Enkel digitalisering av bakkenettet i Sverige

I Sverige gikk overgangen enklere enn man på forhånd trodde, og langt flere valgte betal-TV enn ventet.

Det fortalte administrerende direktør Anders Appelqvist i Elektronikbranschen i Sverige, da han redegjorde for overgangen til digitalt bakkenett i Sverige.

 

En fjerdedel valgte å kun kjøpe mottakerboks og ha bare gratiskanalene. Like mange kjøpte såkalte folkebokser, rimelige mottakere til priser fra 500-800 kroner.

 

RiksTVs Espen Thorsby konstaterte at konkurrentene på satellittsiden, Viasat og Canal Digital, nå slår sine krefter sammen (for eksempel i TV 2-saken), fordi de har skjønt at begge må ha de kanalene de nå mangler, for å være konkurransedyktige overfor RiksTV.– Vi selger på enkelhet og tilgjengelighet. Vi er ikke redde, selv om noen konkurransefordeler overfor satellittleverandørene jevner seg ut. Forhandlerne er vårt salgsapparat, og det fokuserer vi på, selv om vi i konsesjonen også er pålagt å selge direkte selv. Etterspørselen er større enn forventet, og det har vært utsolgte bokser i perioder.

 

Ved midten av oktober hadde RiksTV 25.000 kunder. Thorsby venter å ha 60.000 ved årsskiftet, hvis salgstrenden så langt følges.

 

– Vi strever ennå med å skaffe nok bokser. Det er en kjempemulighet å kunne selge til hustander som bare har vanlig TV-antenne. Det er snakk om to millioner TV-apparater, sa Thorsby.

 

Med RiksTVs største pakke på 21 kaneler, dekker de 95 prosent av all norsk TV-seeing, hevdet han.

 

– Det er ikke mange som trenger de 30 ekstra kanalene. Det tror jeg folk er enig i.

 

Karianne Hjørnevik fra Medietilsynet fortalte om satsingen på objektiv info fra myndighetene, og at mye av denne skjer via nettsiden www.digitaltvinorge.no

 

 

 

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.9/2007

 

Til toppen