Petter Strande (t. v.) i Capable AS med en batteribank fra Powerocks og Kenneth Rustad med studiomonitoren F5 fra Fluid Audio. Foto: Stian Sønsteng
Petter Strande (t. v.) i Capable AS med en batteribank fra Powerocks og Kenneth Rustad med studiomonitoren F5 fra Fluid Audio. Foto: Stian Sønsteng

EGNE VAREMERKER FRA SLEMMESTAD

– Hvorfor skal ikke to gutter på Slemmestad få til det samme i audiobransjen som tre gutter på Stryn gjorde i motebransjen?

Det sier Petter Strande i Capable AS, et nyetablert firma han eier og driver sammen med Kenneth Rustad, med klar adresse til klesmerket Moods of Norway. Capable eier 25 prosent av høyttalerprodusenten Fluid Audio, og lanserer i høst sitt eget varemerke med egenutviklede øreplugger, hodetelefoner og bærbare høyttalere. I tillegg er de distributør av TVer fra Sharp Electronics i Norge, batteribanker fra Powerocks i Norden, samt bilpleieprodukter fra Magic Clay Mitt i Norden.

– Vi ønsker å være den gode, gamle kremmeren, som tilfører mer kompetanse i verdikjeden, sier Strande.

Mens de fleste kjøper ferdigprodukter de setter varemerket sitt på, designer vi alle produktene her på Slemmestad

I 2005 besøkte han Telehuset i Tønsberg, som selger i Symantech. Der møtte han Kenneth Rustad, og siden har de hengt sammen.

Rustad har bakgrunn fra blant annet HP i Tyskland og Norge, Avid Technology med varemerkene Digidesign, M-Audio, Sibelius og Pinnacle, samt Cyberlink der han var salgssjef for Nord-Europa. I Capable er han medeier og daglig leder, og han er salgsansvarlig på verdensbasis for Fluid Audio.

 

Generalagent for Fluid Audio

Petter Strande er medeier og styreleder i Capable, og kom fra stillingen som norsk salgssjef i Sharp Electronics. Han har bakgrunn fra blant annet Wacom, Symantec, D-Link og prosjektarbeid for blant annet Samsung og Microsoft.

– Da jeg sluttet i Avid Technology, der jeg arbeidet mye med M-Audio, tok jeg kontakt med Kevin Zuccaro, som også nettopp hadde sluttet i selskapet. Han har arbeidet med Cerwin Vega, JBL og M-Audio, og hadde en god del på tegnebrettet i sitt nye selskap Fluid Audio. Vi etablerte for halvannet år siden et samarbeid, og siden har jeg vært med på å utvikle produktene som nå er i handelen, sier Rustad.

Zuccaro er basert i San Diego i USA, og i sommer gikk Capable inn som eier av 25 prosent i Fluid Audio.

– Vi er generalagent for Fluid Audio på verdensbasis. I Norden distribuerer vi via Luthman, og vi har etablert distribusjonsavtaler i store deler av Europa, Kina og USA. Fluid Audio skal gi mye for pengene, og det er ingen som kan konkurrere med oss når det gjelder kombinasjonen pris og ytelse, hevder Rustad.

 

Snuser på high end

Fluid Audio leverer studiomonitorer, og vil i løpet av året lansere produkter som i større grad nærmer seg hjemmeelektronikk.

– Hvem er de typiske kundene?

– Dem som vil lage musikk hjemme eller på profesjonell basis.

– Hvem er konkurrentene deres?

– KRK, M-Audio og alle de etablerte merkene. Genelec er mer high end, men kanskje skal vi også inn i dette segmentet, sier Rustad.

Mesteparten av designet er gjort av Rustad i Norge, i samarbeid med Zuccaro i USA, mens produksjonen skjer i Kina.

– Vi legger vekt på at produktene skal appellere både til forbrukermarkedet og musikkindustrien. Ingeniører flest tenker mer praktiske løsninger enn design, sier Rustad.

Han har ingeniørerfaring fra HP i Tyskland.

– Det er morsomt å tenke på at produktene som delvis er utviklet i Norge også distribueres i Kina, skyter Strande inn.

– Fluid Audio-produktene som nå er ute er utviklet av Kevin og meg, mens også Petter er delaktig når det gjelder produktene som kommer fremover. Produksjonen foregår ved en fabrikk i Kina som produserer for alle de store merkene, sier Rustad.

 

Batteribanker

Per i dag er det fire Fluid Audio-modeller til salgs. C5 er innstegsmodellen, en 5 tommer til 1.200 kroner paret. F4 koster 1.200, F5 2.000 og FX8 er en 8-tommer med coax til 3.300 kroner.

