Ekstatisk over Elektrofil

Elektrofil 2006 hadde nesten 20.000 besøkende. I tillegg fikk 1.500 Expert-handlere en kompetanseinnsprøytning.

- Det som opprinnelig var en intern fagmesse, har i løpet av de siste tre årene vokst seg til et publikumsfenomen, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Trond Bentestuen i Expert ASA.

– Jeg ble like forundret i år som de to årene før, da jeg så ut av hotellrommet på Oslo Plaza og så køen rundt Oslo spektrum. Det forteller oss at vi gjør noe riktig. Å kombinere vår forhandlermesse med en forbrukermesse er blitt en mye større suksess enn vi noensinne kunne drømme om, mener Bentestuen.Da Expert i 2004 planla den første Elektrofil-messen og kom på idéen med også å åpne messen for publikum, var Expert-ledelsen fornøyd med 2.000-3.000 besøkende. I løpet av den ene åpne dagen kom 8.000, og i fjor kom det 12.000 i løpet av to dager. I år var 19.000 publikummere innom i løpet av to dager.

– Jeg tror både våre forhandlere og forbrukerne setter pris på at vi

har en messe sentralt i Oslo, sier Bentestuen.

Internt

De fire første dagene i år var messen kun for Expert-handlerne. I alt 1.500 ansatte fra Norge, Danmark, Sverige og Estland var innom for å lære seg mest mulig om hvite- og brunevarer. Hver enkelt måtte gjennom et kurs hos leverandørene.

- Hva skal medarbeiderne bli bedre på?

– Vi skal bli bedre på kompetanse rundt nye teknologier innen ulike felt. Kundene skal kunne forvente at vi skal vite hva begreper og teknologier innebærer. Det være seg HD Ready, Blu-ray, pyrolyse, induksjon, ulike mobiltjenester og abonnement, og så videre. Elektrofil-messen tar utgangspunkt i fagkunnskap. Vi har separate salgs- og kundebehandlingskurs ellers i året, sier Bentestuen.

– Hva kjennetegner en god Expert-selger?

– Vi ønsker å ha mennesker med riktige holdninger og et godt teknisk kompetansenivå. En god kundebehandler skal kunne analysere behovet til hver enkelt kunde. En familie med fire barn trenger for eksempel en veldig god vaskemaskin, og ingen enkel modell. Vi kaller oss Expert, og skal forsøke å leve opp til navnet; at alle i butikkene våre er eksperter på produktene vi tilbyr.

– Hva med myten som sier at dersom du som forbruker går inn i en elektronikkbutikk, så går du ut med mer varer enn du egentlig hadde tenkt?

– Ja, vi ønsker selvfølgelig å selge så mye som mulig. Slik vi ser det får forbrukerne mer opplevelse, jo bedre produkter de kjøper. Kvalitet henger nøye sammen med pris på disse produktområdene.

HDIfølge Bentestuen vil mye av årets salg hos Expert-butikkene dreie seg om HD og nye teknologier innen kjøkkenutstyr. Spill blir også et sterkt satsingsområde.

– På flatskjerm skal vi bli mye sterkere enn vi er. Vi skal fortelle forbrukerne at de skal kjøpe fremtidsrettede flatskjermer og ikke skjermer som allerede er gammeldagse. Vi skal opplyse folk hva HDTV er, og selge dem TVer de kan ha glede av i flere år fremover. Vi er ledende på hvitevaresegmentet, og var først ute med induksjonskomfyrer og tvillingskap. I år satser vi også på komfyrer med pyrolyse. På mobil er vi en av to markedsledere, og der satser vi sterkt videre. Vi skal også bli mer aggressive i markedsuttrykket. Vi har fått mye positiv respons på reklamefilmene våre med Henning Solberg, og det var for øvrig en gedigen suksess å ha ham tilstede i Oslo spektrum under Elektrofil-messen, sier Bentestuen.

Powered by Labrador CMS