Sturle Nordbø (t. v.) og Ole Sommerfelt i Brother Norge med A3-modellene MFC-J5625 og MFC-J4625. Foto: Stian Sønsteng
Sturle Nordbø (t. v.) og Ole Sommerfelt i Brother Norge med A3-modellene MFC-J5625 og MFC-J4625. Foto: Stian Sønsteng

DYRERE ER BILLIGERE I DRIFT

– Legg litt mer penger i skriveren, så får du rimeligere utskrifter og en bedre totaløkonomi, sier salgssjef Ole Sommerfelt i Brother Norge.

Vi møter ham på Elkjøps Elbit-messe, og han ønsker å gi et tips til kunder i privatmarkedet:

– De rimelige skriverne koster det mye mer å kjøpe blekk til, og dette er også noe av grunnen til at vi har kuttet dem ut. De billigste maskinene har patroner som bare holder til 265 sider. Legger man på noen hundrelapper får man en skriver som bruker patroner som holder til 1.200 sider, sier Sommerfelt.

Trenden er at det går fra monoskrivere til multifunksjonsmaskiner med fargelaser

Han sier Brother er markedsledere på laser multifunksjon, og har vært det i en årrekke. Totalt på laser er de nest størst i Norge.

– Hovedgrunnen til dette er at Brother selger kompakte og driftssikre skrivere til de minste bedriftene og arbeidsgrupper i større bedrifter, sier salgssjefen.

 

Selger dyrere

– Hvis vi ser på produktene som selges hos Elkjøp, hvor stor del av Brothers portefølje utgjør disse?

– Andelen Brother har hos Elkjøp på laser gjenspeiler markedsandelene.

– Hvordan har utviklingen vært for skrivere til hjemmebruk?

– Markedet for blekkskrivere hjemme har gått kraftig ned siste året, men samtidig selger både vi og andre blekkmaskiner som koster mer å kjøpe men samtidig er rimeligere i bruk. Disse selges både til privatmarkedet og bedriftsmarkedet, sier Sommerfelt.

Nøkkelkundesjef Sturle Nordbø supplerer:

– Skrivermarkedet totalt falt i fjor med drøyt seks prosent, men det er variasjoner innen de ulike segmentene. Trenden er at det går fra monoskrivere til multifunksjonsmaskiner med fargelaser. Blekk er litt nedadgående, men det er nok de største aktørene her som blør mest. Brother er ikke så hardt rammet, siden vi ikke er så sterkt inne med de rimeligste produktene. Vi har lagt listen litt høyere, sier Nordbø.

 

A3 vokser

Han fremhever de nye A3-modellene, som han sier ligger svært lavt i pris.

– Dette segmentet vokser med seks-sju prosent årlig i Europa. Her hos Elkjøp har vi en modell til 1.500-1.600 kroner; multifunksjonsmaskinen MFC-J5625 som har plass til store blekkpatroner opp til 2.400 sider, noe som gjør den rimelig i bruk. Den er bygget for forretningsmarkedet. MFC-J4625 passer mer til hjemmekontoret eller små og mellomstore bedrifter, fordi den er mer kompakt. Den har ikke så store blekkpatroner, men har fortsatt et fornuftig kostnadsnivå på utskriftene, sier Nordbø.

Salgssjefen ønsker å skryte av garantiordningen til Brother.

– Vårt motto er at vi skal være på kundens side. Hvis man registrerer produktet hos oss får man ett års ekstra garanti, der vi ved feil bytter maskinen på stedet innen ett eller tre år. Dette gir en problemfri hverdag, hvis man en sjelden gang opplever feil på et Brother-produkt.

Til toppen