Analytiker Richard Cooper i Screen Digest tror Blu-Ray (BD) i 2012 vil ha cirka 35 prosent av det norske videomarkedet. Jo mørkere farge på kartet i bakgrunnen, dess sterkere posisjon har BD.

EN TREDEL BD I 2012

– I 2012 vil BD ha cirka 35 prosent av det norske markedet når man ser på antall filmer. DVD er et elsket format, og oppskaleringsfunksjonen vil gjøre DVD-spillerne akseptable, selv på høyoppløste TV-skjermer.

Det sa analytiker Richard Cooper i London-baserte Screen Digest under Videodagene.

 

Han venter at BD i 2008 vil stå for rundt 2 prosent av salget av filmer i Europa. Når formatkrigen er over, er det lite sannsynlig at prisene vil falle ytterligere.

 

– Sonys PS3 er en trojansk hest som har ført BD-formatet inn i mange husstander. PS3 vil fortsatt være den mest solgte BD-spilleren i 2008, med lav pris, høye spesifikasjoner og fremtidsrettet i form av en firmware-oppdatering til 2.0-versjonen av BD. Salget av BD-filmer vil konkurrere med salget av spill til PS3. Mens de som har kjørt en ren BD-spiller i snitt kjøper 3,6 filmer per år, er tallet for PS3-eiere én film. Forbrukerne vil kjøpe enkelte BD-filmer, men fortsatt kjøpe DVDer, sa Cooper.

 

 

 

 

 

 

 

Bladet Release gjengir tall fra Blu-ray-forumet som viser at det i fjor ble solgt 113.000 BD-plater i Norge. I år ventes forumet et salg på 500.000 BD-filmer i Norge.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Til toppen