Elkjøps Ole Johan Lindøe og Kent Hafskjær flankert av Postens konstituerte konsernsjef Klaus-Anders Nysteen (t.v.) og Yahoo-los Tim Sanders. Foto: Nils Midtbøen, Posten.

Elkjøp årets netthandelsbedrift

Elkjøp gikk til topps da Posten kåret Årets netthandelsbedrift, foran Interflora, Komplett og Best-Buy.

- Vi er veldig stolte og fornøyde. Det er bra å vite at vi er på rett vei, selv om det helt klart er en del igjen å gjøre, sier direktør for Elkjøps internettsatsing i Norden, Ole Johan Lindøe.

Årets Netthandelsbedrift ble kåret av en jury bestående av markedsdirektør Harald Løvvik i Oracle Norge, førsteamanuensis Peder Inge Furseth ved Handelshøyskolen BI, daglig leder Agnes Beathe Steen Fosse i eForum, Jo Singstad i Forbrukerrådet, daglig leder Even Risbakken i NetLife Research og avdelingsdirektør Øyvind Høgset i Posten Norge.

Juryen begrunner sitt valg med at Elkjøp gjør netthandel mulig for folk flest ved å legge fokus på brukervennlighet og enkle, men nyttige funksjoner.

- Elkjøp har en av markedets mest brukervennlige kjøpsprosesser. Kjøperen får relevant informasjon og valg underveis i prosessen, og kan enkelt sammenligne de ulike produktene på egenskaper og pris. En god og enkel kjøpsprosess gir forbrukeren tillit og trygghet i forhold til å handle på nettbutikken, sier juryleder Øyvind Høgset.

Han legger til at Elkjøp sannsynligvis ikke er førstevalget for den profesjonelle netthandleren som ønsker det bredeste utvalget, men sier at juryen valgte å vektlegge brukervennlighet foran vareutvalg.

Utstillingsvindu

For ikke lenge siden fungerte Elkjøps internettsider bare som et utstillingsvindu for de ulike butikkene. Elkjøp har solgt varer over Internett siden 2001, men først for et drøyt år siden bestemte kjeden seg for å satse på kanalen.

- Det kom som en naturlig konsekvens av at flere konkurrenter startet med nettsalg, og den økende andelen salg over internett i andre bransjer, sier Lindøe.

Ambisjonen er at selskapet om et par år skal selge like mye som konkurrenten Komplett på sammenlignbare produkter.

Totalleverandør

Posten Norge skal posisjonere seg enda sterkere som en totalleverandør i netthandelsmarkedet, og initiativet rundt kåringen av Årets Netthandelsbedrift er et av flere tiltak.

- I tillegg til denne kåringen skal annonsering gjennom media, ulike kampanjer og brosjyrer, samt en egen netthandelsdag synliggjøre Posten som totalleverandør. Alle divisjonene i Posten bidrar til et stort og bredt spekter av tjenester som vi vet er aktuelle for netthandelsaktørene, og av den grunn er Posten en veldig relevant leverandør, sier Høgset.

166 nominert

I alt ble 166 nettbutikker nominert av over 500 forslagsstillere, og de som gikk videre etter første runde måtte gjennom enda to omfattende evalueringer. Nominasjonsperioden varte i omkring fire uker til 17. juni. Nettbutikkene måtte deretter gjennom en omfattende grovsiling. Alle bedriftene ble vurdert ut fra noen valgte minimumskrav.

Neste runde besto av en evaluering av 30 forskjellige kriterier innenfor de seks områdene selskapsinformasjon, produktinformasjon, transaksjonsprosess, kundeservice, brukervennlighet og innovasjon/teknologi.

- Etter den andre evalueringen satt vi igjen med de fire finalistene Komplett, Interflora, Elkjøp og Best-Buy. Alle finalistene har forbedringspotensial på flere områder. Derfor burde netthandelsbedriftene se på hverandre og lære av hverandres svakheter og styrker, sier Høgset.

 

Kravene første runde:

1.Er norsk butikk og åpen

for alle/B2C, fysiske varer

2.Har informasjon om orga-

nisasjonsnummer

3.Bedriftsinformasjon,

inkludert fysisk adresse

og kontaktopplysninger

4.Beskrivelse av salgs- og

kjøpsbetingelser

5.Oppgir totale kostnader

inkl. avgifter og frakt

6.Betalingsløsning på web

Vurdert andre runde:

1.Selskapsinformasjon

2.Produktinformasjon

3.Transaksjonsprosess

4.Kundeservice

5.Brukervennlighet

6.Innovasjon/teknologi

Til toppen