Elektriske tannbørster har et stort potensial

- Norske forbrukere er ekstremt villige til å kjøpe toppmodeller, men vi ligger under snittet på verdensbasis når det gjelder elektriske tannbørster.

Det sier adm. direktør Roar Arnstad i Gillette Group Norge. Han mener potensialet er stort når de nå lanserer Oral-B Triumph.

- Dette er vår mest intelligente tannbørste, og representerer en liten revolusjon, sier Arnstad.

I følge Gillette kjøper 26 prosent av norske forbrukere toppmodellene innen tannbørster, mens tallet på verdensbasis er 28 prosent. Motivasjonen for å kjøpe de dyreste elektriske tannbørstene skal være at brukeren er opptatt av tannpleie. Hun eller han ønsker bedre rengjøring av tenner og tannkjøtt, hvitere smil, friskere pust, å være i stand til å kontrollere pussingen, samt at de ønsker å kunne ta med børsten på reise og slippe at den står på lading.

- Oral-B Triumph tilfredsstiller disse kravene, sier Arnstad.

Han suppleres av markedsansvarlig Marit Nysæter i Braun og Oral-B:

- Det er bevist gjennom tusenvis av kliniske tester at det lille runde børstehodet som roterer frem og tilbake (oscillerer) er den mest effektive formen for tannpussing sammenlignet med bruk av manuelle tannbørster, i følge 2005-rapporten fra det uavhengige forskningsinstituttet Cochrane. I tillegg har Triumph det innovative børsteholdet FlossAction, som har fire gummilameller i børsten og gir en tanntrådlignende rengjøring, sier Nysæter.

Databrikke i børstehodet

Hun forteller at hvert børstehode er utstyrt med en databrikke som kommuniserer med motordelen. De nye børstehodene kan også brukes på eldre motordeler, men uten samme funksjonalitet.

- Mikrobrikken i børstehodet gir beskjed om at børstehodet skal byttes etter 180 gangers bruk i to minutter. Dette tilsvarer tre måneders normal bruk, slik tannlegen anbefaler. Undersøkelser viser at folk skifter børstehode alt for sjelden, så dette er en unik mulighet til å minne forbrukeren om at det er på tide å bytte børste. Dette er med på å bedre forbrukerens børsteopplevelse, sier Nysæter.

Motordelen kjenner igjen de ulike børstehodene som blir satt på. Hvis det er tre medlemmer i familien, holder den styring på hvor mye den enkelte i familien har brukt sitt børstehode.

- Produktet har fire pusseinnstillinger; normal, myk, massasje og polering. Det første valget gir en overlegen munnrengjøring. Den myke innstillingen er beregnet for følsomme områder eller for dem som er plaget med ising i tennene. Massasje gir en rytmisk stimulering for å holde tannkjøttet sunt og fast. Poleringen gjør tennene naturlig hvitere ved at den fjerner misfarging, sier Nysæter.

For at brukeren skal være sikret jevn pussing i alle deler av munnen, gir børsten beskjed hvert 30. sekund. Dermed kan brukeren ta for seg innsiden og utsiden av tennene i begge kjevene i like lange sekvenser. Etter to minutter, som er anbefalt børstetid, belønnes brukeren med et smil i skjermen.

13 språk

- I denne skjermen kan man også lese av hvor mye strøm som er igjen. Dette er praktisk hvis man skal på en reise. Norsk er et av de 13 språkene som er tilgjengelig på skjermen, sier Nysæter.

Hun mener produktet ser sofistikert og trendy ut, og karakteriserer det som overlegent Oral-Bs tidligere modeller på markedet.

- Produktet er ergonomisk utformet og enkelt å bruke. Oppbevaringsenheten står i stil til produktet. Basestasjonen, som har plass til fire børstehoder, kan vaskes i oppvaskmaskinen. Smartpluggen gjør det mulig å lade tannbørsten på reise. Denne kan brukes på ulike spenninger over hele verden, sier Nysæter.

Triumph selges i en pakke med to FlossAction og to poleringsbørstehoder, til 1.400 kroner. Produktet vil selges i elektrokanaler, ikke i dagligvaren, og supplerer den tidligere toppmodellen ProfessionalCare 8500, som koster 1.000 kroner.

- Mange tror at løsningen for å få hvite tenner er å bruke makt. Dette er imidlertid skadelig for både tenner og tannkjøtt. Det er børsten som skal gjøre jobben, og med vår nye teknologi forteller børsten hvordan forbrukeren skal bruke utstyret. Når man har kjøpt seg en Triumph-børste, skal det være lett å bruke den riktig, sier europeisk kundeansvarlig Kjetil Berentsen.

Flinke i butikk

Markedsansvarlig Nysæter skryter av de butikkansatte, og karakteriserer dem som oppegående og interessert i tannpleie.

- Etter hvert som vi har lansert nye produkter, har de tatt det nye umiddelbart og gitt oss tilbakemeldinger. Heldigvis har disse gått på at produktene stadig er blitt bedre, sier Nysæter.

Nordisk kundeansvarlig Vilhelm Boye Ellingsen mener butikkselgere som lærer seg de nye produktene, vil kunne fokusere på å selge bedre produkter og dermed få mer fornøyde kunder.

- Vi er heldige som har dyktige selgere på veien som driver med opplæring, sier Ellingsen.

Nysæter forteller at trenden fra USA går mot at folk er villige til å betale mer for å få en god tannbørste. Tendensene viser at folk der borte anser det kosmetiske som stadig viktigere når det gjelder tannpleie.

- Oral-B er den globale markedslederen både innen manuelle og elektriske tannbørster. Høyprissegmentet øker, mens lavprissegmentet går ned. Folk kjøper dyrere og bedre tannbørster, som gir en mye bedre rengjøring.

Vi ser at trenden fra USA også sprer seg til Norge: hvite tenner og et hvitt smil er blitt viktigere også her hjemme, sier Nysæter.

Powered by Labrador CMS