Elkjøp Travel åpner ved innenriksterminalen på Gardermoen i slutten av mars, mens Dixons Travel åpner på utenriks 30. juni. Illustrasjon: Elkjøp

ELKJØP ÅPNER PÅ GARDERMOEN

Elkjøp åpner i løpet av året to butikker på Oslo lufthavn Gardermoen; både på innenriks- og utenriksterminalen.

Butikken som skal åpnes i innenriksdelen av lufthavnen får navnet «Elkjøp Travel», mens utsalget på utenriks blir hetende «Dixons Travel». Sistnevnte merkevare finnes allerede ved større internasjonale flyplasser, og har navn etter Elkjøps britiske eiere, Dixons Carphone, heter det i en pressemelding.

Butikken i innenriksterminalen åpner i slutten av mars, mens utenrikstilbudet skal være på plass 30. juni.

– Nordmenn blir stadig mer glad i å reise og samtidig er Oslo lufthavn i solid vekst, med et årlig passasjerantall som nå overstiger 25 millioner. Vi i Elkjøp har vært til stede i nordmenns hverdag med merkevarer til lave priser siden 1960-tallet, og nå får vi endelig sjansen også til å hjelpe norske reisende med deres elektronikkbehov, sier konsernsjef i Elkjøp Nordic AS, Jaan Ivar Semlitsch, i meldingen.

Fra Storbritannia har vi sett at mange reisende kjøper mobil når de er på farten, gjerne uten abonnement

Jaan Ivar Semlitsch er administrerende direktør for Elkjøp Nordic AS, som driver elektrovarehus i blant annet Sverige, Danmark, Finland, Tjekkia, Slovakia og Norge. Foto: Elkjøp
Jaan Ivar Semlitsch er administrerende direktør for Elkjøp Nordic AS, som driver elektrovarehus i blant annet Sverige, Danmark, Finland, Tjekkia, Slovakia og Norge. Foto: Elkjøp

Det er ventet at de to butikkene samlet vil ha en årlig omsetning på 130 millioner kroner.

Semlitsch sier sortimentet vil speile behovet de reisende har.

– Samtidig er det viktig å presisere at du kan ha samme høye forventning til både utvalg og servicegrad som i våre vanlige butikker. Og skulle det skje noe med produktet du har kjøpt, eller du skulle ha handlet noe i farten som du angrer på, så kan du selvsagt besøke din lokale Elkjøp-butikk når du er hjemme igjen og få hjelp der, sier Semlitsch i pressemeldingen.

Nytt i Norden

Flyplasskonseptet er nytt i nordisk sammenheng, men Dixons Travel har ifølge Elkjøp god erfaring med lignende satsninger. I sortimentet vil man blant annet finne mobiltelefoner, nettbrett, kameraer og tilbehør.

– Fra Storbritannia har vi sett at mange reisende kjøper mobil når de er på farten, gjerne uten abonnement. Også tilbehør knyttet til mobiltelefon, som lommeladere, ladekabler og hodetelefoner, er populære, og viser at vi er i ferd med å bli avhengige av produkter som dette i hverdagen. Samtidig tror jeg også nettbrett, trådløse høyttalere og ulike kameraer er noe folk vil plukke opp på en slik lufthavnbutikk, sier Elkjøp-sjefen.

Elkjøp Nordic omsatte regnskapsåret 2015/16 for 33,1 milliarder kroner, og hadde et driftsresultat på 1.019 millioner. Konsernet har detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene. De 390 varehusene i Norden får i hovedsak varer fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 100.000 kvadratmeter. Konsernet har rundt 10.000 ansatte.

Til toppen