– I år vil vi vokse sterkest på mobil og telekomprodukter, men på sikt vil kjede ha størst vekst innen data, sier Andreas Niss i Elkjøp Norge AS. Foto: Erik Andersen.

ER IKKE I NÆRHETEN AV Å MAKSIMERE

– Selv om vi er sterke i Norge innen de fleste produktområder, tror jeg vi kan få enda høyere markedsandeler. Vi er ikke i nærheten av maksimum.

Det sier Elkjøps norgessjef Andreas Niss i samtale med fagbladet Elektronikkbransjen i forbindelse med El-bit-messen på Lillestrøm. Kjedens største styrke mener han ligger i dyktig salgspersonale og en vellykket kombinasjon av omsetning på nett og i butikkene.

Hovedbudskapet fra Andreas Niss til 1.600 selgere fra butikker over hele landet ved åpningen på El-bit var at de skal arbeide hardt for å nå ambisjonen om å bli verdens mest kundefokuserte butikkjede i bransjen. Messen er oppdelt i flere deler etter bransjens hovedproduktgrupper, og arrangementet midt i oktober var lagt opp for selgere innen audio, foto og data. I talen sin ved åpningen av El-bit sa Niss at kjeden har valgt to hovedtemaer. Det ene er alltid å holde hva man lover, spesielt når det gjelder å ha kampanjevarer på lager. Det andre er å heve kompetansen til medarbeiderne ytterligere et skritt.

Vi ønsker å skape trygghet og tillitt hos kundene når vi selger produktene våre, sa Niss.

Medarbeiderne

Det er medarbeiderne Niss regner som Elkjøps største ressurs og konkurransefordel mot andre aktører i bransjen. Han mener Elkjøps medarbeidere er de beste i bransjen og yter mer enn de andre.

– Mye er jo likt. Konkurrentene våre har også butikker og selger i hovedsak de samme produktene som oss. I tillegg til de ansatte er samspillet vi har mellom salg på nett og butikk de største konkurransefordelene vi har i dag, sier han.

Til tross for dominansen Elkjøp og ikke minst kombinasjonen Elkjøp/Lefdal har, ser ikke Niss bort fra at Elkjøp kan bli enda sterkere.

– Det er ingen produktgruppeområder vi har tatt ut det maksimale av det vi kan klare i det norske markedet. Vi er ikke i nærheten av å maksimere potensialet vårt på noen områder, sier norgessjefen.

– Ikke oss

Niss mener at det er innen data Elkjøp kan vokse mest i tiden som kommer. Han tror at på sikt kan kjeden bli like stor på data som på hvitevarer. Men målt i forhold til fjoråret tror Niss den største veksten i år vil komme innen telekom. Han karakteriserer salgsutviklingen her som formidabel. I hovedsak gjelder dette omsetning av mobiltelefoner. Nettbrett ligger hos Elkjøp salgsmessig under dataområdet.

– Hvordan tror du konkurranseforholdene i markedet blir når det kommer en ny stor kjede på banen?

– Jeg synes konkurransen også nå blir hardere uke for uke. Nye aktører dukker opp hele tiden. Vi har rustet oss for dette lenge. Det må vi fortsette med. Jeg regner med at noen vil falle bort, og jeg er sikker på at det ikke er oss.

Åshild Indresøvde og Andreas Niss ønsket de butikkansatte velkommen til El-Bit på Lillestrøm, der et femtitalls leverandører deltok på fagdagene for lyd, bilde og multimedia.
Til toppen