Hans Christian Riege (t. v.) og Martin Bornström med Nespresso-modellene Le Cube i aluminium (2.800,-) og Le Cube i hvit utførelse (2.600,-).

Enkelt å demonstrere våre kaffemaskiner

For butikkselgerne er det enkelt å demonstrere maskinene våre. De vet at de vil lykkes med å tilbered e en god kopp kaffe til kunden – hver gang.

Det sier Hans Christian Riege og Martin Bornström, som er salgssjefer i Nespresso i henholdsvis Norge og Sverige. Vi møter dem i utstillingen til Nespresso på Ambiente-messen i Frankfurt.

 

– Hvorfor skal en butikkselger selge en kapselmaskin fremfor en med kaffekvern?

 

– Kapselmaskinen gir alltid fersk kaffe. På en vanlig maskin blir kaffebønnene fort dårlige, med mindre man drikker to-tre kopper espresso hver dag. Dessuten slipper du rengjøringen som trengs i de andre maskinene sier Riege.

 

Bornström forteller at dette budskapet er lett å selge inn.

 

– Butikkselgerne er interessert i å høre hva vi har å fortelle om kaffe. Nespresso selger ikke bare maskiner, men også kaffe av høy kvalitet. Det er enkelt å demonstrere maskinene, både for oss og butikkselgerne. Vi vet at vi vil lykkes med å tilberede en god kopp kaffe til kundene - hver gang. Står man med en manuell maskin tar det mer tid og det behøves mye kunnskap, som kanskje ikke alle har, sier Bornström.

 

Nespresso har et stort utvalg med modeller i det europeiske markedet. Salgssjef Hans Christian Riege i Nespresso Norge forteller at man foretar en utvelgelse av hvilke maskiner som tas inn til Norge og Sverige basert på troen på hvilke funksjoner og farger som vil slå an.

 

 

 

Andre merker i Europa

– Hittil har vi gjort riktige valg. Vi har begrenset modellutvalget siden det kanskje er 8-10 plasser i butikkhylla mens det i de store europeiske markedene kanskje står 32 maskiner på rekke og rad, sier Riege.

 

– Turister på tur i Europa vil se at det er andre merker på maskinene som vi hjemme kjenner som Nespresso. Hva er grunnen til dette?

 

– Nespresso etablerte seg i Europa i samarbeid med eksisterende produsenter, som Krupps og DeLonghi. Nå er vi kommet så langt i utviklingen at vi kan håndtere dette selv. Samtidig er ikke det nordiske markedet så påvirket av varemerker når det gjelder espresso. Dermed har det vært lettere å lansere et nytt varemerke, og vi har lykkes med god suksess, sier Bornström.

 

Også i USA og Japan selges maskinene som bruker Nespressos kaffekapsler under eget navn.

 

Det samme sortimentet selges i alle nordiske land, men Riege forteller at det ble et skille mellom Norge og Sverige i 2006.

 

– Mens maskinene med melkefunksjon holdt stand i Norge, ble de rene kaffemaskinene mer populære i Sverige, sier Riege.

 

Bornström supplerer:

 

 

 

Økonomi i Sverige

– I Norge bruker de litt mer penger på sine espressomaskiner enn i Sverige. I Sverige velges de litt mer økonomiske modellene.

 

– Modellen LeCube selger bra i Sverige. De ligger kanskje litt foran på design og er vant til mørkbrent og sterk kaffe, mens vi i Norge er mer avhengige av melk i kaffen, sier Riege.

 

– Hvordan har Nespresso lykkes med å ta markedsandeler i Norden?

 

– I Norge har vi vært markedsleder i 2005 og 2006, og totalmarkedet har økt nesten 100 prosent, sier Riege.

 

Bornström forteller at bransjetallene i Sverige ikke er like lett tilgjengelige, men han er overbevist om at Nespresso er ledende når det gjelder porsjonsbaserte espressomaskiner.

 

For å ta ytterligere andeler, mener de to at innovasjon er det viktigste.

 

– I Norge nærmer vi oss et metningspunkt når det gjelder distribusjon, mens det i Sverige er litt igjen. I tillegg lanserte vi Nespresso i Danmark før jul, med blant annet en egen butikkbar midt i København, sier Riege.

 

– Hvilke paralleller kan dere trekke mellom Nespresso og skriverleverandørene som selger blekk?

 

– Jeg vil tro at de som produserer skrivere ikke nødvendigvis selv produserer blekket. Nespresso står bak både maskiner og kaffe, og vi har dermed en unik mulighet til å kvalitetssikre det endelige produktet, sier Riege.

 

– Nespresso handler også mye om livsstil, og folk er stolte av sin Nespressomaskin. De får et eget Nespressomagasin i posten to ganger i året, og kjenner seg litt delaktig i det vi driver med, sier Bornström.

 

 

 

Kapslene resirkuleres

– Hva med miljøaspektet, kapslene dere bruker produserer mer søppel?

 

– For at vi skal kunne levere kaffe av ypperste klasse, trengs et annet system enn tradisjonelle kaffemaskiner. De hermetisk lukkede kapslene vi bruker er den beste måten å sikre at kunden får nybrent og nymalt kaffe. Ingen kan konkurrere med oss når det gjelder denne friskheten.

 

– Så miljøet er ikke et tema for dere?

 

– Jo! For eksempel blir de fleste kapslene i Sveits resirkulert. Det er likevel nødvendig at man kommer opp i et relativt stort volum for kapsler i et marked før man kan iverksette et slikt system. Det er viktig å påpeke at man med det norske avfallssystemet med god samvittighet kan kaste den brukte kapsel der man vanligvis kaster matavfall. Kapselen består av aluminium som er 100 prosent resirkulerbart, og i de norske avfallsystemene går denne aluminium enten til gjenvinning eller deponi, sier Riege.

 

Han påpeker at miljøbevisste kunder som vil være helt sikre på at aluminiumskapselen går til resirkulering kan åpne den brukte kapselen og kaste kafferestene som matavfall og selve kapselen der man vanligvis leverer glass og metall.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nespresso Essenza C100 i pianosort. Automatisk kaffemaskin. Pris: 2.000,-
Nespresso Le Cube, hvit. Automatisk kaffemaskin. Pris: 2.600,-
Nespresso D290 i Chrome Satiné. Automatisk kaffemaskin med melkeskummer. Pris: 4.500,-
Nespresso C190Plus i platina-utførelse. Manuell kaffemaskin med melkeskummer. Pris: 3.000,-
Til toppen