Expert lanserte første utgave av bladet Elektrofil til messa. – Opplaget er på 600.000 eksemplarer. Vi sendte det gratis ut til forbrukere i Oslo-området, og vi vil selge det for en liten sum i butikkene våre. Bladet skal nå ut til folk flest, nisjebladene blir for detaljerte for vanlige forbrukere, sier Bentestuen. Expert har som mål å utgi tre-fire utgaver av bladet i året.

Ekstatisk over Elektrofil

Elektrofil 2006 hadde nesten 20.000 besøkende. I tillegg fikk 1.500 Expert-handlere en kompetanseinnsprøytning.

- Det som opprinnelig var en intern fagmesse, har i løpet av de siste tre årene vokst seg til et publikumsfenomen, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Trond Bentestuen i Expert ASA.

 

– Jeg ble like forundret i år som de to årene før, da jeg så ut av hotellrommet på Oslo Plaza og så køen rundt Oslo spektrum. Det forteller oss at vi gjør noe riktig. Å kombinere vår forhandlermesse med en forbrukermesse er blitt en mye større suksess enn vi noensinne kunne drømme om, mener Bentestuen.Da Expert i 2004 planla den første Elektrofil-messen og kom på idéen med også å åpne messen for publikum, var Expert-ledelsen fornøyd med 2.000-3.000 besøkende. I løpet av den ene åpne dagen kom 8.000, og i fjor kom det 12.000 i løpet av to dager. I år var 19.000 publikummere innom i løpet av to dager.

 

– Jeg tror både våre forhandlere og forbrukerne setter pris på at vi

 

har en messe sentralt i Oslo, sier Bentestuen.

 

Internt

De fire første dagene i år var messen kun for Expert-handlerne. I alt 1.500 ansatte fra Norge, Danmark, Sverige og Estland var innom for å lære seg mest mulig om hvite- og brunevarer. Hver enkelt måtte gjennom et kurs hos leverandørene.

 

- Hva skal medarbeiderne bli bedre på?

 

– Vi skal bli bedre på kompetanse rundt nye teknologier innen ulike felt. Kundene skal kunne forvente at vi skal vite hva begreper og teknologier innebærer. Det være seg HD Ready, Blu-ray, pyrolyse, induksjon, ulike mobiltjenester og abonnement, og så videre. Elektrofil-messen tar utgangspunkt i fagkunnskap. Vi har separate salgs- og kundebehandlingskurs ellers i året, sier Bentestuen.

 

– Hva kjennetegner en god Expert-selger?

 

– Vi ønsker å ha mennesker med riktige holdninger og et godt teknisk kompetansenivå. En god kundebehandler skal kunne analysere behovet til hver enkelt kunde. En familie med fire barn trenger for eksempel en veldig god vaskemaskin, og ingen enkel modell. Vi kaller oss Expert, og skal forsøke å leve opp til navnet; at alle i butikkene våre er eksperter på produktene vi tilbyr.

 

– Hva med myten som sier at dersom du som forbruker går inn i en elektronikkbutikk, så går du ut med mer varer enn du egentlig hadde tenkt?

 

– Ja, vi ønsker selvfølgelig å selge så mye som mulig. Slik vi ser det får forbrukerne mer opplevelse, jo bedre produkter de kjøper. Kvalitet henger nøye sammen med pris på disse produktområdene.

 

HDIfølge Bentestuen vil mye av årets salg hos Expert-butikkene dreie seg om HD og nye teknologier innen kjøkkenutstyr. Spill blir også et sterkt satsingsområde.

 

– På flatskjerm skal vi bli mye sterkere enn vi er. Vi skal fortelle forbrukerne at de skal kjøpe fremtidsrettede flatskjermer og ikke skjermer som allerede er gammeldagse. Vi skal opplyse folk hva HDTV er, og selge dem TVer de kan ha glede av i flere år fremover. Vi er ledende på hvitevaresegmentet, og var først ute med induksjonskomfyrer og tvillingskap. I år satser vi også på komfyrer med pyrolyse. På mobil er vi en av to markedsledere, og der satser vi sterkt videre. Vi skal også bli mer aggressive i markedsuttrykket. Vi har fått mye positiv respons på reklamefilmene våre med Henning Solberg, og det var for øvrig en gedigen suksess å ha ham tilstede i Oslo spektrum under Elektrofil-messen, sier Bentestuen.

