Volvo gassdrevet lastebil foran Elkjøps nordiske distribusjonssenter i Jönköping. Foto: Elkjøp

ELKJØP KJØRER GRØNT

Elkjøp, Volvo Lastebiler og Gasum tester om deler av selskapets transport kan kjøres på flytende biogass.

Det skriver Elkjøp i en pressemelding. De tre selskapene går nå inn i en testperiode, der Elkjøps transportpartnere skal kjøre deler av varetransporten fra selskapets nordiske distribusjonssenter i Jönköping, Sverige på flytende biogass.

Testen er en del av forberedelsene til Elkjøps nye transportavtaler, som fra og med våren 2020 setter krav om at deler av lastebilparken skal gå på fossilfrie drivstoff.

Fredrik Tønnesen, administrerende direktør i Elkjøp Norge, sier selskapet setter krav til at deler av logistikken skal skje med fossilfritt drivstoff. Foto: Elkjøp.

Krever fossilfritt drivstoff

– Vi har bestemt oss for at vi skal være ledende også innenfor transportområdet. Bra logistikk handler ikke bare om å levere produktene til rett sted og rett tid til rett kostnad. Vi vil at det også skal gjøres med så liten negativ påvirkning som mulig på vårt felles miljø, samtidig som det ikke bidrar til å utsette folk for fare eller utnytter mennesker. Dette er noe vi har hatt fokus på siden 2015, da vi lanserte konseptet «Logistikk med hjertet» Testen med biogassdrevne lastebiler er viktig for at vi skal kunne ta neste steg og senke utslippene fra langtransporter, og bidra til å nå EU-målene i 2030, sier Fredrik Tønnesen, administrerende direktør i Elkjøp.

Bra logistikk handler ikke bare om å levere produktene til rett sted og rett tid til rett kostnad. Vi vil at det også skal gjøres med så liten negativ påvirkning som mulig

Når Elkjøp nå går inn i nordiske forhandlinger om nye transportavtaler våren 2020, kommer et av kravene til å være at deler av lastebilflåten skal drives av fossilfritt drivstoff, der blant annet biogass er et alternativ. Gasums satsning på et nordisk stasjonsnett på 50 stasjoner til og med 2020 er med på å gjøre det mulig. En av stasjonene skal plasseres i Torsvik, rett ved Elkjøps nordiske distribusjonssenter.

– Når toneangivende selskaper som Elkjøp går i bresjen for bærekraftig transport, må vi være der med infrastrukturen som trengs for å kunne tilby et renere energialternativ, sier Mikael Antonsson, Country Manager Traffic i Gasum.

Biogass reduserer CO2- og partikkelutslipp, samt bidrar til en sirkulær økonomi. Sammenlignet med tilsvarende dieselbiler, slipper Volvos biogasslastebil 95 prosent mindre CO2, rundt 40 prosent mindre NOx og 95 prosent færre partikler.

Kjører til 250 steder

Biogass utvinnes av organisk avfall, og i produksjonsprosessen skapes dessuten økologisk biogjødsel som et biprodukt. Dette bidrar til den sirkulære økonomien.

Volvo Lastebilers gassbiler drives av 100 prosent flytende biogass, noe som gir helt fossilfri transport. I dag kjører det 70-100 daglige transporter fra hovedlageret i Jönköping til mer enn 250 destinasjoner over hele Norden, både direkte til butikker og transportsentraler i hele Norden. Håpet er at testen skal bidra til reelt reduserte utslipp, uten at det har noen negativ innvirkning på leveransen.

Elkjøps nordiske transportløsninger skal holde rett nivå av sikkerhet, kvalitet og service. Her stilles krav til at alle sjåfører som kjører for Elkjøp fra det nordiske distribusjonssenteret skal ha lønn tilsvarende nordiske kollektivavtaler, krav på at sjåførene snakker et nordisk språk eller engelsk, samt krav på sikkerhet og miljø. Hver transports CO2-utslipp måles og følges opp. Neste skritt er å senke utslippene fra langtransporter ved hjelp av fossilfritt drivstoff, for å kunne nå EU-målene innen 2030, heter det i meldingen.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2019, som ble distribuert 10. april. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

 

 

Til toppen