Lars Svantesson (f. h.), Christian Svantesson og Daniel Schultz med det motoriserte veggfestet. Schultz er salgsansvarlig for Lava hos CableCom.

En av fem er potensiell Lava-kunde

– Vi hører ikke hjemme hos lavpriskjedene, men henvender oss til de 20 prosentene av befolkningen som prioriterer kvalitet og design.

Det sier styreleder Lars Svantesson i Lava Electronics AB i Stora Höga nord for Göteborg. Sammen med sin sønn, Christian Svantesson som er daglig leder, markedsfører han Lava som ”Swedish LCD” på IFA. Det er likevel ikke TVene de to er mest opptatt av i Berlin:

– Vi selger også tilbehør, og er de første i verden med et motorisert veggfeste. Dette har vi mildt sagt hatt suksess med. Vi har for å være ærlig størst fokus nettopp på dette her på IFA, siden vi er alene på markedet. Konseptet er kanskje influert av norske tanker, men produktet er hundre prosent svensk, sier Lars.

De norske tankene kommer trolig fra trønderen Stein Roar Bang, som er inne på eiersiden og arbeider aktivt for Lava ved siden av sine engasjement i Hisense og Alpine.

– Hva kjennetegner en Lava-TV?

– Høy kvalitet og god design. Vi skal ligge 20 prosent over Philips, LG og Samsung, både når det gjelder kvalitet og pris. Vi pleier å si at den beste spesifikasjonen du kan ha er et godt bilde, og dette er det øynene som avgjør. Vi vil gjerne vurderes side ved side opp mot konkurrentene, sier Christian Svantesson.

Lagt ned eget salgskontor

Lava har samarbeidet med Sandefjord-selskapet CableCom i to år, og har nå lagt ned sitt eget salgskontor i Trondheim.

– Vi ville ha en distributør som er bedre enn oss selv, og valgte dem som passer best til vårt konsept. CableCom kan det med å distribuere høykvalitetsprodukt, sier Christian.

Han ser det som en fordel at CableCom også selger Loewe.

– Loewe er et fint varemerke med fantastiske produkter. Vi ser det som en stor fordel at vi har samme distributør, samt at Lava kanskje kan utfylle deres sortiment, sier Christian.

Lava-guttene uttaler at deres strategi er å ha vekst i hele Europa gjennom å være i nisjer sammen med mer kjente varemerker. De mener de ikke minst har lykkes på hotellsiden, og forteller at det installeres Lava-TVer i minst ett hotell hver uke i Europa.

– Etter å ha montert våre eksklusive LCD-TVer på SAS Radisson Strand Hotel i Stockholm, forhandler vi nå med dem på europeisk nivå for å utruste alle SAS Radisson-hotell i Europa med svensk TV. Dermed er vi synlige for de rette menneskene, med produktene våre utstilt på femstjerners designhotell. Vi er ikke ute etter de brede massene, men dem som prioriterer god design og kvalitet f remfor pris og størrelse, sier Lars Svantesson.

Modent Norge

Han karakteriserer Norge som et ekstremt konkurranseutsatt og modent marked når det gjelder flat-TV.

– Forbrukerne har svært stor kunnskap, og markedet er tøft.

Lava er i dag til stede i 21 land. TV utgjør 90 prosent av omsetningen, men Lava selger for eksempel også båtprodukter med alt fra antenner til vanntette høyttalere.

– Her møter vi også kunder som søker eksklusivitet. Lavas produktutvikling starter med design, og vi kjøper de beste komponentene som finnes rundt om i verden; paneler fra Samsung, hovedkort fra Tyskland og kabinett fra Polen. Siden baker vi kaken i Sverige, med design og programvare. Det krever mye å finne de beste underleverandørene, sier Christian.

– Dere markedsfører dere under betegnelsen Swedish LCD. Hvordan klinger dette i europeiske ører?

– I Norge er dette kanskje ingen fordel? ler Lars. Han fortsetter:

– Ute i Europa og ellers i verden er svensk kvalitet og design en styrke.

Vi har mer enn doblet vår omsetning hvert år de siste årene. I år er målet å nå 300 millioner svenske kroner, dette skal dobles også neste år da vi er i ferd med å gå inn i en del større land som Russland og Tyrkia. Vi skal også bedre resultatet i Tyskland og England, der vi allerede er inne.

STIAN SØNSTENG

Stora Höga

Tettsted i Stenungsund kommune, 40 km nord for Göteborg. Stedet er vokst opp rundt en stasjon på Bohusbanen, og har fått navn etter en gård. Nærheten til havet gjorde at ma nge fritidshus ble bygd her på 1950- og 60-tallet, siden er disse i stor grad omgjort til helårsboliger. I de senere år er Stora Höga blitt et populært bosted for folk med arbeid i Stenungsund (7 km nordover) og Göteborg. Kilde: Wikipedia.

Lavas LCD-TV LD-32LLD i Khor-serien har gummikabinett, innebygd dobbelmottaker, digital og analog, med plass til CA-modul. Pris: 15.000,-
Lava har en egen ”Colour Line” i fargene sort, hvitt, sølv og rød, som denne LT-17FLF-R. Pris: 6.500,-
Til toppen