Gründer av The Happy Goat, Christian Johansson, sier markedet for mobiltilbehør er svært stort. Foto: Marte Ottemo
Gründer av The Happy Goat, Christian Johansson, sier markedet for mobiltilbehør er svært stort. Foto: Marte Ottemo

EN BLID GEIT

The Happy Goat satser på farger og inspirasjon fra motebransjen når de skal ta sin del av tilbehørsmarkedet for mobiltelefoner.

Christian Johanson, tidligere salgssjef i Krusell for Skandinavia, har lang erfaring i å selge deksler og tilbehør til mobiltelefoner og nettbrett. Nå har han og kollega Henrik Lind startet eget selskap for accessoirer.

– Vi startet The Happy Goat i høst, og begynte med en tanke om at vi skulle bygge andres varemerker og hjelpe de store kjedene å ta fram spennende tilbehørsprodukter. Men så startet vi med vårt eget varemerke, og siden har det tatt av, sier Johansson til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vårt mål er selvsagt å utvide til hele Europa. Det nordiske markedet er veldig sterkt, så det er en bra begynnelse

 

Både falskt og ekte

Hvordan kom dere på navnet «The Happy Goat»?

– Vi satt på en restaurant i Chicago som het «The Sloppy Goat», og det lå i bakhodet når vi kom hjem til Sverige og skulle finne navn til vårt nystartede selskap. Vi begynte å jobbe med mye kunstig material, ikke geiteskinn som mange andre tilbehørsprodusenter bruker. Det ville nok gjøre geitene glade, tenkte vi, sier Johansson.

Han sier forretningsideen bygger på å følge fargetrendene som kommer fra konfeksjonsbransjen, og å kunne spesialtilpasse design for ulike kunder.

– Mobilprodusentenes flaggskipmodeller kommer gjerne i sort, hvitt og kanskje én farge til, fordi det er det som selger på mobilsiden. Vi er motsatt, vi elsker farge! Med våre deksler kan du matche klærne du har på deg, og vi kan i dag produsere 1.000 vesker i ti ulike farger, sier Johansson.

 

Spesialsøm og design

Han forteller at selskapet har et eget reklamebyrå innomhus, som tegner og designer produktene.

– Min kollega Henrik har vært deleier i et stort reklamebyrå i 17 år, så vi har det tilbudet på huset. Dermed kan du som kunde komme til oss, og vi designer og utvikler produktet eksklusivt, uten ekstrakostnader for deg, sier Johansson.

Selve produktene blir produsert på en fabrikk i Kina.

– Vi er stolte over vår fabrikk i Kina, og de er utrolig raske. Hele geiten har en veldig lett framtoning, vi er et selskap som ikke tar oss selv så alvorlig, sier geiteeieren.

 Han forteller at planen var en smuglansering av Happy Goat, men at det har gått slag i slag siden oppstarten i november.

– De første produktene kommer på markedet i Sverige i april, og ganske mange kjeder har valgt å ta oss in, som CDon og Tre, Telia, Teknikmagasinet og Dustin blant andre, sier Johansson.

 

Kommer over sommeren

Deretter står det norske markedet for tur.

– Vi håpes at vi finnes på det norske markedet etter sommeren, og bruker 20:20 Mobile som distributør. Vi har valgt å bare bruke én samarbeidspartner, og 20:20 har en veldig bra logistikkløsning og finnes på alle marked.  Jeg skulle ønske at vi allerede hadde begynt, men vi har rett og slett ikke rukket å lansere i Norge, sier han. 

Johansson sier selskapet starter med fokus i Norden, primært Norge, Sverige og Danmark.

– Men vårt mål er selvsagt å utvide til hele Europa. Det nordiske markedet er veldig sterkt, så det er en bra begynnelse, sier han.

 

Ser til motemarkedet

– Hvor stort er markedet for denne type tilbehør?

– Markedet er utrolig stort, men det er i endring. Tidligere var det plastskall som solgte best, det markedet faller nå til fordel for lommebok-design. Der har du egne lommer for penger og kort i tillegg, slik at du slipper å dra med deg mange ulike dingser. Men det er klart, det finnes mange aktører om beinet, Johansson.

Med fokus på mote ser Happy Goat også utenom de tradisjonelle elektronikkanalene.

– Ja, vi ser også på fashion-kjedene, og det er en veldig ny opplevelse. De ser på denne type accessoirer som veldig spennende, og vi tror et slikt samarbeid vil få opp interessen for hele kategorien. De tradisjonelle elektronikkjedene vil alltid ha mulighet for større lager, mens motebutikkene kan være med å trekke opp interessen for kategorien, sier han.

Johansson sier de allerede har innledet et samarbeid med en svensk kleskjede, hvor de får tilgang på motestoffer fra deres italienske tøydistributør, så det er ikke bare plast- og skinnskall vi får se fra Happy Goat framover.

– Vi ser på brokade, ruter, jeans og mye mer. Konfeksjonsbransjen ligger så langt foran når det kommer til farger og stoffer, så det er morsomt å jobbe med dem, sier han.

 

De største først

Ved lanseringen nå i april kommer de med vesker for Apple, Samsung S4, S4 Mini og S5, både i tradisjonelt lommebokdesign, til å henge om halsen og som clutch. Noen av modellene har også speil, slik at man kan sjekke håret før selfiesene tas. 

– Sony har også en del modeller som selger bra i Norden og som ikke er like lett å få tak i tilbehør til, så vi ser på å utvide sortimentet der også, sier han.

Foreløpig er det kjedene Happy Goat snakker med, men ser ikke bort fra at de kan komme i samtaler direkte med produsentene også.

– Vi ønsker å ha en dialog, men det er ikke noe vi kan si noe om nå, forteller Johansson.

Prispunktet for veskene ligger mellom 199 og 299 kroner, avhengig av modell og egenskaper, som et avtagbart magnetisk skal.

– Etter 4,5 måneder siden oppstart har vi allerede 300 ulike artikler. Vi jobber nå med flere modeller, og tilbehør også til bærbare og nettbrett, sier Johansson.

Til toppen