Elkjøp ruller ut kjøkken over hele Norden

– Gjennom samarbeidet med Epoq får vi vist hvitevarene våre bedre, og vi er blitt den eneste butikken folk trenger å gå innom når de skal ha nytt kjøkken.

Det sier kategoridirektør for hvitevarer i Elkjøp Nordic AS, Tommy Myhre.

– Over en tid har vi sett at innbyggingsprodukter for kjøkken er i kraftig vekst. Elkjøp er markedsleder på hvitevarer, men vi har ikke hatt samme utvikling på innbygging som på de andre produktene. Samarbeidet med Epoq vil endre dette, sier Myhre.

Konseptet er at kunden kan se kjøkkenet hos Elkjøp og siden kjøpe det hos Epoq. Tegneprogram lastes ned fra Epoqs hjemmeside eller man får det på en CD-plate i butikken. Siden tegner kunden kjøkkenet selv, og sender dette elektronisk til Epoq. Der sitter det kjøkkenarkitekter som tar kontakt med kunden, og sammen finner de den beste løsningen. Kjøkkenet leveres flatpakket direkte hjemme hos kunden. Videre oppfølging og garanti står Epoq for.

– Hvor ligger økonomien for Elkjøp i dette?

– Mange steder. Vi har en klar forventning om å selge flere hvitevarer, og det ligger en provisjonsløsning i salget av innredningene som går til butikken som ligger nærmest der kunden bor, sier Myhre.

– Hvilken utfordring vil den enkelte butikkselger få når hun eller han skal begynne å selge kjøkkeninnredninger?

Totalløsning

– De må tenke på totalløsningen for kunden, og hvordan hvitevarene kan plasseres i kjøkkenet. De skal ha en basiskunnskap om Epoq-produktene, men ikke bruke tid på å tegne løsninger for kundene, sier salgssjef for hvitevarer og småelektrisk i Elkjøp Norge, Mikkel Alme.

Andreas Sørensen er varehussjef ved Elkjøp Sandvika, som fra mandag 17. oktober kan vise 11 kjøkkenutstillinger fra Epoq i sitt nyoppussede varehus. Han mener dette er en unik sjanse.

– Det blir mye enklere både for kunder og selgere til å se hvilke muligheter som ligger i kjøkkenet. Utstillingen vil hjelpe oss å selge mer hvitevarer. Selgerne våre gleder seg stort til å begynne å selge hele kjøkken, sier Sørensen.

Informasjonssjef Åshild Indresøvd i Elkjøp Nordic AS mener dette er en naturlig forlengelse av sortimentet til Elkjøp.

– Kundene vil gjerne se hvordan en innbyggingsmodul passer inn i kjøkkenet, sier hun.

Kjøkken som tillbehør

– Vi ser dette prosjektet som salg av tilbehør til våre hvitevarer, ved siden av stekepanner, kjeler og vinglass. Hos oss skal kunden finne alt hun eller han trenger til kjøkkenet, sier Myhre.

Han mener Elkjøp når tar konseptet sitt til et nytt stadium.

– Vi ønsker å øke kundegrunnlaget ved at vi appellerer til en større del av befolkningen, kanskje spesielt ved at mor finner det hun trenger til kjøkkenet hos oss, sier Myhre.

– Dette er et plasskrevende konsept i en tid der selv den minste knagg i butikkene må forsvare inntjeningen. Hvordan er økonomien i dette?

– Vi har i lang tid solgt innbyggingsprodukter, og brukt mye plass på å vise disse i miljøer som har etterlignet et kjøkken. Disse skapene har vært døde areal for butikkene, og det er selvsagt en mye bedre økonomisk løsning for oss at vi nå kan selge skapene, sier Myhre.

Indresøvde mener produktene fra Epoq er så spennende at de i seg selv vil selge flere hvitevarene.

Appellerer til alle

– Utvalget er så bredt at alle grupper vil finne kjøkkenløsninger som appellerer til dem, sier hun.

– Hvordan vil dere sammenligne Epoq med de andre kjøkkenleverandørene i det norske markedet?

– De fleste kjøper sine kjøkken fra et lite antall produsenter i Europa, også Epoq. Elkjøp ønsker også når det gjelder kjøkken å tilby god kvalitet til en lav pris, og vi skal ha litt bedre elementer og et litt større utvalg enn konkurrentene. For eksempel er det dempere på alle skuffer og skap, og et større antall farger, sier Alme.

I følge utrullingsplanen til Elkjøp skal cirka 40 varehus i Norden ha utstilt Epoq-kjøkken før 1. mai 2008. Hoveddelen av disse er i Sverige, åtte butikker i Norge – hvorav to Lefdal-butikker.

– Etter hvert skal alle Elkjøp-butikker ha Epoq-kjøkken utstilt, og per 1. mai 2009 vil vi etter planen være opp i 140 butikker på nordisk basis, sier Myhre.

– D et unike er at vi kan stille ut kjøkken i et mye større antall butikker enn konkurrentene, som for eksempel Ikea, sier Alme.

Varehussjefen i Sandvika forteller at leverandørene har vært svært entusiastiske til å kunne vise innbyggingsproduktene sine i et kjøkkenmiljø.

Henrykte leverandører

– De er henrykte, og ser dette som en unik mulighet. Elkjøp har en stor andel av salget, og det har vært stor rift om å få plassert produktene sine i de elleve kjøkkenene vi har utstilt, sier Sørensen.

Alme forteller at dette også gir gode muligheter til å vise nisjeprodukter som espressomaskiner, dampkoker, isbitmaskin, ventilator med mikrobølgeovn og vinskap.

Elkjøp har hatt Epoq ute i testbutikker i Porsgrunn og Sarpsborg. Myhre forteller at tilbakemeldingene har vært svært gode.

– De ansatte synes det er lettere å selge produktene når de er utstilt i et miljø. Kundene gir gode tilbakemeldinger både i butikk og i forhold til produktene fra Epoq. Montørene vi har brukt skryter av kvaliteten på produktene, sammenlignet med vesentlig dyrere løsninger. Salgsresultatene overgår våre forventninger, og det er ikke uten grunn at vi nå stiller ut elleve kjøkken her i Sandvika, sier Myhre.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr. 8/2007

Se også Milepæl for Epoq

Powered by Labrador CMS