Et av tre er DVD-kamera i løpet av året, tror Hitachi

Hitachi tror DVD-kameraer vil ta 30 prosent av markedet i Norden i 2006. Nå lanserer de sin sjette generasjon av formatet.

- Vi har fra starten vært overbevist om at DVD ville vinne, vi er glade for at flere produsenter følger etter og aksepter formatet. Føles som en liten seier at vi hadde rett. Vår aggressive vurdering er at cirka 30 prosent av videokameramarkedet i Norden vil være DVD-basert i 2006, sier PG Göhnzar til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han er sjef for Hitachi i Norden og de baltiske stater, og omsetter i Norden for 38 millioner pund i året. Han anslår at det blir solgt 70-75.000 DVD-kamera i Norden i 2006. Hitachi har som mål å selge 15.000 av disse.

- Hvis vi kan holde 20 prosent markedsandel, er det rimelig med vår ganske selektive distribusjon. Enn så lenge behøver DVD-formatet at man som selger argumenterer litt mer, derfor har vi valgt samarbeidspartnere som har den nødvendige fagkunnskapen, sier Göhnzar.

Han forteller at Hitachi har hatt noen tøffe år, siden de kuttet ut analoge produkter ved årtusenskiftet og satset digitalt.

- Heldigvis har vi hatt noen lojale partnere, og det viser seg at satsingen var riktig. I dag har vi et større marked å jobbe på enn noen gang tidligere, og vi er ferdige med de tøffe årene som mange konkurrenter nå har foran seg, sier Göhnzar.

Verdenspremiere

Under CES i Las Vegas kunne han sammen med europeisk produktsjef Roland Fritsch for første gang presentere Hitachis sjette generasjon DVD-kamera.

- Vi legger ikke skjul på at vi er fornøyde med at et stort antall andre produsenter nå er på markedet med DVD-kamera, og at formatet har blitt en suksess, sier Fritsch til fagbladet Elektronikkbransjen.

Den nye produktserien består av fire modeller som alle gjør opptak i ekte bredformat og er utstyrt med en 2,7 tommers skjerm. Toppmodellen DZ-GX3300E kommer på markedet i mai til 9.000 kroner, 3200E kommer i april til 8.000 kroner, 3100E samme måned til 6.000 kroner, og 35E i mars til 5.000 kroner.

- En viktig nyhet er den raske oppstartstiden. Når kameraet står i ventemodus, tar det under ett sekund å starte et opptak, sier Fritsch.

Den mest avanserte modellen har 3,3 MP CCD-brikke, en fotooppløsning på 2016x1512 og 10 ganger optisk zoom. Utførelsen er ny, med design i kromrøyk. Alle modellene i serien er utstyrt med leser for SD-kort, som brukes til stillbilder.

Var først ute

Hos Hitachi er man fornøyd med at man endelig kan høste fruktene av å ha vært tidlig ute med DVD-kamera. Det få husker i dag, er at Hitachi et par år før de lanserte sitt første DVD-kamera også kom med et harddiskbasert videokamera. Den gang var ikke markedet klart for dette.

- Siden vi var en av pionerene innen DVD, kom vi i 2001 med første generasjon DVD-kamera. Vi var alene på markedet, og det hendte ikke mye. Det store gjennombruddet kom i 2004, da vi fikk en EISA-pris og formatet ble anerkjent. Samtidig kom Sony med sine første kamera, og både i Japan og USA har DVD-formatet tatt over en stor del av markedet. I Storbritannia og Frankrike var hvert fjerde kamera som ble solgt i butikk i desember et DVD-kamera. I Sverige var markedsandelen 19 prosent inn til butikk i samme måned. Frem til i fjor hadde Norden den dårligste penetrasjonen i Europa, og det er vanskelig å si hvorfor. Vanligvis er vi tidlig ute til å ta i bruk ny teknologi, men vi var også sent ute med DVD-spillere, sier Göhnzar.

Han har fått signaler fra handelen om at de venter at markedsandelen til DVD-kamera skal dobles fra 10 prosent i 2005 til 20 prosent i 2006, men mener dette anslaget er for beskjedent.

Teknologiskifte

- Når vi ser på resten av Europa, Japan og USA, kommer det til å gå fortere, sier Göhnzar.

Han er overbevist om at vi står overfor et teknologiskifte, der båndbaserte kamera erstattes av DVD, harddisk og minnekort.

- Flere produsenter har innsett at båndbaserte kamera ikke har noen fremtid. Vi tror den vanlige konsument de nærmeste årene kommer til å velge DVD-kamera, mens de mer IT-orienterte satser på minnekort og harddisk, sier Göhnzar.

- Hva betyr det at dere nå har sjette generasjon DVD-kamera på markedet?

- Kanskje ikke så mye som man tror. Noe av mekanismen i kameraene kommer fra et lite antall produsenter. Men det er en stor fordel at vi har lært oss hvordan DVD-formatet fungerer, og har vært gjennom problemene som er forbundet med ny teknologi. En del av våre kolleger kommer til å få det tøffere, ikke minst siden markedet går fort og volumene nå er blitt store, sier Göhnzar.

- Når kommer det første Blu-ray-kameraet fra Hitachi?

- I løpet av 2007 i Japan, men jeg vet ikke når det kommer til Europa.

Også med harddisk

- Hva med harddiskbaserte kamera?

- Siden vi er en av verdens største produsenter av harddisk, vil vi komme både med dette – og med minnekort-kamera. Men vi vil ikke være det selskapet som driver frem teknologien, slik vi har gjort med DVD-kamera, sier Göhnzar.

På CES fikk Hitachi oppmerksomhet rundt sin 55-tommers plasmaskjerm med 1080p oppløsning.

- Vi kommer også til å være de første som viser en 42-tommer med 1080p, og de første eksemplarene kommer på markedet i 2007. Derimot er vi snart klare med 9000-serien, som tar over etter den kritikerroste 7000-serien. Dette er plasmaskjermer fra 42 tommer og oppover, med 1080i. Idag er mer enn 80 prosent av alt HD-innhold i 1080i, og dette panelet yter full rettferdighet til signalene uten skalering. Vi anser plasma som overlegent når det gjelder forholdet pris/ytelse fra 42 tommer og oppover. Den første modellen på markedet i Norden blir 42PD9700, til rundt 30.000 kroner, sier Göhnzar.

Hitachi har allerede en harddiskopptaker med 1 terrabyte kapasitet i Japan, dette markedet er drevet av HD-sendingene på fjernsyn.

- Vi kommer med en variant her i Norden i 2007, kanskje med enda større kapasitet, sier Göhnzar.

Powered by Labrador CMS