Elons konsernsjef Stefan Lebrot (til venstre) og kjedeleder Asle Bjerkebakke ser positivt på fremtiden. Foto: Jan Røsholm

ELON FÅR 500 BUTIKKER I NORDEN

Elon-kjeden vil innen kort tid ha over 500 butikker i Norden. I Norge øker også nettomarginen.

Under kjedens årlige utdanningsmesse i Fredrikstad forteller Elon-ledelsen litt om status etter ni måneder under felles merkevare i Norden. Vareutvalget, antall butikker og ikke minst fortjenesten øker, og kjeden ser positivt på tiden fremover.

Ole Kristian Elvenes fra Wilfa hadde med den nye vannkokeren med helletut på Elons kompetansedager. Vannkokeren heter Wilfa Svart Pour Over. Foto: Jan Røsholm.

Størst i Norden

Elon-kjeden har inngått et samarbeid med Electra, og 100 Electra-butikker vil bytte navn til Elon Ljud og Bild i Sverige. De har tidligere hatt navnet Audio Video. Samarbeidsavtalen strekker seg over ti år.

– Nå får vi over 500 hundre butikker, og er da størst i Norden på antall butikker, sier konsernsjef Stefan Lebrot.

I tillegg vil 20 svenske Euronics-butikker inngå i Elon-kjeden.

– Vi ønsker å eie hele hjemmet, og utvider med flere produktkategorier, både i Norge og Sverige, sier Lebrot.

Beha var på plass med hele varmeovnutvalget. Fra venstre Robert Ringstad og Terje Lind. Foto: Jan Røsholm.

Han nevner både belysning og kjøkken som produktkategorier som vil prioriteres fra Elon. I Norge peker pilene også rett vei. Kjeden ble omprofilert fra Euronics til Elon i romjulen 2018.

– Det har skjedd mye i Norge seneste året. Ny profilering og butikkinnredning er bare én av tingene, sier Norgessjef Asle Bjerkebakke.

Nå får vi over 500 hundre butikker, og er da størst i Norden på antall butikker

Elon Norge har flyttet noen funksjoner til Ørebro, hvor Elon sentralt er lokalisert. I tillegg har kjeden flyttet til nye lokaler i Fredrikstad.

– Fokus nå er å bli landsdekkende, og med åtte nye butikker er vi på rett vei, sier Bjerkebakke.

– Men kanskje det viktigste er at nettomarginen for butikkene øker, sier han.

Roger Berg fra Target med batteridrevet flammelamper. De to nederste har innebygget blåtannhøytaler. Foto: Jan Røsholm.

Lys og lyd i ett

Et av de nye satsningsområdene til Elon er lys. Leverandøren Target viste frem to batteridrevne lamper, som gir flammende lys.

– Det er 96 led-lamper som er programmert slik at det gir en flammeeffekt, sier Roger Berg i Target.

Lampene finnes to størrelser, er sprutsikre (IP65) og har 30 timers driftstid før de må lades opp.

– I den største modellen er det en blåtannhøyttaler innebygd. Da blir det både lys og lyd, sier Berg.

Den minste modellen koster 450 kroner, mens modellen med høyttaler har en pris på 650 kroner.

Mercantesjef Kenneth Baltzersen (til venstre) og Hugo Sveholm hadde med et stort utvalg av utstyr fra Beurer til messa. Foto: Jan Røsholm.

To gamle kjenninger

Det tyske merket Beurer har et stort utvalg produkter innen helse, småbarnsutstyr, hår og personlig pleie. Beurer er representert i Norge av selskapet Mercante, som stilte med to gamle bransjekjenninger på kompetansedagene. Tidligere Euronics-sjef Kenneth Baltzersen er nå daglig leder i Mercante. Han hadde tatt med seg kollega Hugo Sveholm.

– Vi har en rekke nyheter i år, blant annet en elektrisk ryggbørste, sier Sveholm.

Beurer er store innen blodtrykksmålere, hårutstyr og vekter.

– Vektene er til å veie personer, men vi har også et stort utvalg kjøkkenvekter. Alle kan styres med app, sier Sveholm.

I følge Epson er dette verdens minste laserbaserte 3LCD projektor. Lanseres i disse dager og koster rundt 10.000 kroner. Foto: Jan Røsholm.
Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2019, som ble distribuert 9. oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen