Daglig leder Ragnar Gøllner, som går i pensjon etter mer enn 40 år i bransjen, tror Gram fortsatt vil være en viktig leverandør i det nordiske markedet.

ET YRKESLIV I HVITT

I august gikk daglig leder Ragnar Gøllner i Gram Norge AS i pensjon etter mer enn 40 år i bransjen.

Han ble fagutdannet kokk, men kom til å arbeide nesten hele sitt yrkesaktive liv med salg av hvitevarer.

–I begynnelsen var det ikke mye jeg kunne trekke på av fagkunnskapene som kokk. Da gikk det mest i vaskemaskiner, som var hovedproduktet hos L. G. Thoresen AS. Men da det ble mer å gjøre med kjøl/frys og komfyrer, hadde jeg fordeler av yrket mitt fordi jeg kunne fortelle kundene hvordan man stekte, kokte og bakte, sier han.

Utfordringen er å holde markedsandelene på de kalde produktene, og jeg mener vi ikke har fulgt opp det gode konseptet vi hadde tidligere.

Gøllner var med på å introdusere varmluftkomfyrer på det norske markedet i en tid da det årlig ble arrangert mange lokale messer. Dermed kom leverandørenes selgere ofte i kontakt med sluttbrukerne.

–Jeg opplevde at eldre husmødre ikke hadde tro på varmluft. Men jeg bakte brød og boller og overbeviste mange om denne måten å lage mat på, spesielt dette med å steke i flere høyder.

–Hva synes du er det viktigste som har skjedd i bransjen i de mer enn førti år du har vært med?

–Hvis jeg tenker kommersielt, er det at leverandørene er blitt mer og mer nordiske og leder distribusjonen fra et felles hovedkontor. Den sterke kjedekonsentrasjonen er hovedgrunnen til dette. Kjedenes dominans blir en stadig større utfordring for oss leverandører.

Utfordringer

Den største utfordringen for Gram mener Gøllner han skjedd etter at firmaet ble solgt til det polske selskapet Amica.

–Danskene har alltid vært gode på kvalitet og design, det var også Grams styrke. Vi hadde et eget konsept med blant annet multibokser til matoppbevaring i forhold til temperatur. Dette var vi tidlig ute med i markedet. Amica er en av de største hvitevareprodusentene i Polen og har store ressurser. Men etter at de tok over, ble ikke Gram lenger betraktet som dansk, og det førte til store utfordringer i markedet. Dette var for ti – femten år siden, og da var det veldig sårbart for omsetningen, spesielt i Danmark. Mye ble snudd opp ned.

–Hvordan ser du på situasjonen for Gram i dag?

–Vi har svingt fra å være «kald» til «varm». Nå selger vi flere komfyrer enn kjøle- og frysprodukter og er relativt stor som leverandør av frittstående komfyrer til for eksempel Elkjøp. Utfordringen er å holde markedsandelene på de kalde produktene, og jeg mener vi ikke har fulgt opp det gode konseptet vi hadde tidligere. Konkurrentene har passert oss. Dette henger også sammen med at det nå bare er komfyrer og komfyrtopper vi produserer selv. Det øvrige sortimentet blir laget av andre. I Norge har vi økt på varm sektor, men tapt på kald. For komfyrer og topper har utviklingen vært god.

Gøllner tror Gram vi vil befeste posisjonen i tiden som kommer. Ulempen er at hvert merke blir plassert i båser når det gjelder pris og kvalitet. Han er sikker på at Gram kan lage høyere spesifiserte produkter. Men der ligger andre produsenter, og der er det i kundenes øyne ikke plass til Gram. Dermed blir det en kategorisering som er vanskelig å komme ut av.

Gøllner tror at prispresset vil fortsette så lenge de to sterke kjedene hele tiden fokuserer så sterkt på dette.

–Dessverre har konkurransen gått alt for mye på pris, og det til tross for den meget gode økonomien de fleste forbrukere har. De som vi vil selge kvalitet til en litt høyere pris, når ikke gjennom. Men jeg tror dette vil endre seg over tid. De store direktesendingene av reklame i posten blir etter hvert en gammeldags form for salgspåvirkning. DMer øker både i antall og tykkelse, og jeg tror dette vil endre seg over tid, ikke minst fordi det er enkelt og mer ressursbesparende både å lage og få informasjon på nett. Jeg tror butikkene mer og mer blir et utstillingsvindu. Nettsalg tar over. Dette er fremtiden, også i bransjen vår, sier Gøllner.

Ragnar Gøllner (67)

Fagutdannet kokk

Begynte som selger av Elto-produktene hos L. G. Thoresen AS i februar 1970 med ansvar for Oslo og fylkene på Østlandet.

Da firmaet ble solgt til Asea Scania, begynte Gøllner eget agentfirma fra 1985 med Elto-produktene og fikk i tillegg agenturet for Gram. Han begynte å samarbeide med firmaet Niels Vik AS og arbeidet med merkene Elram, Beha, Moulinex og Krupps.

Gøllner samarbeidet også med Scanor AS og var med på nylanseringen av Grepa-merket.

Agentperioden gikk frem til 1999. Da ble Gøllner fast ansatt hos Gram som distriktssjef for Østlandsområdet.

Fra begynnelsen av 1992 ble han daglig leder i Gram Norge AS. Selskapet hadde da åtte ansatte.

Etter det ble firmaets kommersielle avdeling solgt ut og bemanningen redusert. Nå blir virksomheten styrt fra hjemmekontor. Hovedkontoret er i Danmark.

Til toppen