Mark Fuller, produktspesialist i HyperX, ser at gaming-markedet blir stadig større med konsollenes inntog. Her med sine lisensierte Cloud-hodetelefoner for Playstation og Xbox. Foto: Marte Ottemo

EKSTERN SSD FRA HYPERX

Det Kingston-eide gaming-selskapet lanserer produkter rettet mot konsollbrukerne, blant annet en ekstern SSD-disk for ekstra lagring.

HyperX er kjent for sin overklokkbare ram og hodetelefoner for gamere, men under TechBrief fokuserte selskapet på konsoll-markedet.

En stor del av businessen vår brukte å være e-tail, men vi ser at retail og de tradisjonelle butikkene blir stadig større, særlig i konsollmarkedet

– HyperX ble lansert som en del av Kingston Technology for 18 år siden, og fokuserer på tilbehør til spillmarkedet. Vi startet i PC-markedet med ram, SSD og hodetelefoner, og i år har vi ekspandert til tastatur, mus og tilbehør rettet mot konsoll-markedet, sier Mark Fuller, produktansvarlig i HyperX, til fagbladet Elektronikkbransjen. 

Konsoller gir flere spillere

De siste årene har HyperX etablert seg mer som en egen merkevare i forhold til Kingston.

– Vi har drevet med tilbehør de siste fire årene, og retter oss mer mot rekreasjons-spillerne i konsollmarkedet. Vi har designet hodetelefoner for Playstation og Xbox, og fått disse kvalitetskontrollert og godkjent som offisielle produkter av Sony og Microsoft. Vi har også designet et headset spesielt til Nintendo Switch, men det er ikke offisielt lisensiert, sier Fuller.

Et annet produkt selskapet viste fram er en eksterne SSD-enhet for konsoller, Savage EXO.

– Dette er et produkt som har fått mer fokus dette året. Stadig flere spill kjører 4K-oppløsning, og krever mye mer installasjonskapasitet enn før. Red Dead Redemption 2 kommer til å være ett av de mestselgende spillene de neste par årene, og krever 105 GB å installere. Det tar opp nærmere én fjerdedel av en standard disk på en Playstation eller Xbox, sier Fuller.

Savage EXO er en eksterne SSD-enhet for konsoller, PC og Mac. Foto: HyperX.

Dermed ser HyperX et nytt marked åpne seg.

– På PS4 kan du bytte ut harddisken, men det kan du ikke på Xbox. En god løsning er ekstern lagring som fungerer med begge konsollene, og vår eksterne USB SSD har en overføringshastighet på 500 mbps og opp til 960 GB lagringskapasitet, sier han.

Savage Exo er også kompatibel med PC og Mac.

– Du kan spille rett fra disken uten lag, og vi ser på å utvide kapasiteten utover 960 GB framover, sier Fuller.

– Dere har holdt på under HyperX-navnet i 18 år, hvordan har spillmarkedet utviklet seg?

– Gaming har blitt mye mer vanlig blant folk flest, tidligere var det entusiastene som bruker 2.000 euro på spill-PCer med lys og alt tilbehør. Nå har 55 millioner mennesker en PS4, og 70 millioner er på Xbox Live, så det er et mye mer åpent marked, sier han.

Journalister fra hele Norden fikk kikke på HyperX produkter under TechBrief. Foto: Marte Ottemo.

Fra nett til butikk

Mobilen har også tatt en del av spill-markedet.

– Folk spiller Fortnite på telefonen, og det er 200 millioner mennesker i «casual gaming»-markedet. Selv med en markedsandel på 10 prosent, er inntjeningen mye høyere enn for 18 år siden i spillmarkedet, sier Fuller.

– Har det drevet priser og marginer ned?

– Det kommer an på hvordan du ser på det, det er fortsatt forskjeller på PC- og konsoll-spillere. Jeg ser på det prosentvis; hvis du er en PC-entustiast og du har brukt 2.000 euro på en rigg, ser du på et headset til 200 euro og tenker OK, det er bare 10 prosent av totalen. Men har du brukt 250 euro på en Playstation, kommer du ikke til å bruke 200 euro på hodetelefoner, da er du kanskje i markedet for noe til et prispunkt rundt 25 euro, sier han.

– I hvilke kanaler selges produktene dere?

– En stor del av businessen vår brukte å være e-tail, men vi ser at retail og de tradisjonelle butikkene blir stadig større, særlig i konsollmarkedet, sier Fuller.

Til toppen