Elektronikkbransjen kåret årets julegaver

Fagbladet Elektronikkbransjen kåret et vaffeljern, flat-TV, Sony PSP, iPod og en nyutgivelse av Caprinos dukkefilmer som årets julegaver. BSH Husholdningsapparater ble årets annonsør.

Kåringen skjedde under et arrangement i Norsk design- og arkitektursenter i Oslo mandag 7. november, der over hundre representanter fra bransjen og pressen var til stede.

– Juryen har hatt en vanskelig oppgave, men vi har valgt produkter som kommer til å ligge under mange juletrær – og som tilfører markedet noe nytt, sa ansvarlig redaktør Stian Sønsteng i Elektronikkbransjen.

Likestilte vinnere

Fagbladet har 15.000 lesere i kjeder og butikker, hos leverandører og verksteder i bransjen. Det er andre gang bladet foretar kåringen, i fjor vant MP3-spillere. I år ble fem likestilte vinnere kåret som årets julegaver:

– Vaffeljernet WAS 623 fra Wilfa

– Flat-TV

– Sony PSP

– Apple iPod

– DVD-boksen Caprinos eventyrlige verden

Sønsteng fortalte at fagbladet Elektronikkbransjen hadde håpet på mellom 50 og 70 deltakere under arrangementet.

– Vi er overveldet over at over hundre deltakere fra bransje og presse har kommet hit i kveld. Det er trangt om plassen, men det gjør det kanskje lettere å knytte nære kontakter, sa Sønsteng.

Han understreket at redaksjonen i fagbladet Elektronikkbransjen har stått fritt i sin utvelgelse av årets julegaver. Bladet gis ut av stiftelsen Elektro- og elektronikkbransjen, som nå tar samme navn som bladet. Både stiftelse, blad og nettstedet vil få nytt visuelt uttrykk ved årsskiftet.

Spennende bransje

Adm. direktør Synnøve Bjørke, i det som fra nyttår er stiftelsen Elektronikkbransjen, uttalte at hun representerer en bransje som skaper en spennende og enklere hverdag for folk.

– Vi skaper begeistring og entusiasme, og representerer en kunnskapsrik bransje med over 10.000 arbeidsplasser over hele landet, sa Bjørke.

Erik Andersen, som i tillegg til å være fagredaktør i bransjebladet også er informasjonssjef i stiftelsen, gikk gjennom trendene hittil i år – og han kikket i glasskula for neste år.

– To viktige begivenheter blir starten på utbyggingen av det digitale bakkenettet, samt et eventuelt vedtak i Stortinget for overgangen til digital radio og utfasingen av de analoge sendingene, sa Andersen.

Årets annonsør

Annonsesjef Mimmie Planke delte ut pris til årets annonsør. Det er første gang på svært mange år prisen deles ut, og Planke sa dette om vinneren:

– Annonsøren har et klart budskap med god kombinasjon av produkt, tekst og bildebakgrunn. Annonsene har et stilig design med stor oppmerksomhetsverdi, og de er lette å gjenkjenne. Annonsøren har klart å få frem en veldig klar merkepreferanse, sa Planke og delte ut prisen til Torgrim Haaberg i BSH Husholdningsapparater, Siemens.

Vaffeljern

Den første av de fem likestilte produktene som ble kåret til årets julegave, gikk til vaffeljernet WAS 623.

– Dette er norsk produktutvikling, og har tilført en klassiker ny funksjonalitet, sa fagredaktør Erik Andersen.

Teknisk sjef Johan Martinussen i Wilfa har brukt to år på å perfeksjonere vaffeljernet, som blant annet er konstruert slik at røren renner mot midten. Små hull skal slippe ut varm luft, for å sikre jevnere steking.

– Vi har utvidet antall hjerter til seks, noe som gjør det lettere å brette vaffelplata på midten. Godset er tykkere, og wattstyrken større. Dessuten legger vi ved en øse, egnet for både venstre- og høyrehendte. Denne gir riktig mengde røre ved hver steking, sa Martinussen.

Flat-TV

Fagbladet Elektronikkbransjen kåret også flat-TV som en av årets vinnere under juletreet. Juryen vurderte flat-TV også i fjor, men mener pris og ytelse i år vil gjøre dette til et produkt mange ønsker seg – og som mange kjøper som en gave fra familien til familien.

Sony PSP

Den bærbare spillkonsollen Sony PSP er et tredje produkt som ble kåret til årets julegave. Produktet vil generere mersalg av tilbehør, og har skapt et nytt format (UMD) for både spill og film.

– Vi håper vi har nok produkter til markedet, og man bør sørge for å ha nok på lager, sa Morten Christoffersen med et glimt i øyet til de mange bransjefolkene i salen. Han er markedssjef i Nordisk Film Interactive, som selger Sonys Playstation-produkter i Norge.

Apple iPod

Apple iPod ble også belønnet med pris fra fagbladet Elektronikkbransjen.

– Apple var tidlig ute og satset på et nytt konsept, og vi regner med at mange vil ønske seg en iPod til jul. Vi anser alle de tre nye modellene som nå kommer på markedet som vinnere, sa ansvarlig redaktør Stian Sønsteng.

Han overrakte prisen til produktsjef Christer Mykkestue, som kunne fortelle at Apple Norge er på tur inn hos flere av kjedene i Elektronikkbransjen.

– Dette betyr at flere blir kjent med Apples produkter, sa Mykkestue og understreket at Apple er mer enn iPod.

Caprinos eventyrlige verden

Den siste av de fem likestilte vinnerne som ble presentert, var en norsk kulturskatt som ikke tidligere har vært tilgjengelig i digitalt format: Caprinos eventyrlige verden. Svein Risberg i SF Norge fortalte at det er blitt gjort et stort arbeid med å restaurere lyd og bilde på Ivo Caprinos dukkefilmer.

– De gamle dukkefilmene har tidligere ikke vært tilgjengelig i digitalt format. Flåklypa Grand Prix kom ut på DVD for noen år siden, men da hadde man bare kuttet litt i topp og bunn på 4:3-originalen. Nå har Remo og Mario Caprino, som er Ivo Caprinos sønn og sønnesønn, skapt nye bilder i ytterkantene der dette er nødvendig, for å skape ekte bredformat. Dette er gjort på alle dukkefilmene. De selges enkeltvis, eller i en samleboks, fortalte Risberg.

Han karakteriserte elektronikk-kjedene som en svært viktig salgskanal for selskapet generelt, men også for Caprino-filmene spesielt.

– Vi er oppe i 350.000 forhåndsbestilte kopier, sa Risberg fornøyd.

Powered by Labrador CMS