Ved inngangen til LA Convention Center ble man møtt man store bannere som reklamerte for de etterlengtede spillutgivelsene.

E3 TILBAKE I STORT FORMAT

Den årlige spillmessen E3 i Los Angeles er tilbake i sin gamle prakt. Tross tøffe økonomiske tider viser spillbransjen krefter.

I år besøkte 40.000 de mye vegg-til-vegg-teppene i Los Angeles Convention Center. Det er fortsatt langt færre enn de cirka 80.000 som besøkte messen når den var på sitt største. Det lave besøkstallet er nok et resultat av lavkonjunkturen, samtidig som en konsolidert og modnet bransje gjør at færre trenger besøke E3-spetakkelet.

 

Uavhengig av antall besøkende var messen preget av en genuin entusiasme og en positiv atmosfære som tyder på at bransjen har potensial til å vokse mer.

 

– Jeg ønsker E3 velkommen tilbake, litt mindre - men mer personlig. Det er fantastisk å treffe alle leverandører på samme sted, og det gir et godt bilde av hvordan 2009 vil se ut, sier Adolf Kristjansson, sjef for Game i Skandinavia og Tsjekkia.

 

Hvordan toppe dette?

– Dette er min første E3, og jeg er henrykt over oppmerksomheten DJ Hero får – for ikke å si snakke om monstersuksessen vi hadde på lanseringsfesten med Jay Z og Eminem på scenen. Dette er noe jeg vil huske som en av de største begivenhetene våre noensinne. Hvordan skalvi toppe detneste år? sier Janette Cohen, PR-sjef for Red Octane.

 

E3 bød på flere stjerner; James Cameron snakket om Avatar som blir både spill og film. Steven Spielberg spaserte rundt på messen flankert av sikkerhetsvakter som var like brede som de var høye. Ringo Starr og Paul McCartney var til stede på presentasjonen av The Beatles Rock Band. Dette viser betydningen E3 har i spillbransjen, og hvilken posisjon industrien har fått i underholdningsverdenen.

 

Positiv messe

– Det er artig at E3 er tilbake i sin opprinnelige form. Det er inspirerende og morsomt å være til stede disse dagene. Dessverre rekker jeg ikke se så mye, på den annen side trives jeg godt på vår egen stand siden vi har så mye spennende å vise, - for eksempel Need For Speed Shift, Battlefield Bad Company 2, BrütalLegend og MassEffect 2, sier MariaOlsson, nordisk PR-sjef i Electronic Arts.

 

Oppsummert var E3 en konstruktiv messe med en svært positiv atmosfære.

 

– Jeg tror bestemt vi har et godt år foran oss i bransjen så lenge spillutgiverne fortsetter å markedsføre produktene som de gjør og holder prisnivået. E3 var det et fantastisk show på alle måter; flott underholdning og en herlig anledning til å treffe nøkkelpersoner i den nordiske bransjen i et rolig og avslappet miljø, konkluderer Kristjanssoni Game

 

SOSIALT MØTESTED

Selv om E3 primært handler om å vise nye produkter, er messen en flott sosial møteplass for uformelle treff. Ofte kjemper flere selskap om oppmerksomheten, og det er ikke vanskelig å fylle kveldene med festligheter. Mest omtalt i år var ActivisionDJ Hero-fest som hadde Jay Z og Eminem på scenen og kjendiser som Leonardo DiCaprio, GwenStefani og Kelly Osbourne i salen. De nordiske delegatene samlet seg til middag i Hollywood dagen før utstillingen åpnet, og cocktailparty neste dag.

 

 

Med to utstillingshaller i LA Convention Center spredte E3 seg over 50.000 kvadratmeter.
Japanske Capcom viste en bred miks av spill på sin stand.
Adolf Kristjansson er sjef for Game i Skandinavia og Tsjekkia.
PR-sjef Janette Cohen i Red Octane.
Nordisk PR-sjef Maria Olsson i Electronic Arts.
Game Outlet fra Karlstad hadde en stand hvor de viste sitt lavpriskonsept og spill under den nye etiketten Nordic Games.
For ti år siden ville disse to klassikerne slåss for fulle mugger, men nå lager de spill sammen og markedsfører vinter-OL.
Steve Wiebe fra dokumentaren King of Kong forsøkte å slå Donkey Kong-rekorden på E3. Han var nær, men endte 60.000 poeng fra Billy Mitchels rekord.
Marvel-profilen Stan Lee signerte autografer på Activisions stand.
Eminem inntok scenen på festen for DJ Hero.
Eirik Lundberg (Elkjøp) og Patrik Johansson (Bergsala).
Caroline Eng og Patrik Johansson fra Bergsala.
Dan Becher og Øyvind Bjerke (OnOff) og Johan Hoflin (Bergsala).
Gunnar Johansson (Grin), Alfred Holmgren (Super Play) og Thomas Petersson (PC Gamer).
NataschaBeddingfield opptrådte på Nintendo fest og bød på en cover av Madonnas hit Ray ofLight.
Til toppen