– Det er ingen som kan levere monitorer med de samme spesifikasjonene til disse prisene. Fra F4 og oppover er monitorene for eksempel utstyrt med RCA-inngang som ikke er vanlig på studiomonitorer, sier Rustad.

Powerocks er et amerikansk merke som leverer portable batterier og batteribanker.

– Vi har hatt en ekstrem eksponering av dette, så mange i Norge kjenner nok til varemerket. Dette er produkter vi har stor tro på, siden alle har med seg håndholdte enheter de trenger lade. Vi har produkter fra 2.800 til 15.000 mAh, og siden vi nå er etablerte i Norge er vi på vei inn i Sverige og Danmark, sier Strande.

Rustad skyter inn at Powerocks skiller seg fra konkurrentene ved at produktene finnes i en lang rekke farger.

 

TVer fra Sharp

– De vanlige batteribankene finnes i hvitt og stort, mens vi mener farger og design er viktige for forbrukere flest. Dessuten kan alle produktene leveres Apple-godkjent, og det er det nesten ingen andre som kan vise til, sier Rustad.

– Vi gir dessuten full norsk garanti, med to års garanti og full reklamasjonsfrist, sier Strande.

Sharp Electronics er Capables merke på bildesiden, de distribuerer forbrukerproduktene deres i Norge.

– Sharp er kjent for de fleste, med fokus på store TVer. Vi arbeider primært opp mot frittstående installatører og forhandlere, samt noen av kjedene, og vi håndterer alt av kundestøtte i Norge både overfor handelen og sluttkundene, sier Strande som tidligere arbeidet i selskapet.

Capable har også tatt et bilpleieprodukt inn i porteføljen; lakkrensing fra Magic Clay Mitt.

 

Lanserer eget varemerke

Fra Dunu har Capable øreplugger i alle prisklasser. I løpet av høsten lanserer de sitt eget varemerke, med øreplugger, hodetelefoner og små høyttalere. De vil ennå ikke avsløre navnet, men sier de har fått positiv respons fra kundene på dette og produktplanene.

– Mens de fleste kjøper ferdigprodukter de setter varemerket sitt på, designer vi alle produktene her på Slemmestad. Vi har kjørt markedsanalyser før vi setter opp spesifikasjonene, sier Strande.

– Vi lanserer produkter i ulike prisklasser, og står for all utvikling når det gjelder lydkvalitet og spesifikasjoner, som om kabelen kan byttes eller om den kommer med eller uten mikrofon. For eksempel vil vi komme med modeller som tilfredsstiller ønskene til dem som er opptatt av bass, mens andre vil gi riktig godlyd for de audiofile, sier Rustad.

Han sier de er klar over at det er mange konkurrenter i dette markedet, og understreker at de ikke vil slippe produkter som til forveksling ligner på andre.

 

Som svenskene og danskene?

– Problemet med de små enhetene er at de ofte mangler enten diskant, mellomtone eller bass. Vi arbeider for å kunne tilby produkter som gir litt mer av alt, sier Rustad.

– Dere ønsker altså å gå litt samme vei som Jabra i Danmark og Zound Industries i Sverige?

– Vi fokuserer på å tilby kvalitetslyd, og ønsker å plassere oss nærmere produsentene som er store på lyd - men til litt rimeligere priser, sier Rustad.

– Hvordan skal to karer på et kontor i Slemmestad klare å bygge opp et nytt varemerke i en kategori med mange sterke konkurrenter?

– Vi har rundt i hele verden et godt nettverk via Fluid Audio, og har god kjennskap i bransjen og de ulike kanalene. Alle vi har snakket med synes det at vi er et norsk selskap i seg selv er god nok grunn til å satse på oss, så lenge produktene har god nok kvalitet, sier Rustad.

 

Vil være på veien

– Hvilke resultat har dere å vise til så langt?

– Det får vi se når det første regnskapsåret er klart, men for å si det slik var regnskapsføreren veldig overrasket over hva vi hadde fått til i løpet av de seks første månedene, sier Strande.

– Har dere planer om å ekspandere?

– Nå i starten holder det med oss to, men vi må nok etter hvert knytte til oss varefremmere som kan arbeide i butikkene. Fordelen med distributørene vi velger i Europa, er at vi kun bruker dem som har god pressekontakt og folk på veien, slik at vi får ut varene. Passive distributører er ikke oss; vi har begge arbeidet på veien og vet hvor viktig tilstedeværelsen i butikk er, sier Rustad.

– Dere har spredd dere når det gjelder kategorier og kanaler, blir det ikke for mye å rekke over?

– Vi skulle selvsagt ønske vi hadde kapasitet til å være mer ute hos forhandlerne. Vi reiser en god del, og får se hvordan det blir når vi lanserer vårt nye varemerke, sier Strande.

Til toppen