Per-Martin Öhman og Peter Seinius med 90-tommeren 90LE757, som ble vist første gang på CES i januar. Foto: Stian Sønsteng

ET SKJERPET SHARP

– Sharp har virkelig snudd om på alt, både filosofi og organisasjon, sier Per-Martin Öhman, produktsjef for Sharp Electronics i Norden.

Sharps utstilling på årets IFA er betydelig mindre enn tidligere år. I følge Öhman er dette både fordi de store produktnyhetene lanseres på CES i januar, men også fordi det japanske selskapet har vært nede i en bølgedal globalt.

– Den høye kursen på yen har gjort at japanske komponenter har vært veldig dyre. Nå har de japanske myndighetene gjort et krafttak og senket verdien på yen, slik at de igjen er blitt konkurransedyktige. For første gang på en stund har Sharp tjent penger, sier Öhman.

Vi har også flyttet en stor del av utviklingsavdelingen til Spania

 

Britisk Europa-sjef

Han forteller at Sharp har vært gjennom en omfattende snuoperasjon.

– For eksempel har vi for første gang en Europa-sjef som ikke er japaner, sier nøkkelkundesjef Peter Seinius.

Öhman sier selskapet retter større fokus mot Europa enn tidligere.

– Sharp har en utrolig sterk posisjon hjemme i Japan, med rundt halvparten av TV-markedet, mens vi står betydelig svakere i Europa. Derfor har man tatt inn en brite som Europa-sjef, og vi har begynt å designe egne TV-modeller for Europa. Vi har også flyttet en stor del av utviklingsavdelingen til Spania, sier produktsjefen.

Fagbladet Elektronikkbransjen treffer de to Sharp-ansatte i den tyske IFA-utstillingen.

– Vi har ingen internasjonal og stor utstilling som tidligere. Dette er gjort for å spare penger, men også fordi vi ikke har noen store produktnyheter å vise frem her på IFA. De kommer neste år, og vi vil vise dem på CES i Las Vegas i januar, sier Öhman.

 

Mikro siden 1962

Også i Norden er organisasjonen endret. Staben er redusert fra åtte til fem ansatte, som har fordelt distribusjonskanalene mellom seg. I Norge leverer Sharp direkte til Elkjøp og Expert, i tillegg har de en distributør.

På produktsiden venter man i Norge på at Sharp vil lansere AV-produkter med dab. Innen småelektriske produkter er Sharp representert med mikrobølgeovner både for konsument- og proffmarkedet.

– Vi er en av de større aktørene i restaurantmarkedet. Etter at vi hadde vært borte i sju år, lanserte vi for halvannet år siden igjen mikrobølgeovner til forbrukerne - og salget går bra. Mange vet nok ikke at Sharp har masseprodusert mikrobølgeovner siden 1962, sier Seinius.

Han har store forventninger til Sharps luftrensere med plasmakluster-teknologi.

– Her kan vi vise til fantastiske tester fra Japan, sier Seinius.

– Hva med kjøleskapene dere viser her i Berlin, komme de til Norge snart?

– Absolutt. Vi kommer til å levere mer eksklusive modeller i Norge, og håper de snart er i butikkene, sier Seinius.

Peter Seinius med en av mikrobølgeovnene Sharp leverer til det norske markedet.
Sharps trådløse hifi stereosystem XLHF202 og XLHF302 har blåtann- og NFC-teknologi. Mål: 215 mm x 96 mm x 335 mm. Pris: 2.500,- og 3.000,-
Blåtannhøyttaleren GX-BT7 fra Sharp leveres med NFC-tagger, har buet dobbelsylinderform med et 8 cm basselement i hver ende. Pris: 1.500,-
Til toppen