 

Administrerende direktør Per Sesvold i Scanor AS byr på rundt 6.000 varelinjer. Ut av butikken er det støvsugerposer, lyskilder og nye tilkoblingskabler som HDMI og DVI det går mest av for tiden.
Dangaard Electronics Norge var på plass for å vise frem årets nye Beko-modeller. Dette er nye produkter av året hos Expert. På bildet ser vi Daniel Hillarøy, nøkkelkundesjef for Expert, og Peter Christensen, produktsjef Beko. Administrerende direktør Per Sesvold i Scanor AS byr på rundt 6.000 varelinjer. Ut av butikken er det støvsugerposer, lyskilder og nye tilkoblingskabler som HDMI og DVI det går mest av for tiden.
Martin Vinje representerer DeLonghi og Kenwood i Norge. Han sier at de siste måneders kjøttskandaler gir et fokus på kjøkkenmaskiner, og nordmenns trang til å lage mat selv fra grunnen av. Hval- og kystikonet Steinar Bastesen (t.v.) var selvsagt til stede da Kokkenes mesterlaug ved Jørn Olsen (t.h.) disket opp med ferske hvalkjøttkaker.
Strykende lett. Wilfas engelske demonstrasjonsdame viste frem Laura Star, et dampstrykejern som skal stryke skjorten perfekt selv når den blir holdt opp i løse luften. Pris: 8.000,-
Inne i sitt nittiniende år er den norske komfyrprodusenten Grepa klar med sin første innbygde komfyr – med berøringspanel. Pris: 7.500,- Made in Ørsta, Sunnmøre! – Vi utvider også sortimentet med å tilby alle typer kjøkkenhvitevarer, forteller administrerende direktør Sigbjørn Flø. Salgssekretær Anita Ryste demonstrerer.
De nye tvillingskapene til Elextrolux, som vi presenterte i forrige utgave, fanget Expert-forhandlernes interesse.
Selger Henning Lahus hos LG Norway AS hadde selskapets nye produktutvalg innen LCD og plasma på plass.
En viktig del av Elektrofil er å gi de ansatte hos Expert-forhandlerne den nødvendige kunnskap om produktene. Derfor må et kursskjema fylles ut og attesteres hos hver enkelt leverandør. Her er det Sonys Lars Erik Fossum som bekrefter utført opplæring.
Markedssjef Espen Vik i AM-Hvitevarer har ikke noe imot å posere som badenymfe på den nye komfyrlinjen til Asko. – Vi kaller dem Speedmaster, fordi de er kjappest på markedet til å bli varmet opp. Det tar fem minutter å nå 175 grader, sier Vik.
Jarle Ruud, nordisk TV-produktsjef og Ansgar Raastad, salgssjef for Norge, er klare med niende generasjon plasmaskjermer. – Panasonic har fokus på bildekvalitet og prisnivå, fortalte Ruud. Hele årets lineup er klar innen mai. 65” og 50” med full HD-oppløsning (1920/1080p) ventes til høsten.Hvitevarekoordinator Tanja Langli hos LG Norway AS med siste skrik: Dampvask av klær. Denne nye typen vaskemaskin er klar på markedet i disse dager, altså vask med damp.
- I oktober lanseres Blu-ray-spilleren BDP-1000 i Norge, til rundt 12.000 kroner. Vi blir garantert de første til å lansere Blu-ray i Norge, sier salgsjef Georg Engebu hos Samsung. På Elektrofil viste Samsung også frem verdens første 82-tommers LCD-skjerm full HD-oppløsning (1920/1080p).
Salgssjef Terje Wollseth og distriktsjef Thore Stordalen fra Grundig tok seg tid til en pustepause i sofaen innimellom slagene.
Både Telenor og NetCom var tilstede på Elektrofil, og mobilleverandører som Nokia og Sony Ericsson (bildet).Salgssjef Terje Wollseth og distriktsjef Thore Stordalen fra Grundig tok seg tid til en pustepause i sofaen innimellom slagene.
Salgssjef Bjørn Birkeland hos Philips demonstrerer for et par forhandlere hvordan Philips sitt nye trådløse audiosenter fungerer.
Selger Robert Jørgensen i Miele AS har åtte produkter i Experts grunnsortiment, blant annet en ny kaffemaskin, og komfyren H5680BP-Cat til 27.000 kroner.
Danske Nilfisk fyller 100 år, og markerer jubileet blant annet med en ny Nilfisk Power Cleaner, som Per Christian Hansen her viser frem.
Produktsjef Øyvind Aasen hos JVC Norge fokuserte på selskapets harddiskbaserte videokameraer, i serien Everio G. – Både DV og DVD som opptaksmedium er ute når du kan ta opp i syv timer med DVD-kvalitet, sier Aasen.
Jan Erik Barr og Tor Jørgen Westerby fra Expert Drøbak testet ut det nye spillet Guitar Hero. Led Zeppelins Smoke On The Water var testlåten. – Dette kommer til å slå an, mente duoen.
Hvitevarekoordinatror Tanja Langli hos LG Norway AS med siste skrik: Dampvask av klær. Denne nye typen vaskemaskin er klar på markedet i disse dager, altså vask med damp.
Produktsjef Ståle Andersen viser frem de nye trådløse høyttalerne fra Canton.
Til toppen