Roy Furulund (t.v.) og Håvard Skjelbred i CableCom er imponert over Loewes hall på IFA.

Dyrere Loewe vil konkurrere med Bang & Olufsen

– Loewe er en leverandør i øvre prisklasse og dras nærmere Bang & Olufsen enn det som har vært tilfellet de siste fire-fem årene.

Det sier daglig leder Roy Furulund i CableCom AS. Han slår fast at Bang & Olufsen er Loewes hovedkonkurrent i Norge. Salgskonsulent Håvard Skjelbred supplerer:

– Vi konkurrerer også med de høyest spesifiserte modellene til Philips og de andre mer vanlige merkene, men vi ligger i et øvre segment der vi ønsker å vise god design og avansert teknologi. Loewe har livsstilsprodukter; du kjøper ikke bare en TV men en opplevelse og et produkt du vil være fornøyd med resten av livet.

– Hvilke prispunkter ligger Loewe på i Norge i dag?

– 32-tommerne koster fra 17.000 til 40.000 kroner. Prismessig ligger de riktig, dette er produkter som gir veldig mye for pengene, sier salgskonsulent Odd Gunnar Olsen.

Furulund forteller at de også har en spesiell modell med Swarovskikrystaller, denne koster 50.000 kroner.

– Det finnes kun 20 eksemplarer av denne i Norge, det er et fantastisk produkt til en veldig hyggelig pris.

– Hvor mange har dere solgt så langt?

– Vi er frastjålet en og vi har solgt en, så det er 18 igjen.

Loewes 2.000 kvadratmeter store hall på IFA er den samme som i fjor, men nå har flate-TVer fått selskap av lydprodukter.

Lyd i tillegg

– Akkurat som i fjor viser Loewe Individual-serien. Nå er lyddelen kommet i tillegg, og vi tilbyr et komplett system med mange tusen ulike kombinasjoner. Både med tanke på utseende, men også for hvordan systemet kan plasseres – med gulvstativ, veggstativ, takfester og så videre, sier Furulund.

– Under gjennomgangen på standen har dere fokusert på design. Hvilke signaler gir dette?

– Loewe er et designprodukt i tillegg til at det er et høyteknologisk TV. Man selger helheter, opplevelser og følelser, sier Olsen.

– Hvordan synes dere Loewe har lykkes i overgangen til flat-TV, dere var litt på hæla da tjukk-TV forsvant?

– Loewe har gått fra en teknologi til en annen som alle andre, og det har svidd i pungen for alle. M en fra negative tall har Loewe nå positive tall og en veldig god økning i flat-TV-salget. Spesielt i forbindelse med fotball-VM hadde Loewe kjempesuksess. For CableComs del hadde vi et moderat salg i forbindelse med VM, som mange norske aktører. Årsaken til Loewes suksess er det brede sortimentet som folk er villige til å betale litt mer for, sier Furulund.

– I hvilke kanaler finner vi Loewe i Norge?

– Vi selger Loewe gjennom utvalgte handlere vi vet har peiling og som kan distribuere våre produkter på en bra måte. Vi har også noen utvalgte butikker i Elkjøp som kan vise produktene og være våre representanter, sier Skjelbred.

– Hvilke utfordringer har en butikkselger som skal selge Loewe-TV?

– Når kundene ser produktet og får fortalt hvilke muligheter det har, vil de fleste falle for det, mener Olsen.

– Hvor henter Loewe panelene sine fra?

Produksjon i Tyskland

– Sharp og Samsung er de to største leverandørene av paneler. All produktutvikling skjer i Tyskland, det samme gjør produksjon og k valitetstesting, sier Furulund.

Han karakteriserer Loewe som et spennende og morsomt produkt og jobbe med, og forteller at CableCom selger mer av de dyrere modellene enn de rimeligste.

– CableCom selger også Lava. Hvordan plasserer dere de to merkene opp mot hverandre?

– Lava er medium pluss og konkurrerer med veldig mange andre merker. Lava er ute i relativt få butikker. Loewe er et høyspesifisert merke, det ser du også her på IFA. De som arbeider her er ordentlig antrukket, det tar skikkelig hånd om deg, brosjyrematerialet er av høy kvalitet, og utstillingen er imponerende. Loewe er førsteklasses fra start til mål, sier Furulund.

– Loewe har lenge solgt TVer med innebygde mottakere. Hva skjer når det digitale bakkenettet kommer?

– Vi samarbeider tett med Canal Digital for å få dette til å fungere på satellitt, og vil forsøke å få til det samme med NTV. Loewes nye HD pluss-sjassi har MPEG4-dekoding, og vi er derfor godt forberedt for fremtiden, sier Olsen.

– Hvordan ligger CableCom an økonomisk i år?

– Vi har l agt opp til en vekst på 15 prosent, og har tjent noen penger mer enn budsjettert. LCD-salget har vært godt, og Loewe har økt med 40 prosent så langt i år – som planlagt. Ellers har det gått bra på bredbåndssiden, som er det andre beinet vi står på. Vi arbeider hardt med å forberede det digitale bakkenettet, og ser en del synergier siden vi tilbyr hovedsentraler til små og store borettslag, hoteller, og lignende, samtidig som vi har LCD. Kanskje vil vi se koplinger med hovedsentraler og Lava, sier Furulund.

Til toppen