Salgssjef Kent Antonsen i Doro Norge fotografert under Euronics’ kompetansedager i høst. Foto: Marte Ottemo
Salgssjef Kent Antonsen i Doro Norge fotografert under Euronics’ kompetansedager i høst. Foto: Marte Ottemo

ELDRE TRENGER ENKLERE MOBILER

– Det er en tydelig trend att antall eldre øker og vi ser en økende etterspørsel etter enkle mobiltelefoner, sier Kent Antonsen i Doro.

Salgssjefen for selskapets norske avdeling forteller at Doro i takt med at mobilvanene endres vil oppdatere sortimentet.

– Vi vil tilby en enkel mobilopplevelse uansett hvilken erfaring eller forutsetning brukerne har, sier Antonsen i Doro Norge i en pressemelding.

Tanken er å tilby en mobiltelefon som gir tilgang til alt som kan forventes av en ny smarttelefon og samtidig beholde Doros ”DNA”

Som eksempel nevner han Doro Liberto 810, en smarttelefon som skal fungerer både som en første mobiltelefon og som et alternativ for dem som føler at andre smarttelefoner gir større utfordringer og frustrasjon enn nytte.

– Det er denne forskjellen som gjør forskjellen med en mobiltelefon fra Doro. I løpet av 2014 planlegger vi å introdusere ytterligere smarttelefoner som både tilfredsstiller kravene for en moderne smarttelefon, men også tilby det som gjør Doro unikt, sier Antonsen.

Han mener Doro og deres mobiltelefoner representerer moderne teknologi uten å være avansert.

 

Vil beholde DNAen

– De er tilpasset brukere som er uvant med teknologien og de utfordringer som kommer med alder, sier Antonsen.

Liberto 810, som ble lansert høsten 2013, var selskapets andre smarttelefon.

– Tanken er å tilby en mobiltelefon som gir tilgang til alt som kan forventes av en ny smarttelefon og samtidig beholde Doros ”DNA”. Målet er å tilby markedets enkleste smarttelefon. Selskapet opererer på et marked i konstant endring og med en økende teknologimodenhet og mobilbruk i målgruppen må sortimentet tilpasses og utvikles, heter det i pressemeldingen.

Doro understreker at utviklingen, uansett om det gjelder en ny smarttelefon eller en tradisjonell såkalt ”feature phone”, foregår med et tydelig fokus på målgruppens forutsetninger. All design og utvikling foregår i Sverige, ofte sammen med Veryday (tidligere Ergonomidesign). Tilbakemeldinger fra brukerne er en viktig del i prosessen.

 

Tett på målgruppen

– Vi har en nær relasjon til målgruppen og har hele tiden øret tett mot markedet for å treffe rett i produktutviklingen. Både før og etter produktlanseringer involverer vi brukerne for å hele tiden kunne bli bedre, sier Camilla Nilsson, Doros nordiske markedssjef, i pressemeldingen.

Hun viser til at Doros mobiler alltid inneholder et visst antall funksjoner som de ønsker skal være unike for selskapet: Høy lyd, klar og tydelig skjerm, justerbar tekststørrelse og lettanvendelig brukergrensesnitt.

– Telefonene er designet for å lette bruken når alder setter begrensninger. Med den økende andel eldre i befolkningen blir denne type utfordringer vanligere. Andel eldre i forhold til yngre øker i Norden. Frem til 2060 vil vi se nesten en fordobling av antall nordmenn over 67 år, fra 0,8 millioner til 1,5 millioner ifølge prognoser fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Majoriteten i denne aldersgruppen bruker en mobiltelefon, men det er ofte en tradisjonell modell, heter det i pressemeldingen.

 

Vil lede segmentet

Til tross for satsingen på smarttelefoner kommer tradisjonelle varianter fortsatt å være en viktig del av Doro sortiment og tilbud.

– Alle har ikke interesse av smarttelefoni og vi kommer til å fortsette å utvikle høykvalitets ”feature phones”, så lenge det finnes etterspørsel, sier Antonsen.

Doro lanserte sin første mobiltelefon i 2007 og har siden fortsatt utviklingen av enkle mobiltelefoner. Med over 5 millioner solgte enheter mener det snart 40-årige selskapet basert i Lund i Sverige at de har en sterk markedsposisjon og fremstår som en tydelig leder innen sitt segment.

Til toppen