lefdal og Elkjøp har samme eiere, og har i mange år hatt felles administrasjon og felles innkjøp. Fra 15. januar blir Lefdal-butikkene helintegrert i Elkjøp. Det skriver selskapet i en pressemelding. 

– Vi har vært to kjeder, men følt oss som ett lag. Det er på tide å ta det beste fra begge kjedene og styrke nummer én-merkevaren vår til det beste for kundene våre, sier administrerende direktør Fredrik Tønnesen.

Han har ledet begge kjedene siden han tok over som sjef for Elkjøp Norge for ett år siden, og vil ha så godt som samme spillerstall til rådighet når et utvidet Elkjøp skal fortsette kampen om elektronikk-kundene.

De 21 Lefdal-butikkene har en samlet omsetning på 2,5 milliarder kroner. Selve butikkdriften har de siste tre årene gitt et samlet underskudd på nærmere 30 millioner kroner, ifølge Dagens Næringsliv.  

– Lønnsomheten i Lefdal har ikke vært bra. Lefdal har levert god lønnsomhet i mange år, men de tre-fire siste årene har vært utfordrende, sier Tønnesen til avisen. 

Viderefører 20 av 21 Lefdal-butikker
Etter sammenslåingen vil Elkjøp bestå av 139 varehus i Norge. Av 21 Lefdal-butikker, videreføres 20 under Elkjøp-navnet. Det er en butikk som legges ned i forbindelse med sammenslåingen.

– Målet vårt er at sammenslåingen skal styrke kundetilbudet for alle våre eksisterende og nye Elkjøp-kunder. Med ett unntak viderefører vi alle Lefdal-butikkene under Elkjøp-logoen, selv om det betyr en større tetthet av Elkjøp-butikker i noen byer, sier Tønnesen.

– Det er en beintøff konkurranse og hardt press på marginen i denne bransjen. Når vi nå blir én kjede, vil vi effektivisere driften ytterligere og slik kunne tilby enda lavere priser til kundene våre. I tillegg vil kundene nå kunne nyte godt av de beste kundefordelene fra begge kjedene og felles styrkede tilbud, sier Tønnesen.

I den ytterligere skjerpede konkurransen først og fremst fra internasjonale nettbutikker, tror ikke Tønnesen det vil være plass til mer enn én butikkjede i elektronikkbransjen fremover.

– Vi tror fremtidens konkurrenter er internasjonale aktører som for eksempel Amazon. De er allerede på vei inn i Sverige. Med én kjede kan vi i større grad utfordre internasjonale nettbutikker på pris og kostnader, samtidig som vi sikrer sunn butikkdrift. Folk vil fortsatt ønske å gå i butikken i årene som kommer og da er det vår jobb å tilby dem den personlige servicen, handleopplevelsen og kunnskapen de ikke kan få fra en nettbutikk, sier Tønnesen.

Ingen endringer for Lefdal-kunder
For kunder som er vant til å handle i en Lefdal-butikk, vil sammenslåingen ikke by på praktiske endringer bortsett fra nye skilt.

– Vi har allerede felles kundesenter, og like service- og reparasjonsordninger. Alle garantier vil være uforandret, samtidig som de samlede kundefordelene styrkes betraktelig ved at vi nå samler det beste fra de to kjedene, forsikrer Elkjøp-sjefen.

Årsregnskapet i Elkjøp viser at også hovedkjeden har slitt med en tøffere konkurranse i 2017, og viser et resultat før skatt på 98,2 millioner kroner ,Det er ned 131,2 millioner kroner fra 229,4 millioner kroner i 2016, skriver DN. 

Resultatfallet skyldes i hovedsak en kraftig kostnadsøkning på 270 millioner kroner fra 2016 til 2017.

– Mesteparten av kostnadene er knyttet til varekostnad. Vi valgte å ta en investering i pris fordi vi i 55 år har lovet kundene våre konkurransedyktige priser. Pris er viktig i en bransje som selger kapitalvarer, så enkelt er det. Det var i både pris, en bedre avtale med våre franchisetagere, nye digitale løsninger og nye måter å markedsføre oss på. Vi er nå mye bedre posisjonert for å møte kundenes forventninger og en sterkere fremtidig konkurranse fra globale netthandlere, sier Tønnesen til avisen.

Til toppen