ENDA ENKLERE FRA BOSE

– Det har vært en brutal økning i antall kilder forbrukerne ønsker å kople til hjemmekinoanlegget. Vi har gjort hverdagen enklere for dem.

Det sier service- og opplæringsansvarlig Lars Magnus Lillebekk i Bose Norge. Selskapets nye Lifestyle hjemmeunderholdningssystemer i V- og T-klassen har det nye integreringssystemet Bose Unify, som skal gjøre det enkelt å sette opp og betjene dem.

– Der andre produsenter lager mer komplekse og avanserte produkter med utallige muligheter for feil oppkobling og frustrasjon, gjør Bose det enklere enn noen sinne å koble sammen komponenter og høyttalere, programmere fjernkontroller og få tilgang til innholdet, sier salgssjef Per-Mårten Olsrud i Bose Norge.

De nye anleggene har verken BD- eller DVD-spiller. Olsrud sier tanken er at kunden selv kan velge spiller, mens Bose skal gjøre det svært enkelt å kople enheten til anlegget og å styre spilleren.

– Systemene vi kommer med nå skal vi bygge videre på i tre til seks år, Bose er jo ikke kjent for å bytte modeller så ofte. Nå er vi sikre på at vi ikke dytter inn noe som går ut av mote eller ikke er helt oppdatert, sier Olsrud.

Skal kjenne igjen enhetene

På en presselansering i Oslo gikk Lillebekk gjennom funksjonene i de nye Bose-anleggene. En viktig egenskap er at anleggene skal kjenne igjen de aller fleste enhetene som koples til. Databasen oppdateres via en medfølgende USB minnepinne med innebygd programvare, som koples til en PC eller Mac med internettforbindelse og automatisk laster ned eventuelle oppdateringer.

– Det er ikke alltid enkelt å finne hvilken inngang for eksempel spillkonsollen er tilkoplet. Vår Unify-løsning har brukertilpassede menyer som navngir alle kildene på skjermen. Innganger som ikke er i bruk er heller ikke med i oversikten i menyen, sier Lillebekk.

For at Bose skal overta funksjonene til andre fjernkontroller pekes de mot hovedenheten i Lifestyle-systemet og man trykker på en forhåndsvalgt knapp. Deretter følges instruksjonene på skjermen. På TV-skjermen gis tilkoblede produkter navn som ”Blu-ray player” og ”Cable Box” i stedet for ”HDMI 1” eller ”Component 1”.

Én kildeknapp

I en presentasjon fra hovedkontoret i USA legger Bose stor vekt på sine nye fjernkontroller, der millimeterpresisjon skal være brukt for å finne rett plass til de ulike knappene.

– Vi har én enkelt kildeknapp som gir tilgang til den brukertilpassede menyen på skjermen. Denne og de øvrige knappene på fjernkontrollen er logisk gruppert, og en More-knapp gir tilgang til funksjoner som sjelden er i bruk, sier Lillebekk.

Han legger vekt på at Bose automatisk tilbyr flerkanalslyd fra alle kilder, selv TV-sendinger med stereolyd.

– Våre anlegg gir klar dialog samtidig som man kan høre lydeffektene, selv ved lav lyd. Vi gjennomførte en undersøkelse i tre store europeiske markeder, der 89 prosent av de spurte sier høyttalere og kompliserte enheter er en hindring for å kjøpe et hjemmekinosystem. Våre anlegg løser dette, sier Lillebekk.

V-serien består i første omgang av 5.1-anleggene V35 og V25. Med i pakkene følger en Ipod-base og multiromsløsningen Bose-link. Prisen er 40.000 og 32.000 kroner. T-serien (T20 og T10) koster 23.000 og 18.000 kroner uten Ipod-base og Bose-link. Av de eksisterende musikkanleggene beholdes 48 og 38, til 42.000 og 36.000 kroner.

Olsrud mener de nye V- og T-anleggene, som er i butikkene i juni, tar et stort steg når det gjelder brukervennlighet.

Få konkurrenter

– Det sitter for eksempel sensorer på alle kabelutganger, og du får beskjed dersom en kabel faller ut, sier Olsrud.

Han har vært med siden Bose ble etablert i Norge i 1994, og har fra august ti medarbeidere. Bose Norge er en del av Bose Danmark, eid av Bose Europa som igjen er eid av Bose-konsernet i USA. Bose Corporation ble grunnlagt i 1964 og er fortsatt eid av Amar G. Bose.

– Da vi startet i 1994 var vi mest kjent for våre gulvstående høyttalere. I dag er vi mest kjent for komplette systemer, støydempende hodetelefoner og mindre anlegg med Ipod-base. Spekteret er blitt utrolig mye større, bare de tre-fire senere årene, sier Olsrud.

Han sier Bose i Europa har en markedsandel på mellom 27 og 30 prosent når det gjelder komplette hjemmekinosystemer.

– Vi har ikke nøyaktige tall for Norge, men hvis du ser på verdi har vi nok 40-50 prosent andel når det gjelder 5.1-anlegg over 15.000 kroner. Vi begynner prismessig der mange av de store gir seg, og har ikke så mange konkurrenter hvis du ser bort fra Bang & Olufssen som er veldig mye dyrere, sier Olsrud.

– Hva kreves det av en butikkselger som har Bose i sortimentet?

– Det er viktig å vise hvor enkle produktene våre er i bruk, hvor liten plass anleggene tar og hvor bra det låter.

Øvrige produkter øker

PC-høyttalere, hodetelefoner og anlegg med Ipod-base står for 20-25 prosent av omsetningen til Bose i Norge. Dette er vesentlig mer enn for bare tre år siden, da hjemmeunderholdningssystemene sto for 95 prosent.

– Vi snakker verdi, og vi skal selge mange av de mindre produktene for å komme opp i samme andel som et Lifestyle-anlegg til 40.000 kroner representerer, sier Olsrud.

Han mener det øvrige sortimentet er viktig for at Bose skal nå ut til kundene, og avslører at det kommer flere nyheter til høsten.

Når det gjelder parallellimport er ikke Bose plaget mye med dette. Olsrud mener Bose har vært smarte når det brukes ulike frekvenser i USA og Europa. En kunde som har tatt med seg et anlegg hjem fra USA kan derfor ikke bygge det ut til å spille i flere rom.

– Hodetelefoner og lignende produkter tar nok mange med seg hjem fra USA, men en fornøyd Bose-kunde er alltid en god kunde, smiler Olsrud.

Powered by Labrador CMS